Audi 100 turbo motor i Gt - klartext, vad gäller?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
donuten
Inlägg: 2
Blev medlem: ons sep 23, 2009 13:30

Audi 100 turbo motor i Gt - klartext, vad gäller?

Inlägg av donuten »

Hej! Ny på detta forum. har ett GT projekt på gång, så nu behöver jag er hjälp. Jag har en fråga angående motorbyte i en audi Gt coupe från 1986.
Originaleffekten ligger på 100kw. 136 hk
Jag skulle vilja byta till en audi 100 turbo motor med katalysator. har jag förstått det rätt, så slipper jag avgasintyg då motorn har katalysator.
detta ska monteras i ett paket på bilen.

En bil med denna motorn är lämplig som donator. Audi 100 turbo 121 kw ,165hk

Enligt uppgifter från detta forum ( vad jag har läst) och andra forum kan jag få igenom den utan att besiktiga som ombyggt fordon, eftersom den ligger inom ramarna för max effekt för bilen. (Audi gt coupe)
Behöver jag byta bromsar fram? till dom som sitter på donatorbilen eller likvärdiga?

Jag skulle vilja ha detta bekräftat från er, samt info om det är något mer jag bör tänka på.

Mvh: Niclas
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Ring till besiktningen, dom kan kolla upp vad bilen är typad för. Det kanske räcker med en regbes.
Die for metal!
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Har ett liknade projekt på gång..Har inhandlat en audi 200 turbo motor (182hk) som jag håller på att göra ordning men jag vet inte om det går att bes med den men det blir nog mycket roligare att köra :P
Användarvisningsbild
donuten
Inlägg: 2
Blev medlem: ons sep 23, 2009 13:30

Inlägg av donuten »

Det blir nog svårare att besiktiga med 182 hk än med 165. Fast det finns nog möjlighet att regga som ombyggt fordon, men då måste man ju byta hela drivlinan, samt hela bromssystemet och framvagn.

Enligt SBP ska man ju kunna regbesiktiga med en utbytt motor som har en effektökning av 20 % och en vridmomentökning av 10% då ligger man 1% utanför ramen av effekt om man besiktigar med en audi 100 turbo motor. När det gäller vrid ligger man ännu mer fel, har inte räknat på det, men gissar på runt 25 30% Trots det finns det bilar som har blivit reggade. Frågan är hur, då dom inte är "ombyggt fordon" utan "utbytt motor"

Mvh
KJensen
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jan 02, 2011 14:15
Ort: Svenljunga

Inlägg av KJensen »

De ska inte vara helt omöjligt att byta motor.

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick. Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.

Sen får man bara tänka på de med effekt/vridökningen. +20% effekt, +10 % vrid.

+20% på din gt är 163 hk, 100 motorn ligger på 165. så de borde gå enligt dom siffrorna, annat är de med vridet där de ökar ca 20-30 %. men de rullar ju gt's med turbo motor ute på vägarna,så visst borde de gå?
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Det ska gå alldeles ypperligt att byta motor :) jag har en gt reggad med Audi 100 2,2l turbo motor :) och den är inte orginal iaf så mycket kan jag säga :) sådu ska kunna få igenom den utan problem :)

MvH Fprobban
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

Jag har kontaktat sfro ang detta.
det här skrev jag: hur mycket måste jag göra/byta på min audi gt för att få ner en audi 100Turbo motor?

Svar: Hej

Ja, det går om du byter tillräckligt mycket för att den ska kunna reggas som ombyggt fordon, motor, låda/slutväxel och HELA bromssystemet. Dessutom måste du sätta i en motor med kat, i originalskick, så en sen Audi 200/Urquattro/S2-motor kanske är smartare.


så det verkar ju helt möjligt..
//jokce
KJensen
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jan 02, 2011 14:15
Ort: Svenljunga

Inlägg av KJensen »

jockelind skrev:Jag har kontaktat sfro ang detta.
det här skrev jag: hur mycket måste jag göra/byta på min audi gt för att få ner en audi 100Turbo motor?

Svar: Hej

Ja, det går om du byter tillräckligt mycket för att den ska kunna reggas som ombyggt fordon, motor, låda/slutväxel och HELA bromssystemet. Dessutom måste du sätta i en motor med kat, i originalskick, så en sen Audi 200/Urquattro/S2-motor kanske är smartare.


så det verkar ju helt möjligt..
//jokce

Allt detta ska INTE vara nödvändigt. Går du in på SFRO's hemsida, går till deras bilsida och kollar i spalten till vänster. Klicka på "Tillåten effektökning ändrade fordon". Ett exeldokument öppnas. Där står tillåtna effekt/vrid ökningen och även villkoret för att få göra ökningen. Där står de: Audi Coupe 1981- Max effekt: 125DIN 185 Nm. Villkor: Ventilerade Skivbromsar fram. alltså ska detta räcka. Mvh
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

det var det svaret jag fick av dom på sfro... och då menar du att man kan slänga ner en turbomotor och bara fara och besikta? jag fick till svar att man måste regga den som ett ombyggt fordon och då måste hela drivlinan bytas.. men det var ju 1år sen så dom kan ju ha ändrat på alla regler....
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

var in där och kikade nu och det du säger verkar stämma men är det bara att byta motorn som behövs? och göra en besiktning hos sfro samt bullerkontroll??? verkar ju smidigt isåfall...
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

men en turbomotor har väll över 185 nm??
KJensen
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jan 02, 2011 14:15
Ort: Svenljunga

Inlägg av KJensen »

jockelind skrev:men en turbomotor har väll över 185 nm??
Jo de är ju där problemet ligger, annars borde de ju vara fritt fram. 100 turbo motorn har väl ca 240 Nm?
jockelind
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:17
Ort: Skellefte�

Inlägg av jockelind »

joo men då är det ju det jag fick av sfro...
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Inlägg av lord_nordkvist »

satt i en 2.2 10v turbo i min 136hk audi 100cs quattro..
reg. bes såklart. gick fint, de du måste ha är tankröret med tankstrypningen ifrån donatorbilen, och den ska ha katalysator, kolkanister och lambda regleringen inkopplad (läs hela orginalstyrsystemet till motorn helt enkelt)
så efter det blir det 4-gas mätning och givetvis måste den bli bra, som vanligt på besiktningen *yes*

inge prat om någe bromssystem byte där då huvudbromscylinder å allt annat var samma på alla dessa gammaudis..

drivlina kom inte heller på tal, då donatorbilen va en framhjulsdriven, och den hamna i en quattro..

rent effektmässigt sa dom iaf att de va på gränsen med den här motorn, 165hk, men vridet var för högt.. meeeen de gick bra endå, dom fanns ju endå som quattro också så dom brydde sig inte i det :)

all besiktning skedde genom bilprovningen då det bara var motorbyte..

ska du ha en 20v turbo måste du nog regga som ombyggt fordon och allt vad det innebär.. då är det sfro som har hand om det..
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

enligt stora SFRO handboken så är bromssystemet godkänd för 135 hästar endast. så få igenom en GT med turbo maskin så måste det bli ombyggd fordon eller så chansar man och besiktar ändå.
svarden
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 23, 2012 21:30

Inlägg av svarden »

får jag komma med en liten fundering? om vi stoppar i tex en 100 turbo motor, monterar i ett eftermarknads sprut. sen plockar vi bort allt som har med turbo och göra och mappar den för sug. då måste man kunna besikta så va? sen efter bess plockar man tillbaka och mappar tillbaka den?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

teoretiskt kan man gör aså, MEN då har du från gått original motorns standard utförande vad gällande bränsle insprutningen och avgas krav. Och det är inte godkänt i svensk bilprovning, Dock om du bygger det diskret och snyggt kan man i vissa fall ha lite tur och få det godkänt beror ju på vilket humör dom är på. annars krävs en omreggning i vilket fall. kan ju vara enklare än att bygga med turbo.
Skriv svar