hjälp lustig tom gång

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

hjälp lustig tom gång

Inlägg av GTCOUPE »

man startar bilen den går på tomgång i 20 sek o sen stänger den av sig själv:( jag har tittat på allt och inget fel på tomgångs motorn eller styrstömmen dit inget fel på bensinenen eller tändningen vacum systemet kan det vara vet inte jag har ju en kåler/köler som det heter en sådan motor och jag har gått efter ett orginal vacum system till en vanligt gt coupe motor är det någon som vet om det är samma schema eller har stött på deta problem förut ? eller rent av har en sådan motor själv och kan ta kort på vacum systemet åt mej så skule det vara ur snällt 1 har letet o letet men hittar inget:( MVH:jimmy
Användarvisningsbild
andreas89
GT-intresserad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön sep 14, 2008 00:09
Ort: V

Inlägg av andreas89 »

Testa att montera ur tomgångsmotorn, ta bort strömkablar och slangar, allt.

Rengör tomgångsmotorn, spruta i något som löser upp smuts, olja m.m

Kolla också så att slangarna till tomgångsmotorn inte är igensatta.

Detta hjälpte att göra på min när den gick oroligt på tomgång och pendla mellan 800-1500 i varvtal.

Min dog iochförsej inte men det är värt ett försök.
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

hmm ;::P


jag tog bort tomgångs motorn och satte dit en sruv så jag styr allting vi spjället nu istället och det är lika dant . jag har även provat att dra ut varje kabel på hela motorn förutom kallstarten och det blir lika dant satte dit alla kablar igen och drog ur varje vacumslang på hela mootrorn och insug o allt och bilen blev lika dan. har tittat igenom relän och inget är trasigt . har haft borta bränslefördelaren och rengjort och tittat så att allting går lätt o det gör det:) jag har provat att rengöra alla menbran i vacum systemet o såå så att dom går lätt o fint :) o den är lika dan:( jag ställde upp den till 2500 varv i minuten i tomgången tänkte att då kan den ju inte dö . men när den kommigt upp till 2500 rpm så går den ner till 2000 rpm och sedan dör den :( varje gång gör den lika dant
jag har mätt och den stannar på tom gång (2000rpm ) i exakt 10 sekunder så jag funderar på om det sitter någonting i insuget som slår till o från eller om det kan ha med bensinen att göra för exakt 10 sekunder gå den sedan bara dör den oh den blundrar när man duttar ppå gasen för att hålla den i liv ???? så vetinte vad det är :/
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hör du om det klickar från någon microbrytare om du rör på gasspjället i motorrummet? Jag råkade ju ut för konstiga fenomen när jag hade lyckats få den brytaren ur läge:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1414
Men bilen gick ju bra att köra, var "bara" det inte gick ner i varv när man tryckte ner kopplingen...

Svårt att felsöka och ge tips när det är så mycket som är gjort med motorn. Det kan ju vara vad som helst...

Kan det verkligen vara något vacuumbekymmer som orsakar detta? Känns inte riktigt så som jag ser det... Men jag har aldrig haft sådana bekymmer att brottas med så att jag vet i vilken ände man ska börja. :?
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

ne förstår vad du menar :P men jag har uteslutigt vucum systemet efter som bilen beter sig lika dant även om jag har tagit bort varje vacum slang på hela motorn och har även uteslutigt el delen efter som jag har tagit bort alla el kontakter på hela motorn och det fortfarande är samma fel så nu är det 2 stycken fenomen borta 98 kvar:P jag ska ta en titt på den där tomgångs brytaren för jag har aldrig hört att det tickar på nått sätt där :P jag har ju inte heller lyckats fått gas häng på något sätt men det kan ju vara värt att titta på den :) hur justerar man in den ? om det stulle vara fel på den och hur upptäcker man om att det just är den som är fel?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är den som talar om för tomgångsmotorn att det är dags att börja jobba, den ska vara intryckt när gasen är i noll-läge. Tror att den kan sitta på lite olika ställen, men i närheten av gasspjället på insuget iallafall.

Jag lossade skruvarna som håller fast brytaren och justerade den någon millimeter.
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

i brytaren ? ska det sitta någon pinne eller stav som ska tryckas in när gasspjället är i noll läge? för jag har bara ett hål ingen pinne :P
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

GTCOUPE skrev:i brytaren ? ska det sitta någon pinne eller stav som ska tryckas in när gasspjället är i noll läge? för jag har bara ett hål ingen pinne :P
Nej, inte inne i brytaren. Såg du bilden i den andra tråden jag länkade till i mitt inlägg ovan? Det vita i mitten är microbrytaren och den sitter väldigt dumt till. Har du hittat den överhuvudtaget? Det ser inte likadant ut på alla bilar heller.

Hörde du något klickande när du vred på gasspjället?

Edit:
Efter en stunds funderande kom jag på vad du menar :lol:
Det ska inte bara vara ett hål, det låter nästan som att din brytare är sönder. Kan du ta en bild på den?
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

ja den var sönder:P men även om jag bryggar kontakten som sitter på den den stora kontakten allså:) den är grön. jag prövade att brygga den genom att sätta en stålbåge mellan polerna i den kontakten och det blev ingen skillnad på tom gången du har möjligvis inte en sådan kontakt att skicka (a)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nej, har tyvärr ingen sådan brytare över...

Det borde ju faktiskt ha blivit skillnad om du byglade den.

Som sagt, nästan omöjligt att hjälpa till att felsöka, det verkar ju som att du har skruvat med det mesta på bilen. Felen bruakr oftast vara enklare än man tror, plus att om man börjar skruva på allt vet man varken ut eller in till slut.

Har den någonsin gått bra, du hade bytt motor eller hur var det?
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

du jag har en fråga . jag bytte vacumslangar på hela vacum systemet

orginal inner mått var slangen 2,3 mm
och den nya slangen jag använde mej av är 4,5 mm

kan detta ha något med att den inte har någon tomgång om den inte får upp så mycket tryck som den måste ha ? för det skiljer sig ju mellan 2,3 och 4,5 mm han kanske inte orkar bygga upp ett undertryck i den nya slangen / systemet ? ,. vad tror ni ???
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

ja då den gick fle fritt innan jag plockat ut motorn det enda jag har gjort med motorn är att byta styr hyllser till spridarna (till nya) och bytt nya packningar till insuget och utblåset . (och nytt vacum system slangar).
jag tror deet kan ha med slangarna att göra
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

så ni pojkar :D nu är felet på den konstiga motorn löst . jag började leta efter elen och det är så att kallstarts ventilen får inte tillreckligt med strömm för att slå till (den får ingen ström alls ) så måste nu börja leta efter ett relä eller något till kall starten någon som vet var det kan sitta ett sådant? . jag prövade nämligen att koppla direkt ström på kallstarts ventilen och då gick bilen som den skulle :)
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

nu har jag löst tomgångs problemet
och det var verkligen inte lätt :P .

det var så att jag hade rengjotr allting även luftmändmätaren överallt och även armen där och då blev det fel vikt i den så att motorn fick för lite bensin pågrund av att armen blev rengjord så blev den för lätt och då blev det helt fel luft från armen och motorn finck inte så mycket bensin som den behövde . så jag skruvade lite på co skruven och då gick bilen felfritt :D
Skriv svar