varvstopps fråga

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

varvstopps fråga

Inlägg av theymmot »

Vad är det som styr varvstoppet? Mitt nyper till utavhelvete vid 5000 rpm.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Min hade varvstoppsskydd på 5 500rpm.. kommer dock inte ihåg vad det var som gjorde det, en gissning är rotorn men jag kan vara ute o cykla med..:P
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Japp, varvstoppet sitter i rotorn. Den är rätt stor och mer avancerad än vanliga, syns lite här:
Bild
Går att sätta dit en rotor utan varvstopp om man vill *yes*
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Så det är själva rotorn som gör det hela. För jag har satt i en vassare kam och den börjar dra vid typ 4500 och varstoppet kommer typ vid 5000 så man hinder inte känna mycket av draget. Kan man modifiera rotorn så att man får upp varvstoppet lite?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nej, det är nog ingen idé att försöka modda den. Kollade precis på en jag hade "bredvid" mig och det går nog inte att justera den så att den stoppar senare. Jag rekommenderar dig att köpa en utan varvtalsstopp och se till att ha full koll på gasfoten. *yes*
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Var tvungen och testa byta rotorn då jag hadde en annan och nu ligger stoppet på 5900 :) lagomt tycker jag
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Aaaah, se där. De kanske slår av tidigare när de blir gamla. Man kan ju tänka sig att fjädern mattas av när den börjar bli för gammal! Intressant *yes*
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Men jag tror man kan böja den lilla flärpen fjädern sitter på så får man lite högre varvstopp.
Skriv svar