frågor ang. vakum och hallgivare

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

frågor ang. vakum och hallgivare

Inlägg av phille_hbg »

tja!

en klocka jag inte riktigt har förstått vitsen med och som jag inte riktigt har hittat i min Haynes-bok är den röda som sitter på torpedväggen till höger om tändspolen om jag inte missminner mig..? går en vakumslang till underdelen på den ifrån vakum-pumpen har jag för mig och på ovansidan sitter det en el-kontakt med 2-3 sladdar på. kontakten är fräsch men det är sladdarna som har fått sig lite stryk av tiden under huven.

vad har denna vakum-klockan för funktion? något med tändningen att göra?


hur mycket kan ni om EGR-funktionen i bilarna egentligen? vad jag vet så handlar det om att avgaserna åker till viss del tillbaka till insuget, och det har väl nånting att göra med avgasreningen att göra..?
hur mycket skillnad märker man i effekten ifall man pluggar denna EGR-ventil? och hjälper det att bara plugga vakum-slangen till vakum-klockan?


och sen har jag lite andra bekymmer med bilen också. symptomen var exakt likadana som när hall-givaren ger upp, så den har jag bytt nu till en helt ny hallgivare ifrån Autodelar i GBG. men jag har fortfarande samma bekymmer, fast nu går den dåligt även när den är kall..?
den startar utan några som helst bekymmer, men den hostar till en början när motorn är kall som att tändningen är fel vid ca 3-4k rpm. ibland så hostar den inte alls förrens varvet är uppe i 4500 rpm..? men ju varmare motorn blir desto mer hostar den och ju lägre varv kan jag dra upp den i. när motorn är varm så hostar den lite vid tomgång och så fort jag gasar till så dör motorn.

en kompis trodde att det kunde vara tändmodulen också, men jag är lite tveksam till det eftersom tändproblemen är ganska så temperatur-reglerade tydligen..?


mycket text och många frågor


MVH Phille :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Vacuumklockan som sitter direkt på fördelaren justerar tändningen, den du tänker på är väl den som går till varningspilen i mätarhuset, eller har jag helt fel? Jag har inte tillräckligt koll på den för att vara säker...

EGR-ventilen var tvungen att fungera förr, men enligt några här på forumet så kollar de inte den längre på besiktningen, så man kan plugga den, det räcker att sätta en skruv i slangen som går till EGR-ventilen. Hur mycket det gör vet jag inte, men alla miljöuppfinningar har ju en tendens att inte ge fler hästar iallafall. *yes*

Jag har tyvärr inga bra tips att ge dig på ditt bekymmer.
När hände det och vad har du gjort mer än att byta hallgivare?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

ja, det stämmer helt korrekt att vakum-klockan som justerar tändningen sitter direkt på fördelaren! det vet jag efter att ha bytt hallgivaren nu. den justerar via en arm in i fördelaren till plattan som hallgivaren sitter på. det är väl några grader den kan justera. kanske runt 10-15 grader max som den kan justera skulle jag tro. :)

den röda vakumklockan jag syftade på sitter på torpedväggen och till höger om tändspolen (sett framifrån bilen, d.v.s. om du står vid grillen och tittar ner under huven). nu vet jag ju inte om den är röd på alla audi's med femmor, men min är röd iaf :P den borde vara placerad på samma ställe åtminstone :)
sitter en transparent slang på undersidan av den och en el-kontakt på ovansidan av den med 3 kablar (tror jag).

hehe nä, miljöanpassade saker brukar inte direkt ge mer pulver åt folket :P
sen så själva tanken att föra in avgaser i insuget igen känns ju inte som en vettig lösning om man letar effekt. varm luft/gas med dåligt syre-innehåll är ju inget man eftersträvar att få i insuget precis ::

jag läste nånstans (tror det var här på forumet..?) att varningsbilen i mätarhuset var kopplat till växellådan via någon kontakt har jag för mig. vakum-klockan jag tänker på är kopplad med sin slang direkt till den svarta vakum-pumpen. visst, pilen i mitt mätarhus har aldrig fungerat för mig iaf (köpte bilen november 2008). sladdarnas hölje har skavts upp och kardellerna har oxiderat precis innan kontakten till klockan och jag har inte riktigt följt kablarna som går till den.
inte helt omöjligt att den går till pilen i huset..?

tackar för svaren iaf! :D

förresten, ingen i skåne-området som har en fungerande tändmodul som jag kan låna och testa med? jag bor själv i nordvästra skåne om det är till någon hjälp..? :roll:


MVH Phille
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

sen så själva tanken att föra in avgaser i insuget igen känns ju inte som en vettig lösning om man letar effekt. varm luft/gas med dåligt syre-innehåll är ju inget man eftersträvar att få i insuget precis ::
EGR-systemet sänker förbränningstemperaturen = mindre NOx utsläpp. Tro det eller ej, men det är den komprimerade luften som står för större delen av en motors temperatur, bränslet kyler. Ger faktiskt inte så värst mycket effektökning av att plugga den.
hehe nä, miljöanpassade saker brukar inte direkt ge mer pulver åt folket :P
Då har vi ju EVAP som för bränsleångor från tanken till insuget, bättre att dom ger kraft än att försvinna när man öppnar tanklocket :lol:
Skriv svar