Motorn Knackar! Audi GT Kupe-83

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
D. Runbom
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 14, 2009 14:49

Motorn Knackar! Audi GT Kupe-83

Inlägg av D. Runbom »

Hejsan! Är ny här på forumet =)

Det e så här att jag har köpt mig en Ådi GT kupe 1983 för drygt 3 veckor sen..

Nu har den motorn börjat knacka! Alltså det verkar inte vara ett ventilknack utan det låter mer järnklonk... Ljudet kommer när bilen är på låga varv och ibland när jag kör lugnt... Det låter inte konstant utan när den känner för det. Men man hör det mest på tomgång... Motorn i detta fall är en 5 cylinder 2.1 liter enligt reg. Lyssnade lite på ljudet innan å det låter i toppen av motorn..i mitten typ. Alltså skitsvårt att förklara! Jag hoppas jag kan få era synpunkter å eran hjälp... snälla, har aldrig ägt en audi innan så detta e nytt för mig. Tack på förhand/

Daniel :)
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

99.9% säkerhet att det är vaccumpumpen som låter.

Tabort vaccumpumpen och mecka isär den och rengör den.
Spänn fjädern iden med 1mm bricka. Jag brukar använda kopparbricka.

Det enda du behöver köpa är O-rings packning mellan vaccumpump och topplock. Kostar några tior. *yes*
D. Runbom
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 14, 2009 14:49

Inlägg av D. Runbom »

blueman83 skrev:99.9% säkerhet att det är vaccumpumpen som låter.

Tabort vaccumpumpen och mecka isär den och rengör den.
Spänn fjädern iden med 1mm bricka. Jag brukar använda kopparbricka.

Det enda du behöver köpa är O-rings packning mellan vaccumpump och topplock. Kostar några tior. *yes*

okej å det verkade ju inte så farligt då :P Men en dum fråga... vart sitter vaccum pumpen på denna? :)
D. Runbom
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 14, 2009 14:49

Inlägg av D. Runbom »

D. Runbom skrev:
blueman83 skrev:99.9% säkerhet att det är vaccumpumpen som låter.

Tabort vaccumpumpen och mecka isär den och rengör den.
Spänn fjädern iden med 1mm bricka. Jag brukar använda kopparbricka.

Det enda du behöver köpa är O-rings packning mellan vaccumpump och topplock. Kostar några tior. *yes*

okej å det verkade ju inte så farligt då :P Men en dum fråga... vart sitter vaccum pumpen på denna? :)
Orings packningen finns den å köpa på närmsta ställe som säljer bildelar..typ mekonomen? :D
Skriv svar