Audi GT 2,2 motorkod vet jag ej.
En vass kam ska sättas i motorn tillsammans med portning, planing, grövre avgas och kanske hemmabyggt extraktor, frågan är vilken kam man ska ha?
En för vass kam medför väl att man måste bygga om till mekaniska tryckare?
Hur bygger man om till mekaniska tryckare?
Större ventiler? vilken storlek och vart hittar man dessa ventiler?
Finns säkert massa mer saker att göra men vill helst inte röra blocket,
fler tips är välkommna!
sugmotor trim.
Ang. kamaxlar, Lista plockad från motornord.se
Alt.1
Catshams.
Passar: 5-Cyl 81-84 Mek Tryck
Kamlyft(m.m.): 10,82
Ventillyft(m.m.): 10,82
Öppnings-vinkel för insug/avgas spridningsv.: 280/280/110
Öppningstider: 33-67-73-27
Ventil lyft ö.d: 2,21/1,55
Anv.omr.: Sport
Alt. 2
Schrick.
Passar: Audi 5-cyl. 2V
Kamlyft i mm: 11,0. Duration/spridningsvinkel: 272/272/110.
Öppningstider: 26-66-66-26. Ventillyft i ö d: 2,1.
Ventilspel i mm: 0,35/0,45.
Lämplig ventilfjäder: 013.02.062 /026.
Insprutn. motorer 81-
Jag själv ska nog gå på Shrick kammen.
Den har lite mildare duration med högre lyft.
Effkten kommer i stort sett vara lika med båda.
men lite lite lugnare gång med shrick kamaxeln.
Extraktor rör kommer du billgast undan om du köper den tyska 3pipiga varianten.
Finns bild på ett sånt här på forumet:http://www.bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3882
Annars finns det TeZet extraktorrör osv att handla.
T.ex på en TeZet. http://cgi.ebay.de/TeZet-Faecherkruemme ... 562b15dda6
Mekaniska tryckare är inte helt fel att ha.
Enklast kan dock vara att du tar en KL topp eller liknande som redan har mekaniska lyftare.
Annars så räcker det med att du plockar bort dom långa "hyd" ventilerna. Och ersätter dom med de korta "mek" ventilerna. Givetvis måste du flytta över lyftarna/brickorna oxå och en tillhörande kam som är gjord för mek lyftare.
Måtta en avgasventil och kika om det kan vara lika som till 10V turbo?
isåfall finns det oversize ventiler här:
http://www.034motorsport.com/
Alt.1
Catshams.
Passar: 5-Cyl 81-84 Mek Tryck
Kamlyft(m.m.): 10,82
Ventillyft(m.m.): 10,82
Öppnings-vinkel för insug/avgas spridningsv.: 280/280/110
Öppningstider: 33-67-73-27
Ventil lyft ö.d: 2,21/1,55
Anv.omr.: Sport
Alt. 2
Schrick.
Passar: Audi 5-cyl. 2V
Kamlyft i mm: 11,0. Duration/spridningsvinkel: 272/272/110.
Öppningstider: 26-66-66-26. Ventillyft i ö d: 2,1.
Ventilspel i mm: 0,35/0,45.
Lämplig ventilfjäder: 013.02.062 /026.
Insprutn. motorer 81-
Jag själv ska nog gå på Shrick kammen.
Den har lite mildare duration med högre lyft.
Effkten kommer i stort sett vara lika med båda.
men lite lite lugnare gång med shrick kamaxeln.
Extraktor rör kommer du billgast undan om du köper den tyska 3pipiga varianten.
Finns bild på ett sånt här på forumet:http://www.bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3882
Annars finns det TeZet extraktorrör osv att handla.
T.ex på en TeZet. http://cgi.ebay.de/TeZet-Faecherkruemme ... 562b15dda6
Mekaniska tryckare är inte helt fel att ha.
Enklast kan dock vara att du tar en KL topp eller liknande som redan har mekaniska lyftare.
Annars så räcker det med att du plockar bort dom långa "hyd" ventilerna. Och ersätter dom med de korta "mek" ventilerna. Givetvis måste du flytta över lyftarna/brickorna oxå och en tillhörande kam som är gjord för mek lyftare.
Måtta en avgasventil och kika om det kan vara lika som till 10V turbo?
isåfall finns det oversize ventiler här:
http://www.034motorsport.com/
Ok.. Ska du bygga en renodlad tävlingsmotor så skulle jag rekomendera rostfria ventiler eller liknande (helst något lättare material), förstärka ventilfjädrar och titan retainers från 10V turbo motorn.
Håller bättre då om du ska åka på konstant höga varv.
Likaså skulle du haft motorblock från NG motorn med oljekylda kolvar och skvalpplåt.
Håller bättre då om du ska åka på konstant höga varv.
Likaså skulle du haft motorblock från NG motorn med oljekylda kolvar och skvalpplåt.