Får inte i femman.
Får inte i femman.
Hej. När jag körde idag märkte jag att det inte gick att växla upp till femman . Det låter inget misstänkt eller något sådant. Däremot märkte jag att det går att föra spaken rejält i sidled när ettan och trean ligger i. Samtliga växelsteg 1-4 går utmärkt att få i och även backen, men skall man gå från trean eller fyran upp till femman är det stopp. Är det någon som haft liknande problem och isåfall vad gjorde ni? Tacksam för svar. Hälsningar, Hans.
Skulle tippa på att länkaget inte sitter ihop som det ska, så var det på min 200, drog åt muttern/bulten mellan det främre och det bakre växelstaget sen gick det att växla igen.
Sen kanske stagen kommit ur läge nu och hur man ska justera allting så att det blir "rätt" igen får någon annan berätta.
Sen kanske stagen kommit ur läge nu och hur man ska justera allting så att det blir "rätt" igen får någon annan berätta.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Audi coupe quattro -87
Hej! Såg att ditt problem var löst så jag lånar tråden lite
Min växellåda i min bil är rätt skum.. Vet inte hur jag ska förklara det hela men de är precis som att växellådan är vriden till vänster
När man lägger i ettan/tvåan så tar spaken i själva plasthöljet som håller upp damasken.. Sen ibland när man ska lägga i ettan känns det knappt som att man får i den utan att den bara glider i, å ibland får man ta i för att få i den
Lika med backen, den är skit svår att få i och ibland kan den hoppa ur, någon som har någon som helst aning om vad det kan vara? är det samma problem som Hasse hade eller är det ett större mer omfattande problem?
Tacksam för svar
"EDIT": Kan ta en bild imorn så får ni se hur det ser ut när växlarna ligger i!
Min växellåda i min bil är rätt skum.. Vet inte hur jag ska förklara det hela men de är precis som att växellådan är vriden till vänster
När man lägger i ettan/tvåan så tar spaken i själva plasthöljet som håller upp damasken.. Sen ibland när man ska lägga i ettan känns det knappt som att man får i den utan att den bara glider i, å ibland får man ta i för att få i den
Lika med backen, den är skit svår att få i och ibland kan den hoppa ur, någon som har någon som helst aning om vad det kan vara? är det samma problem som Hasse hade eller är det ett större mer omfattande problem?
Tacksam för svar
"EDIT": Kan ta en bild imorn så får ni se hur det ser ut när växlarna ligger i!
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
PetterQ skrev:Hej! Såg att ditt problem var löst så jag lånar tråden lite
Min växellåda i min bil är rätt skum.. Vet inte hur jag ska förklara det hela men de är precis som att växellådan är vriden till vänster
När man lägger i ettan/tvåan så tar spaken i själva plasthöljet som håller upp damasken.. Sen ibland när man ska lägga i ettan känns det knappt som att man får i den utan att den bara glider i, å ibland får man ta i för att få i den
Lika med backen, den är skit svår att få i och ibland kan den hoppa ur, någon som har någon som helst aning om vad det kan vara? är det samma problem som Hasse hade eller är det ett större mer omfattande problem?
Tacksam för svar
"EDIT": Kan ta en bild imorn så får ni se hur det ser ut när växlarna ligger i!
du kan kontrollera växellänkaget så att det är i bra skick.
kolla även motorkuddar och växellådskuddar så att dom inte är slut. är dom slut så får motor och låda oftast en ganska annorlunda placering och man brukar känna det först i växelspaken.