Tändstift till urisen (RR 20V)

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Tändstift till urisen (RR 20V)

Inlägg av Edis »

Motorerna är tydligen väldigt känsliga för vilka stift man använder och original är det några Audi-stämplade Boschstift med platinaspets. Dessa kostar över 1000kr för 5st på VAG, vilket är rätt mycket.

Kollade på Mekonomen och de skulle ha 183kr/st (915kr för fem st.) för Bosch Platinum F5DP0R, men ebay-galen som man är så kan man ju inte låta bli att kolla i Europa. Hittade snabbt sådana i England och för 626kr inkl. frakt fick jag tag i stiften. Det lönar sig att snoka runt lite *yes*

Det tog visserligen nästan två veckor att få hem dem, men vad gör det, jag skulle ju bara byta de i FU-syfte, så jag hade inte panik.

Shoppade dessa:
http://cgi.ebay.co.uk/BOSCH-Platinum-R- ... 0126118550
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

ett väldigt bra tips!
jag vet av egen erfarenhet att stift är något man inte direkt ska tumma på. visst, alla bilar är inte sådär jättekänsliga för vilka stift som sitter i, men personligen så håller jag mig borta ifrån Beru och billiga alternativ som t.ex. Biltema.

jag har inte testat på min audi något annat än NGK's stift (värre modellen som kostade runt 50:- /st om jag inte minns fel) som Mekonomen hade, men en polare hade en BMW 325 e36 och den gick som en påse skit med (ursäkta språket!) Beru-prylar. tydligen rätt vanligt att bilar är känsliga för vilka stift som sitter i.

men jag tycker ändå att VAG har lite väl höga priser ibland på sina reservdelar... :/

hoppas att den går som en klocka nu! :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

De fungerade bra, märkte väl ingen större skillnad, men det är alltid gott att veta att det sitter fräscha delar på plats :D

Nu när valutan har svängt så är det helt plötsligt lönt att kika utomlands igen. Speciellt Europa då det inte är några tullar och frakten är inte så dyr heller! *yes*
Skriv svar