Byta nav.

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Byta nav.

Inlägg av MummZ »

Tjenare.

passar naven 5/112 tex från en s4 på gt quattron?

Tänkte vill inte byta hela drivlinan innan jag får börja köra den :P
Men vill ändå ha snygga fälgar på.

Mvh
Victor
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

Bak är det bolt on med nav från audi 100 quattro typ 44, dock osäker på vilka årsmodeller och om det även innefattar 100 turbo/turbo quattro. Bara att borra om bromskivan och köra.
Fram krävs det lite mer modifikation med byte av fjäderben etc.
kika på www.motorgeek.com forumet sen sök på "5lug" eller "5x112 conversion" så finns det en del olika alternativ.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

tror dock inte de går att ta från s4:an eftersom alla får byta ink fjäderben då de byter låda/bakdiff för drivaxlarna då de vill ha s4:a/s2:a låda på sina bilar....

men borde finnas något nav som passar i dina drivaxlar...
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

ah de va juh skit... men jaja då blire väl spara å köpa en s4 senare å byta allt på samma gång... men tack för hjälpen.

Mvh

Victor
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

Tänkte du köpa en S4 och flytta över hela chassiet till din Gt coupe quattro?
Inget passar... växellådan kan du använda med viss modifiering men fjäderben, bryggor, axlar osv funkar inte.
Det är S2 som gäller, alternativ 20v 80/90/coupe quattro som du sedan byter naven till dem från s2.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

aha okey.. de visste jag då inte.. har då läst mig te att s4ans drivlina passa på nått engelsk forum. men de är ändå länge kvar innan jag ska göra de för har inte ekonomin sen har jag inte heller lust att riva bilen då jag just fått ihop den.. jag vill gärna köra den innan jag gör de :)

Men man kan juh jobba med drivlinan på sidan om.
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

S4 chassi kan ja tänka mig passar finemang på t.ex audi 100/200 men S4 är ju en enorm bil, hjulbasen är längre, spårvidden är större osv, stämmer liksom inte ihop med en liten coupe.

Infästningar osv. är identiska med S2, kika lite i början på zlobos shortyprojekt så ser du att han bytt allt till S2. Det är det enklaste sättet om man kommer över ett komplett S2-chassi.

Annars finns det lite enklare sätt, som bak, nav från audi 100, borra om skivorna, klart. Eller kompletta urquattro fjäderben bak inkl. bromsar och skivor, klart.

Fram t.ex audi 80 2-delade fjäderben med audi 100 nav och bromsar från Audi A4 och bakre drivaxlar från tidiga audi typ 85 quattro att använda fram. Den vägen tänkte jag gå innan jag fick tag på S2delar..

Men om det inte är aktuellt just nu så börja lägga undan stålar sen när det dyker upp en krockad S2 eller nån som ska skrota så äre bara att slå till.. de är eftertraktade just p.g.a. att det passar så bra på de gamla typ 85 quattrosarna och gör det till en enkel resa om man ska besikta som ombyggt fordon.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Skriv svar