Startproblem igen!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Startproblem igen!

Inlägg av Kitty »

Tydligen blev jag inte av med mitt problem som jag trodde, sen igår eftermiddag är bilen död igen.. :cry:

Kortfattat så har jag haft problem med strömmen, vilket gör att jag misstänker att det är det som krånglar nu, men hur, vad, huh? :oops:
För ett tag sen fungerade bilen prima sålänge man plockade bort batteripolerna när den var avstängd, annars laddades batteriet ur på nolltid..

Igår startade den första gången utan problem, fick ut den i solen o började jobba. Mot slutet av dagen startade jag ett par gånger innan jag skulle köra in den igen, inga som helst problem dom första 2 gångerna, men 3:e var den stendöd. Fram med batteriladdaren, men en timme-två senare på snabbladdning fortfarande inget. Batteriet indikerar dock att det är fulladdat..
Det gick bättre med kablar och en annan bil, gt:n startade o kördes in i garaget. Lämnade den på tomgången för att kolla diverse lampor o mina nyinkopplade blinkers, märkte att lamporna i fram lyste svagt bara o plötsligt börjar det låta som att den kväver sig o sen dör den helt.

Förra gången jag hade problem misstänkte vi allt möjligt o felsökte allt möjligt. Soppa o luft får den som den ska verkar det som o gnista har jag.

Misstanken är generatorn nu, men känns inte som att den skulle ge sig i första taget precis? Kan man ha en så stark strömtjuv att den laddar ur batteriet när bilen är igång? Isf borde den dra mer ström än bilen behöver? ::
Ngn som kanske känner igen problemet eller ngn som kan el lite bättre som kan utesluta en del teorier iaf? Tacksam för all hjälp!
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

kolla batterivattnet! Det glömde jag göra då min bilbatteri laddades ur titt som tätt, fyllde på och nu fungerar han som en klocka igen
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Har iofs inte kollat det, men batteriet köptes helt nytt i februari o den har inte körts nämnvärt mkt sen dess..
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

Om du har ett annat batteri så kan du ju prova att sätta i det o testa!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Du kan även kolla så att det nya batteriet inte är lite för högt.

Då kan batteripolen ligga och nöta mot huven. Det gjorde det en sväng på min blåa gt. Blev ståendes en gång p.ga. det vid en bensinmack.

När du väl har fått igång motorn så kolla med en volmeter på batteriet så att det får en laddning på 14.2Volt. Kan ju även vara diodbryggan som har sagt upp sig eller erga på kontaktstiftet nere vid generatorn till kabeln som går in till kontroll lampan i kupén.

Om du har något som tjuvdrar ström så koppla ur allt som har med bilstereo att göra. b.l.a. cd växlare osv, brukar kunna vara riktgia strömbovar.
Men cd växlare är det väll ingen som använder idag. ? *hehe*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jo du blueman här har man en jvc 12 skivorsblandare i den vita gt:n.

jag hade samma problem i min automat. byte generator sedan var problemet löst. fast min laddade ur på några dar. med ett splitternytt batteri/micke
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Tack för alla svar!

Stereo/ljud är det inte, jag har knappt ngn inredning i bilen så inget sånt finns alls.. :roll:
MEN det har funnits eftermarknadslarm, dosan är dock borta, men allt kablage finns kvar. Dock inget kopplat till batteriet, men lite sladdar finns ihopskarvade med t ex strömsladden till blinkers. Kan det spöka tro? :?

Batteriet är inte för högt, det problemet hade jag precis när jag hade köpt bilen, polerna gick emot huven o den kortslöts.. MEN, kan det ha skadat generatorn möjligtvis på ngt sätt?

Ngt annat batteri har jag inte haft tillgängligt, men ska prova. Dock är det ju som sagt nytt o både batteriet o batteriladdaren visar på att det är helt fullt.

Dagens nytt från garaget är att vi iaf har mätt med multimeter.
Batteriet visar på 12volt bortkopplat. Det som var lite knepigt var att batteriet låg på 12,3 volt vid start, o först vid lite gas hoppade den upp på 13,9. Kan tillägga att halvljuset lyser ngt svagare i början då också, o först efter lite gas lyser dom som dom ska.
Med bilen avstängd verkar ngt dra ca 0.01volt i minuten uppskattningsvis.
Skriv svar