Plocka av toppen och allt vad det innebär
Plocka av toppen och allt vad det innebär
Jo som de flesta kanske vet så har jag nyss påbörjat renovering av en NG motor från en audi 90 -88. Så småningom så är det tänkt att jag sa lämna in toppen på renovering.
Skulle vara toppen (:lol:)med en steg för steg genomgång på hur man nollar motorn osv. vad man skal tänka på när man tar av toppen osv. Hur man gör helt enkelt, har aldrig gjort det och vill ha full koll innan ja börjar, har sökt efter inlägg som tar upp detta utan resultat, men skulle jag missat nått så ber ja om ursäkt!
Mvh
Här kommer guiden, Jag har inte hunnit gjort något mer med denna, kanske blir klar när jag ska skuva tillbaka toppen igen. men skriv gärna synpunkter mm. saknas bilder å så men det kanske kan hjälpa någon iaf
Motorn som guiden baseras på är en NG motor ifrån en audi 90 -88, vet ej hur mycket som skiljer sig på andra 5:or men skulle tro att det är liknande på alla. När jag gjorde detta så var motorn inte i bilen utan på ett stativ i garaget. guiden är en lätt visning på hur jag gjorde och det funkade för mig.
1. Börja med att skruva loss kammremskåpan, den sitter fast med två insex skruvar.
Sen kan du skruva loss ventilkåpan, kolla så att det är muttern som snurrar när du skruvar. Om muttern rostat fast i pinnbulten så vänta med dem till sist, så du inte tvingar igenom klacken som finns på pinnbulten, har hänt mig förut nämligen (bild 1.1).
2. Nu kan du börja kolla efter markeringarna på Kamdrevet(bild2.1) och vevaxelskivan (bild 2.2)
Ta fram spärrskaftet å börja snurra motorn på vevaxeln (hylsa 27mm) tills Kamdrevets markering är i höjd med ventilkåpans packning, höger sida sett framifrån (bild 2.1). Vevaxelskivans markering skall vara vid ”knölen” på nedre Kamremskåpan (bild 2.2).
Kolla även så att första cylinderns ventiler är stängda (bild 2.3).
2.1. Kamdrevet
2.2. Vevaxelns remskiva
2.3. Första cylinderns ventiler stängda
3. Nu är alltså motorn ”nollad”. Då kan du lossa kamdrevet . Försök att inte snurra dreven individuellt när remmen är borta (underlättar lite om du släpper på vattenpumpen när du ska av med remmen, men bulten på kamdrevet måste lossas först) så det inte kommer 180 grader fel sen när du återmonterar. När kamdrevet är avplockat och remmen av (bild 3.1), börja skruva loss bultarna som fäster plåten (bilder 3.3, 3.4, 3.5 och 3.6) inkl bultarna till vattenpumpen (bild 3.2)så att du kan få loss plåten (bild 3.7 och 3.8 ).
Lägger upp en bild på hur bultarna ska dras oxå, när de ska lossas så börjar man på nr 12 å går neråt såklart
Skulle vara toppen (:lol:)med en steg för steg genomgång på hur man nollar motorn osv. vad man skal tänka på när man tar av toppen osv. Hur man gör helt enkelt, har aldrig gjort det och vill ha full koll innan ja börjar, har sökt efter inlägg som tar upp detta utan resultat, men skulle jag missat nått så ber ja om ursäkt!
Mvh
Här kommer guiden, Jag har inte hunnit gjort något mer med denna, kanske blir klar när jag ska skuva tillbaka toppen igen. men skriv gärna synpunkter mm. saknas bilder å så men det kanske kan hjälpa någon iaf
Motorn som guiden baseras på är en NG motor ifrån en audi 90 -88, vet ej hur mycket som skiljer sig på andra 5:or men skulle tro att det är liknande på alla. När jag gjorde detta så var motorn inte i bilen utan på ett stativ i garaget. guiden är en lätt visning på hur jag gjorde och det funkade för mig.
1. Börja med att skruva loss kammremskåpan, den sitter fast med två insex skruvar.
Sen kan du skruva loss ventilkåpan, kolla så att det är muttern som snurrar när du skruvar. Om muttern rostat fast i pinnbulten så vänta med dem till sist, så du inte tvingar igenom klacken som finns på pinnbulten, har hänt mig förut nämligen (bild 1.1).
2. Nu kan du börja kolla efter markeringarna på Kamdrevet(bild2.1) och vevaxelskivan (bild 2.2)
Ta fram spärrskaftet å börja snurra motorn på vevaxeln (hylsa 27mm) tills Kamdrevets markering är i höjd med ventilkåpans packning, höger sida sett framifrån (bild 2.1). Vevaxelskivans markering skall vara vid ”knölen” på nedre Kamremskåpan (bild 2.2).
Kolla även så att första cylinderns ventiler är stängda (bild 2.3).
2.1. Kamdrevet
2.2. Vevaxelns remskiva
2.3. Första cylinderns ventiler stängda
3. Nu är alltså motorn ”nollad”. Då kan du lossa kamdrevet . Försök att inte snurra dreven individuellt när remmen är borta (underlättar lite om du släpper på vattenpumpen när du ska av med remmen, men bulten på kamdrevet måste lossas först) så det inte kommer 180 grader fel sen när du återmonterar. När kamdrevet är avplockat och remmen av (bild 3.1), börja skruva loss bultarna som fäster plåten (bilder 3.3, 3.4, 3.5 och 3.6) inkl bultarna till vattenpumpen (bild 3.2)så att du kan få loss plåten (bild 3.7 och 3.8 ).
Lägger upp en bild på hur bultarna ska dras oxå, när de ska lossas så börjar man på nr 12 å går neråt såklart
Senast redigerad av 1 dagg, redigerad totalt 0 gånger.
Die for metal!
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
GE OSS BILDER!
nä men gör gärna någon guide-liknande sak. skitbra för bl.a. "gröngölingar", men även för dom äldre rävarna. visst, dom som kan det behöver kanske inte läsa igenom texten om hur man nollställer sakerna och liknande, men dom kan säkert komma med tips och funderingar på diverse ting angående ditt projekt!
men en sak jag funderar på är varför du inte har skaffat dig en Haynes-bok? visst, det går säkert jättebra att fråga på internet och sådär, men ibland så vill man ju ha svaret direkt.
bara en fundering jag hade
MVH Phille
nä men gör gärna någon guide-liknande sak. skitbra för bl.a. "gröngölingar", men även för dom äldre rävarna. visst, dom som kan det behöver kanske inte läsa igenom texten om hur man nollställer sakerna och liknande, men dom kan säkert komma med tips och funderingar på diverse ting angående ditt projekt!
men en sak jag funderar på är varför du inte har skaffat dig en Haynes-bok? visst, det går säkert jättebra att fråga på internet och sådär, men ibland så vill man ju ha svaret direkt.
bara en fundering jag hade
MVH Phille
Härligt! kommer nog börja lite smått idag. tänkte försöka beskriva allt så grundligt som möjligt, men jag kommer nog behöva lite hjälp, så om ni ser nått ja glömt/gjort fel så är det bara säga till =) så vi får en korrekt och bra guide.
Jag tror faktiskt att jag har en haynes bok som jag fick med när jag köpte gt:n så den blir det att leta upp idag när ja ska hämta lite verktyg osv i garaget.
Jag tror faktiskt att jag har en haynes bok som jag fick med när jag köpte gt:n så den blir det att leta upp idag när ja ska hämta lite verktyg osv i garaget.
Die for metal!
Okej skulle börja idag men körde fast rätt så snabbt, så jag får be om hjälp direkt =P
Om jag har förstått det rätt så ska motorn vara nollad när pricken på kamaxelns remskiva är vid ventilkåpans packning höger sida. och klacken på vevaxelns skiva skall vara vid "bölden". Men, så här ser det ut.
När klacken på vevaxelns skiva är på plats,:
Så är kamaxelns prick inte alls där jag trott, och jag har vridit flera varv för att försäkra mig om att ja inte är ett varv fel.
Läste i haynes lite, och vad jag förstod så skulle första cylinderns ventiler vara stängda iaf, å det är dom väl här? detta är samma läge fortfarande.
Så här står svänghjulet.. btw svänghjulet passar bara på ett sätt va?
Hoppas nån kan hjälpa mig! kommer nog hjälpa andra oxå tack vare att detta skall bli en guide så småningom.. blir bättre om flera hjälper till, då jag är nybörjare på detta..
MVH
EDIT: har fått veta att jag kollat på fel prick på kamdrevet, sitter en på andra sidan. ska försöka igen imorgon =) men sitter ni inne på nått tips så ös på ändå
Om jag har förstått det rätt så ska motorn vara nollad när pricken på kamaxelns remskiva är vid ventilkåpans packning höger sida. och klacken på vevaxelns skiva skall vara vid "bölden". Men, så här ser det ut.
När klacken på vevaxelns skiva är på plats,:
Så är kamaxelns prick inte alls där jag trott, och jag har vridit flera varv för att försäkra mig om att ja inte är ett varv fel.
Läste i haynes lite, och vad jag förstod så skulle första cylinderns ventiler vara stängda iaf, å det är dom väl här? detta är samma läge fortfarande.
Så här står svänghjulet.. btw svänghjulet passar bara på ett sätt va?
Hoppas nån kan hjälpa mig! kommer nog hjälpa andra oxå tack vare att detta skall bli en guide så småningom.. blir bättre om flera hjälper till, då jag är nybörjare på detta..
MVH
EDIT: har fått veta att jag kollat på fel prick på kamdrevet, sitter en på andra sidan. ska försöka igen imorgon =) men sitter ni inne på nått tips så ös på ändå
Die for metal!
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
det där med prickar på kamdrevet och den där plåten/plasten som också har en markering på är bra och allt sånt, men då måste prylarna vara orginal! markeringarna på svänghjulet är väldigt viktiga att kolla på för det har hänt mig på en bil jag hade (audi 80 B3 1,8) att i det fallet en plastbit med en markering på var utbytt, så när vi gick efter den så stod allting fel ändå. det tog en stund innan vi lyckades upptäcka hemma-fixet av någon föregående ägare.
bara ett varningens ord från mig
förresten så ja, svänghjulet kan bara sitta på ett håll om jag minns rätt
och nu när du ändå skruvar av prylar hit och dit så kan du ju putsa upp dom också. inte så värst skoj att öppna huven och se rostiga prylar. visst, jag är ingen sån människa som orka lägga ner tid och pengar på att ha putsat bling-bling under huven, men lite lack på saker och ting gör mycket för ögat
fortsätt i den här stilen!
MVH Phille
bara ett varningens ord från mig
förresten så ja, svänghjulet kan bara sitta på ett håll om jag minns rätt
och nu när du ändå skruvar av prylar hit och dit så kan du ju putsa upp dom också. inte så värst skoj att öppna huven och se rostiga prylar. visst, jag är ingen sån människa som orka lägga ner tid och pengar på att ha putsat bling-bling under huven, men lite lack på saker och ting gör mycket för ögat
fortsätt i den här stilen!
MVH Phille
phille_hbg: vart kan jag kolla vart svänghjulet skall vara om vxl lådan är borta? nu har jag "tyvärr" hunnit plocka av toppen..
Jag kan säga att ALLT kommer vara upp-putsat, kika min projekttråd sen, har skickat iväg en del grejjer på blästring, som sen ska högglanspoleras =)
Tack tipsen!
Edis: Synd att jag inte han läsa detta tidigare, som jag sa så har jag redan hunnit plocka av toppen, kommer en update i min projekt tråd sen när jag orkar, imorrn förmodligen.
Men som du säger, jag skall riva ganska mycket, så jag tror det går ändå, får jag inte ihop det själv så finns det ju mycket bra hjälp här
Lägger in lite bilder från idag, Den kompletta guiden tänkte jag göra i första inlägget sen när allt är klart osv, de borde väl vara bäst?
I det här läget är motorn nollad om jag fattat det rätt:
Vevaxelns remskiva
Kamdrevet
Första cylinderns ventiler stängda
Kommer som sagt att förklara mycket mer ingående hur jag gått tillväga i den färdiga guiden, Men vill kolla av med er om jag missat något innan jag skriver hur man ska göra..
så, verkar det stämma med nollningen, utifrån bilderna? =)
Jag kan säga att ALLT kommer vara upp-putsat, kika min projekttråd sen, har skickat iväg en del grejjer på blästring, som sen ska högglanspoleras =)
Tack tipsen!
Edis: Synd att jag inte han läsa detta tidigare, som jag sa så har jag redan hunnit plocka av toppen, kommer en update i min projekt tråd sen när jag orkar, imorrn förmodligen.
Men som du säger, jag skall riva ganska mycket, så jag tror det går ändå, får jag inte ihop det själv så finns det ju mycket bra hjälp här
Lägger in lite bilder från idag, Den kompletta guiden tänkte jag göra i första inlägget sen när allt är klart osv, de borde väl vara bäst?
I det här läget är motorn nollad om jag fattat det rätt:
Vevaxelns remskiva
Kamdrevet
Första cylinderns ventiler stängda
Kommer som sagt att förklara mycket mer ingående hur jag gått tillväga i den färdiga guiden, Men vill kolla av med er om jag missat något innan jag skriver hur man ska göra..
så, verkar det stämma med nollningen, utifrån bilderna? =)
Die for metal!