Sida 1 av 1

CO skruv

Postat: mån dec 07, 2009 15:01
av geting
Hej har precis införskaffat mej en gt :D Skulle vilja veta var CO skruven sitter, gärna bild. För övrigt ett mycket bra forum o kunnigt folk, tack på för hand.geting i Kiruna

Postat: mån dec 07, 2009 18:52
av Mickel
Den sitter emellan bränslefördelaren och gummibälgen över luftkonan. Ett litet hål ner i "huset", kan vara plomberat så inte smuts trillar ner.

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... onic-1.png

Det är den grejen som ser ut som en liten hammare på mätskivans arm

Postat: mån dec 07, 2009 19:12
av Edis
Tjenare och välkommen hit!

Det är en insex-skruv kan vara värt att nämna, men vad du än gör, skruva INTE på den utan att mäta CO-halten, det är nämligen grymt känsligt.

CO skruv

Postat: mån dec 07, 2009 19:35
av geting
Tack för snabba svar ska genast kolla, verkar vara almänt strul med tommgången på dessa motorer Jag har bytt kontakten som ska klicka när man vrider i gasspjället,tommgången var bra till en början men nu är den ojänm. Tänkte prova med co`n Mvh geting i Kiruna.

Postat: mån dec 07, 2009 20:18
av Edis
Har du smörjt upp tomgångsventilen? Det går att testa om tomgångsmotorn fungerar om man matar den med 12V, jag har motionerat min några gånger för att hålla den vid liv :lol:

Jag tycker inte att du ska "skruva på CO-halten", det är inte den som är ditt bekymmer. Det är tusen saker att kolla innan du ska skruva på den. Det finns en massa trådar om just tomgångsproblem, jag rekommenderar att kika lite i dem. *yes*

Postat: mån dec 07, 2009 22:38
av geting
Ok skall kolla upp tomgångsmotorn man kan väl tvätta den? I vad? Vart sitter tomgångsventilen? som sagt lite ny på dessa motorer ::

Postat: mån dec 07, 2009 22:49
av Edis
Jag brukar smörja den, men eftersom det är en elpryl är det säkrast att inte dränka den i någon vätska...

Så här ser den ut om man har putsat lite på den:
Bild
Den sitter strax ovanför ventilkåpan i bakkant på motorn.

Postat: mån dec 07, 2009 23:00
av geting
Snyggt & prydligt, jo jag har koll vart den sitter ska ta löst den & rengöra/smörja.Sitter och funderar kan det vara så att min cervopump påverkar tomgången, den har ett dåligt lager som låter illa när motorn har varit igång ett tag.(har bestält en ny) Kan den påverka att tomgången vandrar mellan 800/900varv. Mvh Per.

Postat: mån dec 07, 2009 23:56
av phille_hbg
geting skrev:Snyggt & prydligt, jo jag har koll vart den sitter ska ta löst den & rengöra/smörja.Sitter och funderar kan det vara så att min cervopump påverkar tomgången, den har ett dåligt lager som låter illa när motorn har varit igång ett tag.(har bestält en ny) Kan den påverka att tomgången vandrar mellan 800/900varv. Mvh Per.
ta av remmen lite snabbt och kolla..? :)

uteslutningsmetoden funkar skitbra i många fall :)

men när är tomgången som oroligast? kall motor? varm motor?
finns ju en uppvärmningsregulator också som kan spöka.

lite mer info om bekymret så kan säkert någon hjälpa dig eller peka dig i rätt riktning iaf :)


MVH Phille

Postat: tis dec 08, 2009 11:18
av geting
Hej hopp GT vänner! skulle tro runt 60/70 grader ska testa med remmen, vart sitter uppvärmningsregulatorn någonstans? Mvh per

Postat: tis dec 08, 2009 16:55
av Mickel
Den sitter på vänstersidan av blocket, går 2 bränsleslangar till den och en elkontakt. Även en vakuumslang möjligtvis.

Sitter även en tillsatsluftslid vid insuget som ska ge mer luft när motorn är kall. Den styrs av termotidgivaren.

Är värt att kolla allt som har med luft att göra :)

Postat: tis dec 08, 2009 16:59
av geting
Tackar! ska genast kolla.Per

Postat: ons dec 09, 2009 19:00
av geting
Tja alla GT fanatiker, jag har pratat med en audi guru här i kiruna han har lyssnat på motorn han tror att den inte går på alla cylindrar/5e.Stiftet ser inte bra ut heller,ska byta stift och tändkablar så får vi se.Återkommer med vidare info :D Mvh Per.