Skulle vara toppen (:lol:)med en steg för steg genomgång på hur man nollar motorn osv. vad man skal tänka på när man tar av toppen osv. Hur man gör helt enkelt, har aldrig gjort det och vill ha full koll innan ja börjar, har sökt efter inlägg som tar upp detta utan resultat, men skulle jag missat nått så ber ja om ursäkt!
Mvh
Här kommer guiden, Jag har inte hunnit gjort något mer med denna, kanske blir klar när jag ska skuva tillbaka toppen igen. men skriv gärna synpunkter mm. saknas bilder å så men det kanske kan hjälpa någon iaf
Motorn som guiden baseras på är en NG motor ifrån en audi 90 -88, vet ej hur mycket som skiljer sig på andra 5:or men skulle tro att det är liknande på alla. När jag gjorde detta så var motorn inte i bilen utan på ett stativ i garaget. guiden är en lätt visning på hur jag gjorde och det funkade för mig.
1. Börja med att skruva loss kammremskåpan, den sitter fast med två insex skruvar.
Sen kan du skruva loss ventilkåpan, kolla så att det är muttern som snurrar när du skruvar. Om muttern rostat fast i pinnbulten så vänta med dem till sist, så du inte tvingar igenom klacken som finns på pinnbulten, har hänt mig förut nämligen (bild 1.1).
2. Nu kan du börja kolla efter markeringarna på Kamdrevet(bild2.1) och vevaxelskivan (bild 2.2)
Ta fram spärrskaftet å börja snurra motorn på vevaxeln (hylsa 27mm) tills Kamdrevets markering är i höjd med ventilkåpans packning, höger sida sett framifrån (bild 2.1). Vevaxelskivans markering skall vara vid ”knölen” på nedre Kamremskåpan (bild 2.2).
Kolla även så att första cylinderns ventiler är stängda (bild 2.3).
2.1. Kamdrevet

2.2. Vevaxelns remskiva

2.3. Första cylinderns ventiler stängda

3. Nu är alltså motorn ”nollad”. Då kan du lossa kamdrevet . Försök att inte snurra dreven individuellt när remmen är borta (underlättar lite om du släpper på vattenpumpen när du ska av med remmen, men bulten på kamdrevet måste lossas först) så det inte kommer 180 grader fel sen när du återmonterar. När kamdrevet är avplockat och remmen av (bild 3.1), börja skruva loss bultarna som fäster plåten (bilder 3.3, 3.4, 3.5 och 3.6) inkl bultarna till vattenpumpen (bild 3.2)så att du kan få loss plåten (bild 3.7 och 3.8 ).
Lägger upp en bild på hur bultarna ska dras oxå, när de ska lossas så börjar man på nr 12 å går neråt såklart