Eftermontera Katalysator

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
pashans
GT-intresserad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 26, 2009 08:13

Eftermontera Katalysator

Inlägg av pashans »

Hej. Jag har en GT´86 som jag undrar om man kan eftermontera katalysator på. Är det överhuvudtaget möjligt och isåfall finns det någon som har erfarenhet av detta ? Min första tanke var "det är väl bara att smacka på en kat. så fixar det sig", men kom senare att tänka på Lambdasonden som jag misstänker har en styrbox någonstans och helt plötsligt kändes det mycket krångligare. Tacksam för svar, hälsningar Hans.
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Re: Eftermontera Katalysator

Inlägg av Jonas »

Har en fråga, varför ska du dit med en katalysator?

Man kan ju svetska dit den universal kat och köra utan lambda men hur länge den håller kan man inte veta. Det blir svårt att få till med lambda osv när det är mekanisktinsprut.

Skulle vara om du tog styrboxar, kablage, bränslefördelare, rotor osv. från en audi 80 eller 90 som har 2.3E NG motor te.x
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
pashans
GT-intresserad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 26, 2009 08:13

Inlägg av pashans »

Hej. Ja just ja, det är mekaniskt insprut. Kat behöver datorstyrt insprut då alltså kan jag sluta mig till.
Frågan "Varför", ja, en förflugen tanke bara triggat av ett litet miljösamvete :) .
Jag har vädrat min fundering och är nöjd med svaret och kontentan blir: Nej, den där idén släpper jag. Tack för svar, Hans.
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Fast 2.3E har också mekaniskt insprut, den har en liten sensor eller vad det är på den som justerar co värdet så det blir bra, som lambdasounden känner av om motor behöver mer eller mindre sås.

Jo det är ju bra att tänka på miljön också.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

katen behöver ingen styrning du kan ta vilken kat som helst från vilken bil som helst och montera. lamda styrningen är ju enbart till för data boxen har inget med katen att göra. lamdan styr ju mängden bränsle till motorn bla det är en del av det systemet som talar om hur mycket bränsle motorn får beronde på belastning. Men sen är ju frågan i vilket syfte varför du ska montera en kat den är ju inte gratis.och motor effekten blir ju inte bättre av den. om det är i miljö sammanhang så skulle jag förslå ethanol.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Som tidigare nämnt har inte lamdan något med katen att göra. Däremot tror jag att det krävs en regbesiktning om man sätter dit en kat, men är inte säker.

En annan tankeställare för er "miljömedvetna"; ETT Vulkanutbrott släpper ut mer CO2 än vi människor har lyckats göra de senaste 100 åren, så än ligger människan i lä gämfört med naturens krafter. Gasa lugnt 8)
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

njaa ... katen behöver en blandning av luft/soppa i ett förhållande på 14:1 alltså 14 kg luft till ett kilo bränsle vilket är Lambda 1.00 och hamnar man utanför marginalerna så arbetar inte katalysatorn så bra ... sotar igen eller brinner upp (smälter) så ska du köra med kat så är det rekommenderat att köra med lambdastyrning annars kommer du få byta kat ofta (dyrt) .. så det är nog bättre för din del att köra på etanol ist

//mvh janne sundin
Skriv svar