Problem med handbroms, justering?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Problem med handbroms, justering?

Inlägg av Kitty »

Efter mkt problem med ickefungerande handbroms på vänster sida åkte jag på att köpa ett nytt ok. När det monsterades fungerade handbromsen klockrent på båda sidorna, tog på kanske fjärde "snäppet" och kändes bra. Äntligen, tänkte jag.. Men icke. :(

Efter luftning av bromsarna tog den på första-andra snäppet, och precis innan vi skulle hem råkade sambon dra av handbromsen.. ::
Tittade under bilen och det visade sig att ngn tidigare hade svetsat(!) ihop spaken längst ner med den där stången som går till justeringen.. :shock:
In i garaget igen o lös problemet..

Nu är allt åtgärdat o handbromsen tar på båda sidorna, men redan på första snäppet. Innan det knäpper till känns den redan för spänd och att dra spaken till nästa snäpp känns väldigt riskabelt.
Utan handbromsen i känns vajrarna lagom lösa o armarna på oken är tillbaka i sitt ursprungsläge.
Handbromsen är inte för spänd under, grejen som båda vajrarna sitter i lyckades vi precis med nöd o näppe få på stången, muttern sitter alltså kant i kant där så släppa på den går ju inte.

Kan vi ha rört till ngt med självjusteringen bara kanske? Jag drog i handbromsen innan vi luftade, alltså innan det fanns ngn olja i det nya oket o vad jag har förstått skulle man inte göra det..? :oops:
Nergal
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jul 24, 2009 12:23

Inlägg av Nergal »

Kanske är läge att ta och skruva tillbaka oken med andra ord. 8)
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Nergal skrev:Kanske är läge att ta och skruva tillbaka oken med andra ord. 8)
Visst gjorde det susen, även om det kanske inte blev riktigt helt 100% som jag ville, men bra iaf..! 8)
Skriv svar