Fjädrings byte

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Fjädrings byte

Inlägg av Fegis »

Hej, jag går i tankar i att byta fjädrar på bilen då jag misstänker att dom är original eller dom är väldigt gamla. Kollade med VAG vad det kostade för fjädringen o det var 800kr fjädern, glömde fråga om hur mycket det skulle kosta för att låta dom göra det. Nu till mina frågor.

1. Är det svårt att byta fjädring,mycket demontering och sådant innan man kommer åt fjädern (både fram o bak) och behöver man speciella verktyg för jag har ingen lust att sitta i timmar med att byta fjädrar.

2. Eller är det mer prisvärt att köpa KONI dämpare eller något annat Coilovers eller vad det heter?
Användarvisningsbild
warniee
GT-tok
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 01, 2007 10:56
Ort: Venjan

Inlägg av warniee »

Edis som byter dämpare på sig GT http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t= ... =avdragare

Byt själv inte så svårt å så lär man ju sig något samtidigt *yes*
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Jag hade bytt själv, det lär nog inte vara så billigt på VAG. Följ Edis tråd som länkas till i inlägget ovan så ska du klara det finfint. :)

Du behövde väl bara byta fjädrar? En uppsättning sportfjädrar som sänker lite kanske är ett alternativ? GE har nog till våra bilar till en vettig peng om det inte lockar att spendera stora summor.
Om ngn vet om det där är bra grejer får dom gärna lämna en kommentar, jag vågar varken säga bu eller bä om kvaliteten. ;)

http://gemotorsport.jetshop.se/default.aspx
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Tack för tipsen, man kanske skulle ta och byta bromsskivorna ifram och ena trumbromsen i bak när man ändå är igång med allt. Fast det har jag nog inte råd med..

Och ja, jag tror jag bara behöver byta fjädrar ^^
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Fegis skrev:Tack för tipsen, man kanske skulle ta och byta bromsskivorna ifram och ena trumbromsen i bak när man ändå är igång med allt. Fast det har jag nog inte råd med..

Och ja, jag tror jag bara behöver byta fjädrar ^^
bromsar byter man utav säkerhetsskäl på båda sidor samtidigt, bara så du vet! :)

om bilen står på marken och du gungar den, fortsätter den gunga onormalt länge? om du trycker ned bilen i varje hörn, hur beter den sig?

MVH Phille
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Nä, det är så att bilen sjunker rätt kraftigt bara av att sätta sig i den o så har jag fått "fjäder brusten fram" på dom 2 senaste besiktningarna..
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Om du ska på med sänksats så behövs en framvagnsinställning efteråt oxå. *yes*
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Fegis skrev:Tack för tipsen, man kanske skulle ta och byta bromsskivorna ifram och ena trumbromsen i bak när man ändå är igång med allt. Fast det har jag nog inte råd med..

Och ja, jag tror jag bara behöver byta fjädrar ^^
Då är det kanske bättre att prioritera bromsarna först..? :roll:
Du har nog inte sämre fjädrar än mig iaf.. :P
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Men bromsarna gick ju igenom besiktningen hur bra som helst
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Fegis skrev:Men bromsarna gick ju igenom besiktningen hur bra som helst
där svarade du nog på din fråga själv :)

ta och byt fjädrarna. byt gärna till sänkningsfjädrar så du får en lite stummare bil samtidigt. gör väldigt mycket för väghållningen kan jag säga! :)

MVH Phille
Skriv svar