Kylningsproblem?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
E.Johansson
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 20, 2009 07:42
Ort: Bor

Kylningsproblem?

Inlägg av E.Johansson »

Tjena. Jo jag har ett lite problem som jag ser det. Efter att ha jämfört med olika bilar så tycker jag att min Audi blir väldigt varm fort när jag står stilla.

För att utveckla. När jag kört bilen till normal vattentemp och sen står på tomgång eller kör i stan så går bilen upp till ca 97 grader skapligt fort, och fläkten går igång som den ska. Men bilen håller sig på de graderna tills jag kör bilen över 70km/h så att den luftkyls.
Andra bilar jag jämfört med håller sig fint på normal temp även på tomgång och dröjer ett bra tag innan det är såpass hög temp att fläkten går igång.

Någon mer med detta "fel" eller är det så på våra bilar?
theymmot
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tor okt 30, 2008 19:24
Kontakt:

Inlägg av theymmot »

Hadde liknande problem med min men den ville inte ens fläkten starta. Tog loss kylaren och spolade igenom den men vatten och diskmedel. Så nu när den är uppe på 97 grader så går fläkten i ca 10 sek sen sjunker tempen ganska snabbt.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

så gör min också. den går upp i temp ganska fort när den är varm och står stilla på tomgång eller krypkör i stan, men den går aldrig över typ 97-100 grader eller så.

kanske kan vara något att tvätta kylaren..? :)

MVH Phille
E.Johansson
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 20, 2009 07:42
Ort: Bor

Inlägg av E.Johansson »

Okej. Ja jag får prova att göra rent kylaren isåfall och se om det hjälper. Tacksam för svaren!
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Hallå där! Jag får hålla med E.Johansson för det är precis samma med min GT o då är ändå min kylare inte så gammal :/ o temostaten är inte gammal den heller. Man hinner nästan bara stanna så stiger tempen direkt till 95 o över ibland och fläkten går igång men den går alldeles för kort stund så tur att man har en knapp så man kan styra fläkten precis som man vill :D men nu till *problemet* ska det verkligen vara så här? :O tycker jag verkar konstigt isf.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Audimannen2 skrev:Hallå där! Jag får hålla med E.Johansson för det är precis samma med min GT o då är ändå min kylare inte så gammal :/ o temostaten är inte gammal den heller. Man hinner nästan bara stanna så stiger tempen direkt till 95 o över ibland och fläkten går igång men den går alldeles för kort stund så tur att man har en knapp så man kan styra fläkten precis som man vill :D men nu till *problemet* ska det verkligen vara så här? :O tycker jag verkar konstigt isf.
nja, fläkten ska ju gå sålänge som det behövs, d.v.s är tempen 97 grader så bör den vara igång tills iaf vatten-tempen ligger på kallare temperatur, t.ex. 90-95 grader. en dålig vattentemp-givare kan ju orsaka att fläkten går igång vid fel temperaturer eller inte går igång alls. sen finns det ju dom som har satt dit vattentempgivare som startar fläkten tidigare, kanske redan vid 90 grader istället för då 98 eller vad det kan vara.

börjar tempen stiga mot 110 grader så ska man enligt mig iaf stanna motorn direkt och vänta tills tempen sjunkit. då är det troligtvis något som är fel. men kommer tempen upp i 100 grader och fläkten snurrar på så ska man inte oroa sig kan jag tycka. det är inte ägg ni kokar där inne ;)

sen kan man säkert göra bättre kylning till kylaren också. den sitter ju ganska långt in i motorrummet och ganska nära motorn, så det finns säkert bättre ställen att placera den på och bättre kyl-lösningar. men sen kan man ju tänka på att har bilen fungerat på det viset sen 80-talet och dom vassare turbo-maskinerna har liknande kylar-lösning under huven så borde audi ha tänkt till innan dom lanserade bilarna :)


MVH Phille
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Okej tack för svaret :D du har ju rätt i det du säger :wink: men då får det nog vara som det är nu, har ju vart så sen 85 o jag har haft bilen i 5 år det funkar fint, så då får det nog fortsätta va så.

//Audimannen2
Skriv svar