Sida 1 av 1

Fjädrings byte

Postat: fre jan 08, 2010 12:38
av Fegis
Hej, jag går i tankar i att byta fjädrar på bilen då jag misstänker att dom är original eller dom är väldigt gamla. Kollade med VAG vad det kostade för fjädringen o det var 800kr fjädern, glömde fråga om hur mycket det skulle kosta för att låta dom göra det. Nu till mina frågor.

1. Är det svårt att byta fjädring,mycket demontering och sådant innan man kommer åt fjädern (både fram o bak) och behöver man speciella verktyg för jag har ingen lust att sitta i timmar med att byta fjädrar.

2. Eller är det mer prisvärt att köpa KONI dämpare eller något annat Coilovers eller vad det heter?

Postat: fre jan 08, 2010 14:43
av warniee
Edis som byter dämpare på sig GT http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t= ... =avdragare

Byt själv inte så svårt å så lär man ju sig något samtidigt *yes*

Postat: fre jan 08, 2010 15:31
av Kitty
Jag hade bytt själv, det lär nog inte vara så billigt på VAG. Följ Edis tråd som länkas till i inlägget ovan så ska du klara det finfint. :)

Du behövde väl bara byta fjädrar? En uppsättning sportfjädrar som sänker lite kanske är ett alternativ? GE har nog till våra bilar till en vettig peng om det inte lockar att spendera stora summor.
Om ngn vet om det där är bra grejer får dom gärna lämna en kommentar, jag vågar varken säga bu eller bä om kvaliteten. ;)

http://gemotorsport.jetshop.se/default.aspx

Postat: fre jan 08, 2010 16:49
av Fegis
Tack för tipsen, man kanske skulle ta och byta bromsskivorna ifram och ena trumbromsen i bak när man ändå är igång med allt. Fast det har jag nog inte råd med..

Och ja, jag tror jag bara behöver byta fjädrar ^^

Postat: lör jan 09, 2010 00:20
av phille_hbg
Fegis skrev:Tack för tipsen, man kanske skulle ta och byta bromsskivorna ifram och ena trumbromsen i bak när man ändå är igång med allt. Fast det har jag nog inte råd med..

Och ja, jag tror jag bara behöver byta fjädrar ^^
bromsar byter man utav säkerhetsskäl på båda sidor samtidigt, bara så du vet! :)

om bilen står på marken och du gungar den, fortsätter den gunga onormalt länge? om du trycker ned bilen i varje hörn, hur beter den sig?

MVH Phille

Postat: lör jan 09, 2010 00:54
av Fegis
Nä, det är så att bilen sjunker rätt kraftigt bara av att sätta sig i den o så har jag fått "fjäder brusten fram" på dom 2 senaste besiktningarna..

Postat: lör jan 09, 2010 01:58
av blueman83
Om du ska på med sänksats så behövs en framvagnsinställning efteråt oxå. *yes*

Postat: lör jan 09, 2010 10:43
av Kitty
Fegis skrev:Tack för tipsen, man kanske skulle ta och byta bromsskivorna ifram och ena trumbromsen i bak när man ändå är igång med allt. Fast det har jag nog inte råd med..

Och ja, jag tror jag bara behöver byta fjädrar ^^
Då är det kanske bättre att prioritera bromsarna först..? :roll:
Du har nog inte sämre fjädrar än mig iaf.. :P

Postat: lör jan 09, 2010 17:19
av Fegis
Men bromsarna gick ju igenom besiktningen hur bra som helst

Postat: sön jan 10, 2010 10:55
av phille_hbg
Fegis skrev:Men bromsarna gick ju igenom besiktningen hur bra som helst
där svarade du nog på din fråga själv :)

ta och byt fjädrarna. byt gärna till sänkningsfjädrar så du får en lite stummare bil samtidigt. gör väldigt mycket för väghållningen kan jag säga! :)

MVH Phille