Audi 100 turbo motor i Gt - klartext, vad gäller?
Audi 100 turbo motor i Gt - klartext, vad gäller?
Hej! Ny på detta forum. har ett GT projekt på gång, så nu behöver jag er hjälp. Jag har en fråga angående motorbyte i en audi Gt coupe från 1986.
Originaleffekten ligger på 100kw. 136 hk
Jag skulle vilja byta till en audi 100 turbo motor med katalysator. har jag förstått det rätt, så slipper jag avgasintyg då motorn har katalysator.
detta ska monteras i ett paket på bilen.
En bil med denna motorn är lämplig som donator. Audi 100 turbo 121 kw ,165hk
Enligt uppgifter från detta forum ( vad jag har läst) och andra forum kan jag få igenom den utan att besiktiga som ombyggt fordon, eftersom den ligger inom ramarna för max effekt för bilen. (Audi gt coupe)
Behöver jag byta bromsar fram? till dom som sitter på donatorbilen eller likvärdiga?
Jag skulle vilja ha detta bekräftat från er, samt info om det är något mer jag bör tänka på.
Mvh: Niclas
Originaleffekten ligger på 100kw. 136 hk
Jag skulle vilja byta till en audi 100 turbo motor med katalysator. har jag förstått det rätt, så slipper jag avgasintyg då motorn har katalysator.
detta ska monteras i ett paket på bilen.
En bil med denna motorn är lämplig som donator. Audi 100 turbo 121 kw ,165hk
Enligt uppgifter från detta forum ( vad jag har läst) och andra forum kan jag få igenom den utan att besiktiga som ombyggt fordon, eftersom den ligger inom ramarna för max effekt för bilen. (Audi gt coupe)
Behöver jag byta bromsar fram? till dom som sitter på donatorbilen eller likvärdiga?
Jag skulle vilja ha detta bekräftat från er, samt info om det är något mer jag bör tänka på.
Mvh: Niclas
Det blir nog svårare att besiktiga med 182 hk än med 165. Fast det finns nog möjlighet att regga som ombyggt fordon, men då måste man ju byta hela drivlinan, samt hela bromssystemet och framvagn.
Enligt SBP ska man ju kunna regbesiktiga med en utbytt motor som har en effektökning av 20 % och en vridmomentökning av 10% då ligger man 1% utanför ramen av effekt om man besiktigar med en audi 100 turbo motor. När det gäller vrid ligger man ännu mer fel, har inte räknat på det, men gissar på runt 25 30% Trots det finns det bilar som har blivit reggade. Frågan är hur, då dom inte är "ombyggt fordon" utan "utbytt motor"
Mvh
Enligt SBP ska man ju kunna regbesiktiga med en utbytt motor som har en effektökning av 20 % och en vridmomentökning av 10% då ligger man 1% utanför ramen av effekt om man besiktigar med en audi 100 turbo motor. När det gäller vrid ligger man ännu mer fel, har inte räknat på det, men gissar på runt 25 30% Trots det finns det bilar som har blivit reggade. Frågan är hur, då dom inte är "ombyggt fordon" utan "utbytt motor"
Mvh
De ska inte vara helt omöjligt att byta motor.
Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick. Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.
Sen får man bara tänka på de med effekt/vridökningen. +20% effekt, +10 % vrid.
+20% på din gt är 163 hk, 100 motorn ligger på 165. så de borde gå enligt dom siffrorna, annat är de med vridet där de ökar ca 20-30 %. men de rullar ju gt's med turbo motor ute på vägarna,så visst borde de gå?
Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick. Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.
Sen får man bara tänka på de med effekt/vridökningen. +20% effekt, +10 % vrid.
+20% på din gt är 163 hk, 100 motorn ligger på 165. så de borde gå enligt dom siffrorna, annat är de med vridet där de ökar ca 20-30 %. men de rullar ju gt's med turbo motor ute på vägarna,så visst borde de gå?
Jag har kontaktat sfro ang detta.
det här skrev jag: hur mycket måste jag göra/byta på min audi gt för att få ner en audi 100Turbo motor?
Svar: Hej
Ja, det går om du byter tillräckligt mycket för att den ska kunna reggas som ombyggt fordon, motor, låda/slutväxel och HELA bromssystemet. Dessutom måste du sätta i en motor med kat, i originalskick, så en sen Audi 200/Urquattro/S2-motor kanske är smartare.
så det verkar ju helt möjligt..
//jokce
det här skrev jag: hur mycket måste jag göra/byta på min audi gt för att få ner en audi 100Turbo motor?
Svar: Hej
Ja, det går om du byter tillräckligt mycket för att den ska kunna reggas som ombyggt fordon, motor, låda/slutväxel och HELA bromssystemet. Dessutom måste du sätta i en motor med kat, i originalskick, så en sen Audi 200/Urquattro/S2-motor kanske är smartare.
så det verkar ju helt möjligt..
//jokce
jockelind skrev:Jag har kontaktat sfro ang detta.
det här skrev jag: hur mycket måste jag göra/byta på min audi gt för att få ner en audi 100Turbo motor?
Svar: Hej
Ja, det går om du byter tillräckligt mycket för att den ska kunna reggas som ombyggt fordon, motor, låda/slutväxel och HELA bromssystemet. Dessutom måste du sätta i en motor med kat, i originalskick, så en sen Audi 200/Urquattro/S2-motor kanske är smartare.
så det verkar ju helt möjligt..
//jokce
Allt detta ska INTE vara nödvändigt. Går du in på SFRO's hemsida, går till deras bilsida och kollar i spalten till vänster. Klicka på "Tillåten effektökning ändrade fordon". Ett exeldokument öppnas. Där står tillåtna effekt/vrid ökningen och även villkoret för att få göra ökningen. Där står de: Audi Coupe 1981- Max effekt: 125DIN 185 Nm. Villkor: Ventilerade Skivbromsar fram. alltså ska detta räcka. Mvh
-
- GT-intresserad
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30
satt i en 2.2 10v turbo i min 136hk audi 100cs quattro..
reg. bes såklart. gick fint, de du måste ha är tankröret med tankstrypningen ifrån donatorbilen, och den ska ha katalysator, kolkanister och lambda regleringen inkopplad (läs hela orginalstyrsystemet till motorn helt enkelt)
så efter det blir det 4-gas mätning och givetvis måste den bli bra, som vanligt på besiktningen
inge prat om någe bromssystem byte där då huvudbromscylinder å allt annat var samma på alla dessa gammaudis..
drivlina kom inte heller på tal, då donatorbilen va en framhjulsdriven, och den hamna i en quattro..
rent effektmässigt sa dom iaf att de va på gränsen med den här motorn, 165hk, men vridet var för högt.. meeeen de gick bra endå, dom fanns ju endå som quattro också så dom brydde sig inte i det
all besiktning skedde genom bilprovningen då det bara var motorbyte..
ska du ha en 20v turbo måste du nog regga som ombyggt fordon och allt vad det innebär.. då är det sfro som har hand om det..
reg. bes såklart. gick fint, de du måste ha är tankröret med tankstrypningen ifrån donatorbilen, och den ska ha katalysator, kolkanister och lambda regleringen inkopplad (läs hela orginalstyrsystemet till motorn helt enkelt)
så efter det blir det 4-gas mätning och givetvis måste den bli bra, som vanligt på besiktningen
inge prat om någe bromssystem byte där då huvudbromscylinder å allt annat var samma på alla dessa gammaudis..
drivlina kom inte heller på tal, då donatorbilen va en framhjulsdriven, och den hamna i en quattro..
rent effektmässigt sa dom iaf att de va på gränsen med den här motorn, 165hk, men vridet var för högt.. meeeen de gick bra endå, dom fanns ju endå som quattro också så dom brydde sig inte i det
all besiktning skedde genom bilprovningen då det bara var motorbyte..
ska du ha en 20v turbo måste du nog regga som ombyggt fordon och allt vad det innebär.. då är det sfro som har hand om det..
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
teoretiskt kan man gör aså, MEN då har du från gått original motorns standard utförande vad gällande bränsle insprutningen och avgas krav. Och det är inte godkänt i svensk bilprovning, Dock om du bygger det diskret och snyggt kan man i vissa fall ha lite tur och få det godkänt beror ju på vilket humör dom är på. annars krävs en omreggning i vilket fall. kan ju vara enklare än att bygga med turbo.