Skruva eller pressa kolven i bromsoken?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Raggaren_p92
GT-intresserad
Inlägg: 28
Blev medlem: fre aug 21, 2009 14:33
Ort: Uppsala

Skruva eller pressa kolven i bromsoken?

Inlägg av Raggaren_p92 »

Tjena en snabb fråga, Jag kolla över bromsarna på audin. men är det någon som vet om man ska pressa eller skruva tillbaka kolven i oket? tänkte kan vara bra å veta :oops: annars kan det gå galet.

Fram pressar man, men det är bak jag funderar över? några andra bra tips?

Hur spänner man handbromsen å sådant?

Det är på min Audi GT coupe -86. *yea*

Tack på förhand *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ok-kolvarna bak skruvar man in, man kan inte "motionera" dem genom att pressa de ut och in som på vanliga ok.

Handbromsen justerar sig själv i oket, men det finns väl någon justering vid handbromsen också, men den ska man ju knappast behöva skruva på om man inte har bytt wire.

Jag gillar INTE de oken... :lol:
Raggaren_p92
GT-intresserad
Inlägg: 28
Blev medlem: fre aug 21, 2009 14:33
Ort: Uppsala

Inlägg av Raggaren_p92 »

Tack så jätte mkt :lol: började nyss plocka isär.. och tänkte innan jag pressar går jag in och kollar om jag fått någe svar.. tur det att du svara *yes* Toppen och tack för tipsen jätte snällt *hehe*
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Som edis skriver så skruvar man in kolvarna med ett specialverktyg.
Jag köpte ett sådant på biltema för flera årsen som håller bra.
Har säkert använt det på ett tiotal audisar.. *yes*
Bild här:
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=82465

När du monterar tillbaka bromsoken bak så använd INTE handbromsspaken det första du gör för då kommer du förstöra själva självsträcknings funktionen i oken.

Börja med att pumpa upp trycket med bromspedalen tills det blir motstånd,
såg att du hade målat oken så troligen måste du nog lufta oken oxå om du har varit bort med dom.

Handbromswiren justerar du under bilen, wirearna går ihop ien klyka.
Man brukar få koppla ihop ett par förlängare på ett 1/2tum spärrskaft och en långhylsa.
Wiren justerar du sist av allt tills du får ett spel på handbromsarmarna på ca: 2-3mm
Raggaren_p92
GT-intresserad
Inlägg: 28
Blev medlem: fre aug 21, 2009 14:33
Ort: Uppsala

Inlägg av Raggaren_p92 »

Tack blueman83. Japp jag har målat dom, men var så lat att jag bara målade dom på plats :roll: Sedan när jag skulle skruva tillbaka kolvarna så använde jag en polegrip :( kanske inte det bästa, med det verkade fungera. Tack för ännu ett tips *yes* jätte bra att få se sådna tips *hehe*


Fixade höger sidan. kom över på vänster och såg att det inte fanns damskydd där.. så det var jätte rosigt :( så försöker smörja iordning det nu och försöker rädda det så gott det går :roll:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det finns packningssatser att köpa, så om inte kolven är helt kass går det nog att få liv i det igen.
Jag har också det där verktyget, men på lillebrorsans Coupé passade det inte riktigt bra, men det är helt klart värt att köpa det! *yes*
Stormcrow
GT-intresserad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre maj 16, 2008 20:12
Ort: Pite

Inlägg av Stormcrow »

Ett tips på verktyg att skruva in kolven med:

Jag använder verktyget som följde med min vinkelslip, det man använder för att skruva lös "brickan" som håller kapskivan. Bättre än polygrip iaf....
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

en grundregel man kan ha i bakhuvet är att om kolven har ett kryss på sig så ska den skruvas. är den plan så ska den tryckas in :)

bra tips "Stormcrow"! ska testa det nästa gång! är ju alltid en aning rädd att förstöra gummit med polygripen :/

MVH Phille
Skriv svar