Komp i cylindrarna?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Komp i cylindrarna?

Inlägg av Dajjmen »

Hej.

Det är så att min polare har köpt en komp testare så jag tänkte testa kompet i min Gt. Är det någon som vet var kompet ska ligga för att ha bra världen?


Mvh Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag vet faktiskt inte vad som är normalt när man mäter kompressionstrycket, däremot så är väl det viktigaste att cylindrarna har ganska lika värden.

Jag har också en sådan mätare, men jag har aldrig vågat mig på att mäta, känns som att man bara kan bli besviken över resultatet. Det man inte vet har man inte ont av *yes* :lol:
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:Jag vet faktiskt inte vad som är normalt när man mäter kompressionstrycket, däremot så är väl det viktigaste att cylindrarna har ganska lika värden.

Jag har också en sådan mätare, men jag har aldrig vågat mig på att mäta, känns som att man bara kan bli besviken över resultatet. Det man inte vet har man inte ont av *yes* :lol:
Vi testa på polaren bil och det var riktigt lätt att göra. Men vi hann inte min bil. Ne, det är ju klart, får man nått värde som skiljer sig från dom andra så blir det jobbigt :D


EDIT:

Läste nyss i min Teknisk data bok och där står det:

Kompressionstryck
(Öppet spjäll, motortemp minst 30 grader.)

2,2 l WE,KE Ny: 10 -14. Förslitningsgräns 8.0. Max tillåten skillnad 3

Är in te säker på vad jag har för motor, men borde ligga på typ samma.

/Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

kompvärde!

Inlägg av frasseaudi »

Hej!

Jag har mätt på några stycken jag ägt o det var runt 10kg i mina, men precis som ni sa så är det ändå det viktigaste att det är jämna värden o då vill jag påstå att mer än ett halvt kilo bör det inte överstiga. samtliga mina bilar har hållt sej inom dom ramarna, men det har alltid varit en cylinder på varje bil som det diffat ett halvkilo på, så det vet jag inte om det är en tillfällighet el. inte.
Skriv svar