Frågor om luftburken

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
slask
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons nov 04, 2009 12:43
Ort: Norrk
Kontakt:

Frågor om luftburken

Inlägg av slask »

Okej. Har ju som sagt monterat ner halva motorn o bytt lite packningar o skit. Nu håller jag på o sätter ihop den igen.

Märkte att på baksidan av luftburken finns ju 2st hål ett större o ett mindre. Har inget minne av att det satt något där o hittar inga slangar heller.

Är det någon som har en bra bild på vad som ska sitta där om det ska sitta något där... och vart det ska i så fall.. =) ::
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Re: Frågor om luftburken

Inlägg av Totti »

slask skrev:Okej. Har ju som sagt monterat ner halva motorn o bytt lite packningar o skit. Nu håller jag på o sätter ihop den igen.

Märkte att på baksidan av luftburken finns ju 2st hål ett större o ett mindre. Har inget minne av att det satt något där o hittar inga slangar heller.

Är det någon som har en bra bild på vad som ska sitta där om det ska sitta något där... och vart det ska i så fall.. =) ::

det låter som det är hål borrade "trimhål"....annars ska de va rör som går ut för å suga luft från framskärmen!
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
slask
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons nov 04, 2009 12:43
Ort: Norrk
Kontakt:

Inlägg av slask »

det är inga "borrade" hål. Det är bak inte under utan mot vindrutan... ena hålet är som en pip som är gjuten i burken andra är väl som en 5 krona o den andra som en 50 öring.

Det är en 2.2L ky motor
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Med luftburken antar jag att du menar plastburken som luftfiltret sitter i under bränslehuvudet?
Jag har inga sådana uttag på den luftburken från en 86:a jag hade liggandes iallafall. Enda "piparna" som finns är på sidan och de är för infästningen av burken och det är inga hål i dem.
Du har troligtvis inte en KY-motor för den motorn känner jag inte till att den skulle finnas. HY-motor är nog mer troligt *yes*
slask
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons nov 04, 2009 12:43
Ort: Norrk
Kontakt:

Inlägg av slask »

dom hålen sitter i locket... inte på den undre. Jag har motor kod KY.
Mickel
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 06, 2009 19:48
Ort: V

Inlägg av Mickel »

slask skrev:dom hålen sitter i locket... inte på den undre. Jag har motor kod KY.
Det är inte KV du menar?
slask
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons nov 04, 2009 12:43
Ort: Norrk
Kontakt:

Inlägg av slask »

I pappren o när jag slår på bilen står det KY
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

slask skrev:dom hålen sitter i locket... inte på den undre. Jag har motor kod KY.
Exakt vad menar du med locket? Du har inte en bild du kan bjuda på?

Audi har inte gjort någon KY-motor :wink:
slask
GT-diggare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons nov 04, 2009 12:43
Ort: Norrk
Kontakt:

Inlägg av slask »

Edis skrev:
slask skrev:dom hålen sitter i locket... inte på den undre. Jag har motor kod KY.
Exakt vad menar du med locket? Du har inte en bild du kan bjuda på?

Audi har inte gjort någon KY-motor :wink:
Haha.... sry du har rätt... Hy ska det självfallet vara...

Ibland är man bara tvär säker... =) sry ingen bild... måste ut i garager+t i så fall.... ska väl iof ut till helgen men värt ett försök innan om någon visste ... =)
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Svårt utan bild, men jag har för mig att i alla fall ett av de rören/hålen är till för vevhusventilationen. så det ska gå en slang därifrån och till ventilkåpan.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Megiltura skrev:Svårt utan bild, men jag har för mig att i alla fall ett av de rören/hålen är till för vevhusventilationen. så det ska gå en slang därifrån och till ventilkåpan.
ett ganska grovt rör (ca 12-14 mm innermått skulle jag tro) är till vevhus-ventilationen på övre delen av luftburken på en HY-motor. den har en tendens att kleta ner det hörnet av luftfiltret med olja och skit. såg inte alltför härligt ut på mitt gamla filter kan jag säga! :P

det andra hålet vet jag inte riktigt vad du menar. har inte kikat under huven på min på väldigt länge och jag hittar inte någon bra bild i verkstadshandboken... :/


MVH Phille
Skriv svar