Motorn rusar?!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Motorn rusar?!

Inlägg av Wallin »

Nu är det så att jag fått ett nytt problem!

Nu när jag startade den efter att ha bytt dom trasiga vacuumslangarna och thermostaten så gick motorn direkt upp på 2000rpm och ökade sedan sakta utan att jag rörde gasen!

jag lät den öka till 3000rpm sen stängde jag av motorn, så jag vet inte vad som händer efter det om den fortsätter öka eller vad som händer!

Någon som vet vad som kan vara fel? :roll:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kolla in tomgångsbrytaren vid gasspjället. Det ska klicka om du vrider på gasspjället. Jag gissar på att det inte gör det på din.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

okej, ska springa ut och titta!
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

testade att vrida gasspjället nu, när jag vred sakta hördes inget men när jag vred lite snabbare så tyckte jag den klickade!

tänkte bara fråga, det spelar ingen roll om tändningen är av eller på va?
Användarvisningsbild
warniee
GT-tok
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 01, 2007 10:56
Ort: Venjan

Inlägg av warniee »

Wallin skrev:testade att vrida gasspjället nu, när jag vred sakta hördes inget men när jag vred lite snabbare så tyckte jag den klickade!

tänkte bara fråga, det spelar ingen roll om tändningen är av eller på va?
Nej de spelar ingen roll..
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

hmm, nu är det ju såhär att jag var o röck o petade i diverse kablar och liknande, och sen när jag startde den så gick den som den skulle! :roll:

är ju lite som vanligt med den där bilen! :lol:
Användarvisningsbild
warniee
GT-tok
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 01, 2007 10:56
Ort: Venjan

Inlägg av warniee »

Wallin skrev:hmm, nu är det ju såhär att jag var o röck o petade i diverse kablar och liknande, och sen när jag startde den så gick den som den skulle! :roll:

är ju lite som vanligt med den där bilen! :lol:
Gött att de fixade till sig. lär ju ha varit nå glapp i nån kabel eller nå sånt. kolla om du har nå skadade kablar eller om kontakterna är fulla i skit..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag tror på att brytaren inte fungerade riktigt som den skulle, symptomen var precis som för mig när brytaren hade kommit ur läge. Läs om det här:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1414
Det kan ju vara så att ditt gasreglage behövde rejäl motion för att nå brytaren.

Gott att det löste sig :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

hade samma problemet med min. löste det på samma sätt. men efter att det hade gjort så 4-5 gånger så skruvade jag isär det och gjorde rent allt. så nu funkar det som det ska
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

Fjädern på min 100 orkade inte dra tillbaka spjället pga massa skit i den och spjällhuset, rengjort och nu går den tillbaka fint *yes*
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

Samma fel är tillbaka, kollade om det klickade, mn visste inte riktigt hur det skulle låta, så kollade res.delsbilen och där klickade det.. men inte på Den blå..

Skulle väl tro att det är det felet då!
Skriv svar