Sida 1 av 1
Jobbiga problem med Audi 90 - 85
Postat: sön dec 13, 2009 20:54
av N0rstr0m
Som topic lyder.
Har grova problem med tomgången på min 90.
i vissa tillfällen så har den perfekt tomgång, andra gånger ingen alls och om den inte har nått av dem så rusar den upp så att den ligger på 3000rpm
sen så de gånger som den rusar upp i varv så ligger den på 3000rpm ett tag för att sedan dö av tvärt. men den startar i princip direkt efteråt.
tänkte höra vad det kan vara värt att kolla upp på dem, vad brukar krångla?
vore jätte tacksam för svar:)
//Daniel
Postat: sön dec 13, 2009 21:24
av Edis
Tomgångsproblem är ett återkommande bekymmer, finns en himla massa trådar om det, men ingen generallösning.
Min betedde sig så när brytaren på gasspjället hade kommit ur läge. Rör lite på gasreglaget i motorrummet, det ska klicka när gasen är i "nolläge". Kan vara så att din glappar lite eller behöver justeras lite.
Postat: tis dec 15, 2009 23:19
av Wallin
Jag har exakt samma problem med mig gt.. och min brytare på gasspjället fungerar som den ska!
har provat att rengöra tomgångsventil, byta vacuumslangar, kollat läckage.. så gott som allt jag kan tänka mig men får ingen ordning på det!
Postat: ons dec 16, 2009 02:37
av phille_hbg
jag fick höra av en kille att "warm-up regulator" brukar ställa till med en hel del bekymmer i gång och på tomgång. vet tyvärr inte riktigt vad denna delen sitter eller heter på svenska. uppvärmnings-regulator..?
jag har inte orkat kolla upp riktigt vad denna saken är till för så jag ska inte säga att det är den som orsakar bekymmer på era bilar, men kan ju vara värt att kolla upp
denna regulator ska sitta på blocket, ha en elektrisk kontakt på sig och även ha en vattenslang kopplat till sig om jag har förstått rätt. på vissa modeller så ska den även ha en vakum-slang inkopplad. på vilka modeller den har vakum vet jag heller inte.
bara att kolla efter och berätta sedan om denna var problemet

ju fler tips desto bättre!
MVH Phille
Postat: ons dec 16, 2009 07:19
av Kitty
På min var det tomgångsmotorn som ställde till med problem. Testade ALLT som ngnsin tagits upp i det här forumet i den här frågan..
Till slut tröttnade jag när inget hjälpte och beställde en "ny" tomgångsmotor, bytte, och vips så fungerade det som det skulle.
Postat: ons dec 16, 2009 17:04
av Mickel
phille_hbg skrev:jag fick höra av en kille att "warm-up regulator" brukar ställa till med en hel del bekymmer i gång och på tomgång. vet tyvärr inte riktigt vad denna delen sitter eller heter på svenska. uppvärmnings-regulator..?
jag har inte orkat kolla upp riktigt vad denna saken är till för så jag ska inte säga att det är den som orsakar bekymmer på era bilar, men kan ju vara värt att kolla upp
denna regulator ska sitta på blocket, ha en elektrisk kontakt på sig och även ha en vattenslang kopplat till sig om jag har förstått rätt. på vissa modeller så ska den även ha en vakum-slang inkopplad. på vilka modeller den har vakum vet jag heller inte.
bara att kolla efter och berätta sedan om denna var problemet

ju fler tips desto bättre!
MVH Phille
"Styrtrycksregulatorn". Finns ingen vattenslang till den, däremot två bränslesanslutningar förutom det du sa. Den styr bränsletrycket över plunschen och därmed hur mycket bränsle som sprutas in i förhållande till luften motorn suger in, utifrån belastning (vakuumslangen) och temperatur (elkablen + motorblocket).
Mer kan jag inte tillföra i tillfället, men jag tycker att det låter som tomgångsstyrningen med plötsliga varvningar då och då. Kan ju testa och koppla in en voltmeter över tomgånsmotorn och se om spänningen ändras i förhållande till varvtalet. Då kan man ju iaf utesluta om det är tomgångsmotorn som ger den extra kicken...
Postat: tor dec 17, 2009 05:49
av phille_hbg
Mickel skrev:phille_hbg skrev:jag fick höra av en kille att "warm-up regulator" brukar ställa till med en hel del bekymmer i gång och på tomgång. vet tyvärr inte riktigt vad denna delen sitter eller heter på svenska. uppvärmnings-regulator..?
jag har inte orkat kolla upp riktigt vad denna saken är till för så jag ska inte säga att det är den som orsakar bekymmer på era bilar, men kan ju vara värt att kolla upp
denna regulator ska sitta på blocket, ha en elektrisk kontakt på sig och även ha en vattenslang kopplat till sig om jag har förstått rätt. på vissa modeller så ska den även ha en vakum-slang inkopplad. på vilka modeller den har vakum vet jag heller inte.
bara att kolla efter och berätta sedan om denna var problemet

ju fler tips desto bättre!
MVH Phille
"Styrtrycksregulatorn". Finns ingen vattenslang till den, däremot två bränslesanslutningar förutom det du sa. Den styr bränsletrycket över plunschen och därmed hur mycket bränsle som sprutas in i förhållande till luften motorn suger in, utifrån belastning (vakuumslangen) och temperatur (elkablen + motorblocket).
Mer kan jag inte tillföra i tillfället, men jag tycker att det låter som tomgångsstyrningen med plötsliga varvningar då och då. Kan ju testa och koppla in en voltmeter över tomgånsmotorn och se om spänningen ändras i förhållande till varvtalet. Då kan man ju iaf utesluta om det är tomgångsmotorn som ger den extra kicken...
tack så mycket!
väldigt användbar information!
MVH Phille