fördelar bekymmer!!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

fördelar bekymmer!!

Inlägg av frasseaudi »

Hej på er!

Har varit o köpt en coupé igen,om än inte så fin som den jag hade sist, men den ska fungera som andrabil är det tänkt.
det är en -89 med den nyare karrossen o NG motorn tror jag betäckningen var.

Nu till min fråga: Jag råkar ju alltid ut för nåt lustigt fel på alla mina bilar, och denna nu då, så har det ju då dykt upp nåt konstigt ljud som kommer först efter en 5-10 min och ljudet påminner om en rem som är för dåligt spänd, jag var hos våran lokala VAG handlare, o en mek jag kände följde snällt med ut o lyssnade och han konstaterade precis som jag att nån rem var det inte tal om, ljudet kom länngre in ifrån motorummet, han uteslöt urtrampningslager, stödlager, lager i växellådan osv osv, det enda tipset han gav mej var att det kunde vara fördelarn som var smörjtorr o behövdes smörjas, den ska ju stänksmörjas från motorn o han sa att det kan hända ändå att dom kärvar, har ni haft några såna tidigare erfarenheter från dessa bilar??

Det kanske är nån som har nåt annat förslag på vad det kan vara för nåt fel,så får ni gärna delge dom till mej.

Jag plockade bort fördeláren nu i kväll o la den i oljebad nu ihelgen så den får dra till sej riktigt så får vi se om det får nån effekt på söndag kväll när jag ska sätta tillbaka det.

Jag gjorde en redig groda :( när jag tog bort fördelarn, märkte upp riktigt hur den satt innan, men jag glömde nolla rotorn, vet inte nu redigt hur jag ska veta hur den ska stå nu då på söndag kväll :: , nån som har ett bra tips hur jag ska göra? :D

Mvh Frasseaudi
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Lättast är att nolla hela motorn genom att ställa den i ÖD (Övre dödläget) Då vrider du motorn tills en markering på remmhjulet pekar på en markering på en av kåporna fram, finns även en markering på kammhjulet. Det finns utförligare beskrivningar av hur detta går till om du söker på forumet. när motorn står i ÖD ska rotorn peka på första cylindern.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

Fixat nu!

Inlägg av frasseaudi »

Jag gjorde precis som du sa, kom på att jag läst nånstans om det, Men det lyckades ändå bli fel en gång innan jag hade fått bilen att gå

Så nu skulle jag vilja förtydliga o lägga till en grej på din beskrivning jag nollade den precis som du sa o satte ner fördelarn helt rätt så att rotorn pekade på jacket i fördelarn som då pekade på ettans tänkabel, tog även bort ett stift för att känna så kolven stod i topp o det gjorde den, men ändå så startade inte bilen, jag blev en aningens förbryllad eftersom jag dubbelkollat och allt stämde, men efter en stund så kom jag på det, och det är ju kanske inget man tänker på direkt.

Man har ju två faser på en motor en komprimeringsfas när ventilerna står stängda o en fas när ventilerna öppnar för att släppa ut avgaserna, jag hade då kommit i fasen som ventilerna stod öppna med kolven i topp.

Rotorn går ett halvvarv på varje fas, enklaste knepet för att se i vilken fas den står i, är att ta bort oljelocket o se hur nocken på kammaxeln står är den neråt o trycker på nån kopp till ventilerna så står den i öppningsfasen, står nocken åt sidan eller uppåt är den i komprimeringsfasen, med andra ord den fas du ska ha för att motorn skall starta.

I mitt fall startade bilen hjälpligt, men förtändningen var fel så motorn gick illa, jag vred bara fördelarn o vardera håll för att se åt vilket håll motorn börja gå jämt o svara fint på gaspådrag, jag ställer bara med örat tycker att det räcker alldeles utmärkt, visade sej vid provkörning att bilen varit felställd på tändningen, för det blev en radikalt mycket piggare bil, som svarade o kändes mycket starkare vid acceleration. *yes*

Mvh Frasseaudi
Skriv svar