Audi 100 växellåda i en GT

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Audi 100 växellåda i en GT

Inlägg av fprobban »

Hur passar en Audi 100 växellåda i en GT?
Passar det rakt av eller behövs det några förändringar?


Planerar att köpa en GT med 100:ans motor och med Gt:ns koppling och låda.. men det är lite strul med kopplingen att den tar bara längst ner och man måste verkligen ta i för att koppla ur..

Det är ju hydralisk koppling på 100:an å vajer på Gt:n några tips på hur man kan fixa detta problem?

Mvh Robin
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Detta kommer Edis flytta till drivlina.


Och det är inte vajer på GT. jag har hydraulisk koppling på min GT och det är 85. Låter mer som att tryckplattan är helt slut. bara byta då passar man på att byta koppling och urtrampningslager samtidigt
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Jo men...

Inlägg av Emil90q20v »

Upp till faceliften hade de vajer...
Efter 85- var det hydralisk .
Samma som bultcirkeln..
4-100 i början och 4-108 sen...

Tror inte 100 lådan passar , men jag har en 80 5e -83 med ny koppling i ...
Och den ska demonteras...

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Vad för grejjer skulle behövas vilket är att rekomendera? är som sagt en Audi 100 motor med gt:ns växellåda är det något special för att få det att bli bra?

det är allt mellan 200 - 300 hk ungefär så det ska ju hålla sen är det en kkk26 turbo chip osv :)
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Räcker det med en original koppling eller behövs det vassare saker :?:

Vill kunna få det fixat snabbt och billigt och det ska hålla :!: :P

Behöver all hjälp som går av er proffs på Gt bilarna ;)
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

annars går det ju att byta till hydraulisk koppling. Är ju inte en sån stor operation.

Snabbt, billigt och håller är tre ord som inte passar ihop.

Vill du fixa det snabbt blir det dåligt och ej hållbart.

Billigt så håller det kanske en vecka.

Håller ja då får man göra det ordentligt och då får det kosta lite extra. Som gamla talesättet "Smakar det så kostar det".
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

nu hänger inte jag med :? är det en turbo maskin i gt:n? eller är det en original audi 100 motor sug.? om det är en turbo motor så håller ju original kopplingen för upp mot 300hk jag körde med original koppling på min och det höll. jag laddade 1,6 bar.så det enklaste är ju att få tag på en original koppling från en turbo. spelar ju dock ingen roll om du kör med wire eller hydraulisk koppling tycker iaf jag. kolla så att lamellen är lika stora bara.har lameller liggandes.men vet inte till vilken typ av motor.
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Det är en Turbo motor ja.

Och jag vet inte riktigt vad som sitter där egentligen idag... men jag vet iaf att det är för stort/litet spel i urtrampningslagret? det är det som gör att kopplingen tar längst ner....

Hur kan man fixa sådant lättast det.

Och ja det ska ju inte vara billigt :P haha det ska vara kvalité och det ska gå fort men så fort så att det blir bra ;)
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

om urtrampningslagret är slut så brukar det komma ett skrapande ljud när du trampar ner kopplingen.

om det är slut så byter du det helt enkelt. det brukar man byta vid ett kopplingsbyte.


MVH Phille
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Aha nu känner jag igen bilen från bilden. Men prova spänn kopplingen och se om det blir bättre. Annars om den fortfarande är dålig så är det nog tryckplattan som har blivit slut.
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Ok jag får helt enkelt göra ett försök annars blir det lite mer mek mekilimek :P
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Jag spännde kopplingen och det fungerade bra ett tag sen så pajjade lite fästen till vajjern nere i Jönköping så för att få hem den så kände jag att det är billigare med en ny låda än med berga :P

Så vi Krossväxlade hem därifrån låg på 5:an nästan hela tiden!

Och efter detta så blev det riktigt illa det skrapar om 2:an 3:an och lite på 4:an... Så är detta synkringarna tro?

Och var hittar jag isånnafall en ny Låda + Koppling + ALLT :P
denna gång så ska det vara bra och hålla =) hehe
Original lådan funkar det vet jag men vart hittar jag den? Och inte ens jag själv vet om det är gt:ns original eller om det är 100:ans original låda.. Finns det något smidigt sätt att se detta? =)

Hade så länge =)

Mvh Robban
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

fprobban skrev:Jag spännde kopplingen och det fungerade bra ett tag sen så pajjade lite fästen till vajjern nere i Jönköping så för att få hem den så kände jag att det är billigare med en ny låda än med berga :P

Så vi Krossväxlade hem därifrån låg på 5:an nästan hela tiden!

Och efter detta så blev det riktigt illa det skrapar om 2:an 3:an och lite på 4:an... Så är detta synkringarna tro?

Och var hittar jag isånnafall en ny Låda + Koppling + ALLT :P
denna gång så ska det vara bra och hålla =) hehe
Original lådan funkar det vet jag men vart hittar jag den? Och inte ens jag själv vet om det är gt:ns original eller om det är 100:ans original låda.. Finns det något smidigt sätt att se detta? =)

Hade så länge =)

Mvh Robban
Tvätta av lådan och leta efter beteckningen på lådan så kan du forska fram sedan vilka modeller den kommer ifrån.

Hade jag ägt din bil och ville ha ett riktig starklåda så hade jag om möjligt lämna in en hel begagnad på förstärkning (rakskurna drev) är dock inget att föredra på en landsvägs bil. :) Eller leta upp en urstarkt låda från någon annan bilmodell.
t.ex. 2wd turbo. Passar inte sprängkåpan mot motorblocket så får man svetsa över det. Sen ta en lamell till dito. med rätt splines. Troligen så får man modda lamellen till rätt diameter så den stämmer mot ditt svänghjul.

Dom här har kanske en bra lösning på din fråga:
http://www.bakaxel.se/hem.html
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Vet du någon som förstärker lådor så detta håller fint? =)

Kanske billigare att förstärka samtidigt som renovera min låda än att köpa en beggad och lämna in på förstärkning?
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Hur mycket effekt har du på ett ungefär i maskin? Så man vet vad för låda du kan ha som håller för effekten
Användarvisningsbild
fprobban
GT-fanatiker
Inlägg: 159
Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:15
Ort: Sigtuna, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fprobban »

Det är någonstans kring en 300hk. Minimum 250 och Max 350 ^^
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Känner tyvärr ingen som förstärker växellådor personligen.
Det finns endel firmor som renoverar lådor.
De personerna tycker man borde kunna se om det finns möjlighet till
förstärkning i lådan.

Har själv aldrig varit isär med en växellåda men kan tänka mig att det är
mest dreven, pinjong, kronhjul, synkringarna och gafflarna man kan göra något åt.

Däremot vet jag att det finns olika dimensioner på ingående axel på växellådan.
(Den med kopplings splinesen på) Lådorna med de svagare axlarna på så kan axlarna brista, speciellt med sinter koppling monterat.
Skriv svar