Tändinställning

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
andreas89
GT-intresserad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön sep 14, 2008 00:09
Ort: V

Tändinställning

Inlägg av andreas89 »

Jag ska göra en tändinställning på gtn, har köpt en sån tändinställningsapparat.

Nu undrar jag hur man gör ? grundligt...

Jag vet att man sätter den på batteriet så den får ström, och sätter den tredje på 1:a tändkablen och lyser när på vevaxeln, på remhjulet.

Kör man det utan vakuumet inkopplat på gtn ? på hur många grader ska den ligga ?

min sån lapp är tyvärr borta på motorhuven :roll:

först måste man markera upp markeringen med nån vit färd och på blocket där man ser graderna fattar jag det som ?

vore snällt om någon kunde berätta lite :D
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Jag ställde tändningen på min GT för ett par veckor sen och så här gjorde jag:

1) Statiskt, motorn avstängd

"Nolla" motorn:

Bort med kamkåpan och sen linjera markeringen på kamhjulet med kanten på kamkåpan, samtidigt som svänghulet visar noll-markeringen i luckan på sprängkåpan. Vissa motorer verkar ha markeringen på baksidan av drevet, min har det men det har ingen annan femma jag mekat med haft..

(Jo min har en på framsidan också men den pekar skumt, någon som kan sprida ljus över detta?) :?:

Justera tändningen:

Nu lossar du fördelarlocket och släpper på fördelaren så att du kan ställa rotorn mitt för pricken på fördelaren.

2) Dynamiskt, med motorn på och stroblampa.

Koppla in tändpistolen som du förklarade, montera tillbaka fördelarlocket.

Nu kommer trixet. Jag kan mycket väl ha fel för jag har "tolkat" Haynes, men bilen går bra efter behandlingen. Varkörd motor 800 rpm tomgång, vacumanslutningen bortkopplad. Justera försiktigt fördelaren med strobelampan i titthålet på sprängkåpan tills dess att det andra strecket (inte 0-an) ligger för den lilla "klacken" i titthålet. (Det bör bara betyda några grader ifrån den statiska grundjusteringen)

Någon som tycker jag är ute och cyklar?

mvh

/Christian
Skriv svar