hjälp tomgången går upp till 4-5000varv på tomgång

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
ff1984
GT-intresserad
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 14, 2009 22:50
Ort: mariestad

hjälp tomgången går upp till 4-5000varv på tomgång

Inlägg av ff1984 »

gäller en audi gt 87 2,2l motorn

va ute o gasa ur bilen så vips så när ja släpper gasen vrålar den upp i ca 4-5000 varv på tomgången???

kollade gasspjälet så att säga de ä inte spänt så vajern har inte hängt sig

vad kan de vara då eftersom bilen får ju ingen gas??men ändå rusar upp på tomgång? tomgångs motorn är urkopplad redan för har kört bilen me tomgånsmotorn urkopplad hela tiden o de har funkat för de va så när ja bytte te mig bilen.

ä inte så kunnig på dom där motorena så alla tips o förslag vore bra
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Jag hade samma problem för ett tag sen, min första misstanke var tomgångsmotorn, men min var ju fortfarande på plats.. :roll:
Jag hade både en dålig (i mitt fall avgnagd :shock: ) vacuumslang, och en rejält smutsig tomgångsmotor, bytte slangen och gjorde rent tormgångsmotorn och problemet försvann. Jag vet inte vilket av det som hjälpte mest på min dock. Mitt tips är att kolla över vacuumslangarna, annars finns det en hel hög med bra trådar i forumet på vad mer man kan kolla när tomgången strular..

Lycka till! *yes*
ff1984
GT-intresserad
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 14, 2009 22:50
Ort: mariestad

Inlägg av ff1984 »

ok jag har kollat äver vakumslangar nu så dom är ok däremot är det gasspjället under insuget som spökar tror ja det är den som fastnar så att säga.
ff1984
GT-intresserad
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 14, 2009 22:50
Ort: mariestad

Inlägg av ff1984 »

problem löst de va de där spjället under insuget som spöka
Skriv svar