Som topic lyder.
Har grova problem med tomgången på min 90.
i vissa tillfällen så har den perfekt tomgång, andra gånger ingen alls och om den inte har nått av dem så rusar den upp så att den ligger på 3000rpm
sen så de gånger som den rusar upp i varv så ligger den på 3000rpm ett tag för att sedan dö av tvärt. men den startar i princip direkt efteråt.
tänkte höra vad det kan vara värt att kolla upp på dem, vad brukar krångla?
vore jätte tacksam för svar:)
//Daniel
Jobbiga problem med Audi 90 - 85
Tomgångsproblem är ett återkommande bekymmer, finns en himla massa trådar om det, men ingen generallösning.
Min betedde sig så när brytaren på gasspjället hade kommit ur läge. Rör lite på gasreglaget i motorrummet, det ska klicka när gasen är i "nolläge". Kan vara så att din glappar lite eller behöver justeras lite.
Min betedde sig så när brytaren på gasspjället hade kommit ur läge. Rör lite på gasreglaget i motorrummet, det ska klicka när gasen är i "nolläge". Kan vara så att din glappar lite eller behöver justeras lite.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
jag fick höra av en kille att "warm-up regulator" brukar ställa till med en hel del bekymmer i gång och på tomgång. vet tyvärr inte riktigt vad denna delen sitter eller heter på svenska. uppvärmnings-regulator..?
jag har inte orkat kolla upp riktigt vad denna saken är till för så jag ska inte säga att det är den som orsakar bekymmer på era bilar, men kan ju vara värt att kolla upp
denna regulator ska sitta på blocket, ha en elektrisk kontakt på sig och även ha en vattenslang kopplat till sig om jag har förstått rätt. på vissa modeller så ska den även ha en vakum-slang inkopplad. på vilka modeller den har vakum vet jag heller inte.
bara att kolla efter och berätta sedan om denna var problemet ju fler tips desto bättre!
MVH Phille
jag har inte orkat kolla upp riktigt vad denna saken är till för så jag ska inte säga att det är den som orsakar bekymmer på era bilar, men kan ju vara värt att kolla upp
denna regulator ska sitta på blocket, ha en elektrisk kontakt på sig och även ha en vattenslang kopplat till sig om jag har förstått rätt. på vissa modeller så ska den även ha en vakum-slang inkopplad. på vilka modeller den har vakum vet jag heller inte.
bara att kolla efter och berätta sedan om denna var problemet ju fler tips desto bättre!
MVH Phille
"Styrtrycksregulatorn". Finns ingen vattenslang till den, däremot två bränslesanslutningar förutom det du sa. Den styr bränsletrycket över plunschen och därmed hur mycket bränsle som sprutas in i förhållande till luften motorn suger in, utifrån belastning (vakuumslangen) och temperatur (elkablen + motorblocket).phille_hbg skrev:jag fick höra av en kille att "warm-up regulator" brukar ställa till med en hel del bekymmer i gång och på tomgång. vet tyvärr inte riktigt vad denna delen sitter eller heter på svenska. uppvärmnings-regulator..?
jag har inte orkat kolla upp riktigt vad denna saken är till för så jag ska inte säga att det är den som orsakar bekymmer på era bilar, men kan ju vara värt att kolla upp
denna regulator ska sitta på blocket, ha en elektrisk kontakt på sig och även ha en vattenslang kopplat till sig om jag har förstått rätt. på vissa modeller så ska den även ha en vakum-slang inkopplad. på vilka modeller den har vakum vet jag heller inte.
bara att kolla efter och berätta sedan om denna var problemet ju fler tips desto bättre!
MVH Phille
Mer kan jag inte tillföra i tillfället, men jag tycker att det låter som tomgångsstyrningen med plötsliga varvningar då och då. Kan ju testa och koppla in en voltmeter över tomgånsmotorn och se om spänningen ändras i förhållande till varvtalet. Då kan man ju iaf utesluta om det är tomgångsmotorn som ger den extra kicken...
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
tack så mycket!Mickel skrev:"Styrtrycksregulatorn". Finns ingen vattenslang till den, däremot två bränslesanslutningar förutom det du sa. Den styr bränsletrycket över plunschen och därmed hur mycket bränsle som sprutas in i förhållande till luften motorn suger in, utifrån belastning (vakuumslangen) och temperatur (elkablen + motorblocket).phille_hbg skrev:jag fick höra av en kille att "warm-up regulator" brukar ställa till med en hel del bekymmer i gång och på tomgång. vet tyvärr inte riktigt vad denna delen sitter eller heter på svenska. uppvärmnings-regulator..?
jag har inte orkat kolla upp riktigt vad denna saken är till för så jag ska inte säga att det är den som orsakar bekymmer på era bilar, men kan ju vara värt att kolla upp
denna regulator ska sitta på blocket, ha en elektrisk kontakt på sig och även ha en vattenslang kopplat till sig om jag har förstått rätt. på vissa modeller så ska den även ha en vakum-slang inkopplad. på vilka modeller den har vakum vet jag heller inte.
bara att kolla efter och berätta sedan om denna var problemet ju fler tips desto bättre!
MVH Phille
Mer kan jag inte tillföra i tillfället, men jag tycker att det låter som tomgångsstyrningen med plötsliga varvningar då och då. Kan ju testa och koppla in en voltmeter över tomgånsmotorn och se om spänningen ändras i förhållande till varvtalet. Då kan man ju iaf utesluta om det är tomgångsmotorn som ger den extra kicken...
väldigt användbar information!
MVH Phille