Oljetrycksfunderingar
Oljetrycksfunderingar
Jag har de senaste dagarna försökt få rätt på mätarna i mittkonsollen. Voltmetern fick jag liv i, oljetempen är stendöd, men oljetrycksmätaren beter sig lite lustigt..
Så fort motorn startar går den upp på 5 bar, alltså max vad mätaren går till. Ska den göra det? Mina motorkunskaper är inte vad de borde vara, så jag vet inte om man kan ha för högt oljetryck..
//Erre
Så fort motorn startar går den upp på 5 bar, alltså max vad mätaren går till. Ska den göra det? Mina motorkunskaper är inte vad de borde vara, så jag vet inte om man kan ha för högt oljetryck..
//Erre
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Det är normalt vid kall motor.
Vid varm motor bör den ligga på minst 2 bar på tomgång sen ökar trycket med vartalet.
Vid varm motor bör den ligga på minst 2 bar på tomgång sen ökar trycket med vartalet.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Audi coupe quattro -87
-
- GT-fanatiker
det kan behövas. vattentempen går upp väldigt snabbt i jämförelseErre skrev:Ser man på, det finns hopp trots allt![]()
När kamremmen är bytt ska jag ta en rejäl provtur med bilen, så då får jag väl hålla ett öga på den (mätaren, inte kamremmen.. ) och se om nålen flyttar sig så småningom

lycka till!

MVH Phille
Säkert att den inte rör sig alls? Vid normal körning ska den ju ligga på 60 grader, alltså kan man kanske uppfatta det som att den ligger i "botten" för det är ju på 60 grader graderingen börjar.. bara en tanke.
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Audi coupe quattro -87
Oljetempen ligger stadigt på 60 grader vad jag har sett. Får ta mig en sväng till flygfältet nästa vecka och se om jag kan få den att röra sig..
Min oljetrycksmätare beter sig precis som din, Wallin. Jag har konstaterat att min nog funkar, för om man stänger av motorn och direkt slår till tändningen igen så kan man se hur den sjunker i jämn takt.
Edit: Jag konstaterade nyss att sen jag köpte bilen har jag kört ca 7 mil med den totalt, och haft den stående i verkstaden ca 14 dagar. Börjar snart bli dags att ändra på de siffrorna..

Min oljetrycksmätare beter sig precis som din, Wallin. Jag har konstaterat att min nog funkar, för om man stänger av motorn och direkt slår till tändningen igen så kan man se hur den sjunker i jämn takt.
Edit: Jag konstaterade nyss att sen jag köpte bilen har jag kört ca 7 mil med den totalt, och haft den stående i verkstaden ca 14 dagar. Börjar snart bli dags att ändra på de siffrorna..

Tiden g�r, alla andra tar bilen..