grundinställning tomgång?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
sos
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 25, 2009 22:14
Ort: Kiruna

grundinställning tomgång?

Inlägg av sos »

tomgång... massor av inlägg men jag hittar ingen samlad tråd på hur man gör grundinställning... förutsätter att man har ordning på slangar och stift, tändning m.m -hur gör man?
1. varmkör motorn?
2. dra ut kabeln från tomgångsmotorn - rpm bör sjunka/motorn stannar?
3. med varm motor, lysen på? och tomgångsmotorn urkopplad justera tomgång till ? med vilken skruv? - var sitter den? bild?
4. Stäng av motorn, koppla in tomgångsmotorn, starta och tomgången bör lägga sig på?

Till saken hör att min micro-brytare på spjället är trasig och medans jag väntar på att någon vänlig själ vill sälja mig en så tänkte jag försöka få till en grundinställning/lära mig mer om bilen... en Coupe GT -85 med 5-cyl 136hkr... startade, kopplade ur tomgångsmotorn och bilen tvärdog... den var inte varmkörd iof ... men jag misstänker att den inte är grundinställd.

Funderar även på att tillverka en brytare själv... microbrytare (slutande eller brytande?) och gjuta lite epoxi så man får något att fästa i MEN då vore jag glad om någon med hel brytare kunde mäta lite åt mig... knappast en treläges brytare men det finns tre stift så jag antar att två av stiften är byglade/ihopkopplade dvs två signaler i varsin kabel som skall brytas/jordas... två av stiften borde ha kontakt med varandra och båda bryts/sluts då man mäter på det tredje och samtidigt vickar på gas spjället... eller har någon detaljerat kopplingsschema?

Funderar på att köpa en dyrt från skroten... mäta upp hur den funkar och göra en ny att ha på hyllan... elfa har ju prylar