Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43 Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:
Inlägg
av theymmot » tis apr 06, 2010 18:55
Vad är det som styr varvstoppet? Mitt nyper till utavhelvete vid 5000 rpm.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647 Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm
Inlägg
av Fegis » tis apr 06, 2010 18:56
Min hade varvstoppsskydd på 5 500rpm.. kommer dock inte ihåg vad det var som gjorde det, en gissning är rotorn men jag kan vara ute o cykla med..:P
Edis
Inlägg: 4324 Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:
Inlägg
av Edis » tis apr 06, 2010 19:03
Japp, varvstoppet sitter i rotorn. Den är rätt stor och mer avancerad än vanliga, syns lite här:
Går att sätta dit en rotor utan varvstopp om man vill
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43 Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:
Inlägg
av theymmot » tis apr 06, 2010 19:20
Så det är själva rotorn som gör det hela. För jag har satt i en vassare kam och den börjar dra vid typ 4500 och varstoppet kommer typ vid 5000 så man hinder inte känna mycket av draget. Kan man modifiera rotorn så att man får upp varvstoppet lite?
Edis
Inlägg: 4324 Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:
Inlägg
av Edis » tis apr 06, 2010 19:44
Nej, det är nog ingen idé att försöka modda den. Kollade precis på en jag hade "bredvid" mig och det går nog inte att justera den så att den stoppar senare. Jag rekommenderar dig att köpa en utan varvtalsstopp och se till att ha full koll på gasfoten.
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43 Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:
Inlägg
av theymmot » tis apr 06, 2010 20:28
Var tvungen och testa byta rotorn då jag hadde en annan och nu ligger stoppet på 5900
lagomt tycker jag
Edis
Inlägg: 4324 Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:
Inlägg
av Edis » tis apr 06, 2010 20:35
Aaaah, se där. De kanske slår av tidigare när de blir gamla. Man kan ju tänka sig att fjädern mattas av när den börjar bli för gammal! Intressant
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43 Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:
Inlägg
av theymmot » ons apr 07, 2010 16:17
Men jag tror man kan böja den lilla flärpen fjädern sitter på så får man lite högre varvstopp.