Tickande i motorn

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Tickande i motorn

Inlägg av Erre »

Hej!
Jag är en nybliven GT-ägare från skåne, som har för avsikt att använda bilen, men ändå hålla den i fint skick (finare än vad den är idag).


Har bara haft min GT -85 några dagar, och i morse så hörde jag ett kraftigt tickande från motorn. Lokaliserade det till att komma från mitten av ventilkåpan. Det tickar med samma frekvens som kammen snurrar, så troligtvis är det något där.
In i verkstan med bilen och rev av ventilkåpan. Förväntade mig att få se någon lös del, ventil med för stort gap upp till kammen, eller annat tydligt fel, men nej. Här såg allt ut som det mig veterligen skulle. Alla ventilerna låg emot kammen lite hela tiden, är inte helt 100 på att det ska vara så, men tickandet kom från mitten av kammen, och det var bara ett tick per varv, så borde inte vara det som för oväsen..

Någon som har erfarenhet av detta oljud?

Får inte den nya ventilkåpspackningen förrän på torsdag, men hade ju varit kul att lyckas hitta felet innan dess...

//Erre
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

Ja det borde va det "vanliga" ventillyftarknacket då det är hydrauliska lyftare på dom så brukar dom "haka" upp sig när dom blir slitna .. ett oljebyte brukar lösa det en stund iaf =)

//mvh janne sundin
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

coupesudden skrev:Ja det borde va det "vanliga" ventillyftarknacket då det är hydrauliska lyftare på dom så brukar dom "haka" upp sig när dom blir slitna .. ett oljebyte brukar lösa det en stund iaf =)

//mvh janne sundin
Tack för svaret :)

Låter dock lite skumt, för jag har nyss bytt oljan.. Kan det vara att jag ska ha någon annan typ av olja? Jag har hällt i vanlig 15W40.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det brukar faktiskt ticka VÄRRE efter oljebytet om man använder fin olja. Så har det varit när jag har bytt på mina iallafall. Första gången jag råkade ut för detta var på Audi 100:an och jag åkte direkt in på verkstaden och han smålog lite och sa att det är standard på dessa :lol:

Det kan även vara så att det är mellanlyftaren till vacuumpumpen som skramlar också. Jag har faktiskt tagit bort den helt nu, men här ser du ett tappert försök med byte av den:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=307
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Edis skrev:Det brukar faktiskt ticka VÄRRE efter oljebytet om man använder fin olja. Så har det varit när jag har bytt på mina iallafall. Första gången jag råkade ut för detta var på Audi 100:an och jag åkte direkt in på verkstaden och han smålog lite och sa att det är standard på dessa :lol:

Det kan även vara så att det är mellanlyftaren till vacuumpumpen som skramlar också. Jag har faktiskt tagit bort den helt nu, men här ser du ett tappert försök med byte av den:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=307
Haha, det här lät ju lovande :D

Varför sitter där en vakuumpump som inte behövs? Kan jag koppla bort den utan några bieffekter alls? I så fall provar jag att plocka bort den där pinnen du hade bytt och ser om det slutar ticka.

Snubblade över en sida här om dagen för ett företag som säljer en produkt som ska blandas i oljan och som sedan ska göra en massa under i motorn, bla. a. förbättra slitna ventillyftare, lager m.m. http://www.rvs.se/ Någon som provat detta, eller har kunskap inom området och kan ge ett utlåtande om det? Jag är ganska skeptisk, men det är jag å andra sidan alltid när det gäller tillsatser att blanda i bilens vätskor...

Bra tråd du länkade till iaf, alltid bra med bilder att kolla på 8)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Av vad jag har läst mig till på nätet så ska vacuumpumpen egentligen bara behövas om man ex.vis kör i bergen och bromsar ofta. Jag har faktiskt inte funderat så mycket på vad det skulle kunna påverka...

Jag har inte upptäckt något som inte fungerar sämre iallafall.

Edit:
Ang tillsatser så tror jag att motorn mår bäst av att inte blanda i diverse hokus pokus. Känns som att man kan få andra bekymmer än slamrande ventiler med lite otur...
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

När fjädern i vaccumpumpen börjar bli slapp så uppstår det ofta ett klangljud mellan stången och kamnocken.

Om det skulle vara vaccumpumpen så tar det ca 1timme att plocka isär den göra rent kolven/huset iden och spänna fjädern. Det brukar oftast räcka med 1mm tjock kopparbricka. Hålet för stången är 10mm.

Dom ggr jag har satt ihop pumpens inre delar så brukar jag ha dragit ihop fjädern,stång och kolven inne där iett moment i struvstäd.
Sen lirka på muttern och dra ihop paketet. *yes*

Min bruksbil Audi A6 2.3 började pickla i ventillyftarna i somrast bara några hundra mil efter jag hade hällt i ny fin Shell Helix olja..
Då åkte jag och köpte en tillsats som heter Omega, den rengör lyftarna..
Man häller i innehållet ur plastflaskan, kör bilen på tomgång i ca 15-20min om jag inte minns fel.. Sen tappar man ur oljan ur motorn. Byter filter och häller i ny fin olja. Jag köpte en ny likadan olja.. Motorn blev som ny.. Den har inte tickat något alls sedan dess. Men det är som Edis säger, man ska inte använda tillsatser ivilka motorer som helst. Vissa motorer kan faktiskt skära ihop t.ex. 4cyl 1.8 20V rammel osv.
Får några veckor sedan skar en kamaxel på polarns Audi 2.6 V6 och den har alldrig gått på några tillsatser men troligen så var det oljans kvalité och vinterns kyla som sade stopp där.

Men våra 5cyl motorer är det inga problem med.*yes*

Snodde en bild på garaget som visar en likadan flaska som jag köpte
Bild
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Tack för tipsen :)
Blir till att spänna fjädern i den dära vakuumpumpen och se om det blir någon förbättring. Känns lite bättre än att koppla bort den helt..

Tillsatser i oljan håller jag nog mig borta från tills alla andra felkällor är uteslutna *yea*
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Jag har klantat mig lite..

Inlägg av Erre »

Satte tillbaks ventilkåpan och allt som det innebär (slangar, sladdar och annat mög) här om dagen. Allt gick ganska smärtfritt ända tills jag trodde mig vara klar. Hade fått tillbaka allt och var väldigt nöjd med mig själv :D Men vänta.. vad är det där?.. En liten slang som hänger alldeles lös... :shock: :oops:

Slangen i fråga, en sån där tunn liten slang med något textilmaterial ytterst, sitter med ena änden fast i slangen som går från ventilkåpssidan av insuget till klumpen med massa slangar (samma klump som tomgångsmotorn sitter fast i). Den andra änden är som sagt lös, och hänger vid den inre gaveln av motorn och suger in luft..

Någon som vet var den ska sitta fast nånstans? Har tittat överallt, men hittar ingenstans det ser ut att saknas en slang...


Hade jag haft en sån dära verkstadshandbok hade jag ju kunnat kolla där, men de är slutsålda överallt :(
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Här är en bild från min 86:a
Bild
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Tror det är slangen till "coasting fuel cutoff" enligt diagrammet som är lös, men jag hittar ingen "coasting fuel cutoff" i motorrummet.. :? Om mech. transm. står för manuell växellåda är det ju visserligen därför, men då borde jag väl inte ha slangen som ska gå dit?.. Hmmm...
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Problem solved! 8)

Efter en lååång stunds stirrande på diagrammet kom jag på att jag har ju varken AC, quattro eller manuell växellåda, så slangen kan ju bara gå till ett ställe.. Inte konstigt att jag missat den lilla prylen. Fick knappt in handen för att pilla dit den, men till slut så! :)


Tackar och bockar för bilden, Edis :D Utan den hade det säkerligen tagit bra mycket längre tid att luska ut det hela..
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Skriv svar