Spridar tätningar

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Spridar tätningar

Inlägg av Nicke-audi »

Hej nån som vet vad nya spridartätningar kostar?

Mvh Nicke
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Styckpriset är inte särskilt mycket.. Under 100 kr har jag för mig att jag gav för mina 5 nya på V.A.G..
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

ok tänkte att jag skulle byta dessa dom är säkert hårda som sten :D

har du 2 tätningar på varje spridare? en liten längst ner och en större
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Jag bytte bara de större, som är ett helvete att pressa tillbaka sen när de är nya och fräscha:D
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

men det blev tätt iallafall?.. dom äldre motorerna har väl andra spridare med bara den stora tätningen vad jag kan se..

I min gt har jag en HX motor i från en audi 100 tror det är 138 hk det ska sitta en KL i orginal..
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Ah okei, jo det kan nog stämma det du säger, att det bara är en tätning.. Jodå, det blev ruskigt tätt efter att man hade bytt. Enda problemet är som sagt att sätta ihop det igen, det var lättare att ta isär eftersom den gamla tätningen var helt platt :wink:
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

du kanske har några tips hur man kan göra eller hur du gjorde..
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Jag och min far (Gammal mekaniker på atteviks) använde en polygrip för att ta bort dem, det är bara att dra ut dem. Den gamla tätningen var inget svårt att ta bort för den föll mer eller mindre i bitar när vi tog i den. När vi skulle dit med den nya tätningen så tog vi lite smörjolja bara, för att den skulle glida på plats enklare samt glida tillbaka in i motorn. Sen var det mer eller mindre bara att trycka tillbaka den ner i motorn igen.. Krävdes dock lite våld eftersom passformen med den nya tätningen blev klart mycket bättre, den tätate ju som den skulle. Annars var det nog inget mer som vi gjorde iallafall. Hoppas det har varit till någon hjälp.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

nu har jag inte pillat på mina spridare än, men där jag jobbade innan (bussmekaniker) så använde vi fett till spridarnas o-ringar, ventilkåpspackningar och lite sådär. fettet gjorde att det var lättare att få på packningar samtidigt som det hjälpte till att täta prylarna.

inget man överdrev med direkt, men man hade lite fett på fingrarna som man strök över t.ex. o-ringarna och sådär. ungefär som när man stryker på olja på oljefiltrets packning vid montering.

jag ska själv plocka ut mina spridare till våren och kontrollera allting, så det är på sätt och vis skönt att läsa om folk med liknande bekymmer hehe :)


MVH Phille
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

Nu har jag bytt spridar tätningar och det gick smärtfritt dom gamla var hårda som sten nu går bilen bra.
/Nicke
Audi GT -83
GT-Bjorn
GT-fanatiker
Inlägg: 168
Blev medlem: sön okt 15, 2006 12:06

Inlägg av GT-Bjorn »

Skönt att det gick bra *hehe*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Vad gick tätningarna på då? =)
köpte du dom på vag?
Die for metal!
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

Dom kostade ca 150kr för alla 5 på VAG
Audi GT -83
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

Finns diverse spridartätningar på skruvat också :)
Skriv svar