kylning

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

kylning

Inlägg av theymmot »

Tjena

Har krånglat idag men kylfläkten och varför den inte vill starta. Kom fram till att det måste vara termostat givaren som sitter i botten av kylaren för då jag kort sluter kontakten där så går fläkten. Hittade på en annan termostat givare som jag la i en kokande kastrull och mätte och den leder typ vi 100 grader så den verka funkar. Men nu när jag satt i den så vill inte fläkten gå i gång iallafall. Det jag tror är att det är nått skit i kylaren för bilen börjar koka om man står still på tomgången och har kylfläkten igång. Bara man varvar lite med motorn så går tempen ner. Precis som om det går tungt för vattnet att passera kylaren. Har någon annan vart med om
samma problem och vad kan man göra rent kylaren med?

//Tommy
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

kolla termostaten så inte det är nått stul med den ... den sitter ju på inloppssidan i motorn så den måste ha 100% funktion annars kokar dom direkt !!

//mvh janne sundin
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Jag hörde med lite folk och ett bra sätt att göra rent kylaren och allt ska
vara att ha diskmedels pulver i kylsystemet och köra bilen varm en gång. Sen skölja ur allt. Ska nog testa den här metoden. Lät ganska kul endå :P
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

theymmot skrev:Jag hörde med lite folk och ett bra sätt att göra rent kylaren och allt ska
vara att ha diskmedels pulver i kylsystemet och köra bilen varm en gång. Sen skölja ur allt. Ska nog testa den här metoden. Lät ganska kul endå :P
Jag kom direkt att tänka på sånt dom gör reklam för som tar bort kalt i diskmaskiner. borde funka? Men det var kanske sånt du menade.
Bild
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Ska inte termostaten vara helt öppen redan vid 87 grader?
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

jo om den är märkt med det så =) men den stänger ju direkt då det sköljer "kallvatten" över den så fort den öppnar ... man kan säga att den pulserar in kallvatten i motorn .... vilket i sig är väldigt bra men termostaterna håller inte så länge har jag märkt ....

// mvh janne sundin
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Löste problemet idag :P Jag tog loss kylaren och spolade med massa vatten. Sen när den var full så tog jag tryckluften och blåste ur allt flera gånger om. Sen satt jag på allt och vi typ 97-98 grader går fläkten igång i typ 10-15 sekunder. Fy fan va sköönnntttt! nu behöver man inte oroa sig att bilen kokar när man blir stående i köer....
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Rann det ut något skit ur kylaren då eller kan det ha varit en luftficka eller något annat?
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Tror det måste vart nått litet stopp eller nått för jag såg inget konstigt rinna ur kylaren
Skriv svar