ingen tomgång

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Battis
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2009 18:32
Ort: G

ingen tomgång

Inlägg av Battis »

Bytte luftmasse mätare på bilen i helgen. bilen går bra nu men tomgången försvann efter bytet. Alla luft slangar sitter som dom ska. det ja kan tänka mig är att bränsle slangarna ska moment dras ? någon som kan ge tips ?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

inte tomgångsmotorn som behöver sig en rengöring då?

och det där med bränsleledningarna som ska momentdras, du menar på bränslehuvudet eller?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Då har du bytt hela bränslehuvudet? Har du fixat exakt rätt modell? Det går att jämföra siffrorna på plåtarna på huvudet,

Varför bytte du bränslehuvudet? Har du haft bekymmer med bilen och när gick den bra senast? Hur var symptomen innan du bytte bränslehuvudet?

Först av allt hade jag kollat så att tomgångsbrytaren klickar när man "parkerar" gasspjället i nolläget, därefter hade jag kollat CO-halten, sedan hade jag letat efter läckage på slangarna och provkört tomgångsventilen. Det kan vara tusen saker, MEN, vad du än gör, skruva inte som en galning med allt, det är bara en stor risk att man förvärrar bekymren. Lossar man eller skruvar man på något är det viktigt att man kan återställa till originalläget innan man började testa.
Battis
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2009 18:32
Ort: G

Inlägg av Battis »

hej :D det är hela bränsle huvudet som ja bytt har inte haft tid att kolla på gt i helgen (Jobbat ) . ska kika på luftmasse mätarn så nr stämmer.
bilen gick ojämt och fett innan byte. Bilen har inte gått bra i min ägo. men den svara mycke bättre nu och har tomgång så länge kall starten ventilen brukas men när den blir varm så dör den. tomgången är väldigt låg.
ska kolla mer på den i helgen som kommer så kanke ja blir klokare Tack för all hjälp mvh Battis
Battis
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2009 18:32
Ort: G

tomgång

Inlägg av Battis »

Hej :) Nu går äntligen bilen som den ska. Tyvär så har ja rusande tomgång . Det konstiga är att ja kan få den som den ska tills ja stänger av bilen. Startar bilen och tomgången rusar igen. Borde inte vara nått mekanisk tycker man. Nån som har haft samma fel ?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Vad var det för fel då?

Har du kollat brytaren som sitter vid gasspjället? Klickar det från brytaren när du släpper gasreglaget till nolläget (lyssna i motorrummet vid gasspjället)?

Hur fungerar bilen när du växlar? Ligger varvtalet kvar när du kopplar och har släppt gasen?
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

jag har samma fel, fast ibland när den är kall har jag jättelåg tomgång ca 300rpm sen om jag startar om den när den är lite varmare så rusar den till 2-3000rpm och vissa dagar som tex idag har jag perfekt på 800rpm.. knepigt!
men jag ska ta en titt någon dag jag med så kan jag berötta vad det var om jag lyckas fixa det *yes*
Battis
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2009 18:32
Ort: G

tomgång

Inlägg av Battis »

Hej ja har kollat brytaren vid gasspjället och det klickar och det som är så konstigt är att den går som den ska ibland. Men när den dummar sig så spelar det ingen roll om ja kör lr inte varvtalet ligger på 3000rpm. Ja skulle kunna tro att det kan vara tomgångsmotor lr kallstarten som bråkar
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det sitter ett tomgångsrelä ovanför pedalstället..
Jag fick byta både det reläet och tomgångsmotorn innan min blev GT normal igen.
Battis
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2009 18:32
Ort: G

tomgång

Inlägg av Battis »

Nu har ja vart ut på första längre resan med bilen :) En liten tur till Stockholm . gick bra ner men på vägen hem så börja han dumma sig igen. Hänggas på 6000rpm när man trycker ner kopplingen.Det var dessutom väldigt nära att det blev en mindre gt coupe i sverige. Underkylt regn och sommardäck ingen bra kombination. Vet inte om ja tänker helt fel men det borde vara nått med gasspjället att göra. Vet inte om Tallriken i luftburken kan ha med saken att göra? Nån som känner igen felet ?
Skriv svar