tändningen

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

tändningen

Inlägg av rallytobbe »

Någon som vet vad tändningen ska stå på en 20v 7a motor,är det mellan 16-18 som på ng motorn elr??
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Är det inte någon som har den blekaste aning om hur det ska vara :shock:
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

rallytobbe skrev:Är det inte någon som har den blekaste aning om hur det ska vara :shock:
Det står en heldel här men det kanske inte hjälper dig speciellt mkt.?

http://freespace.virgin.net/carmechanic ... 0Code%207A
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Glömde bort att leta igår, men i en Haynesbok jag har stod det "TDC Static" på 7A-motorn, men vad det innebär har jag inte en aning om ::
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Kommer inte i håg men en del motorer har ju att det ska stå på noll och sen sköter databoxen resten. annars får du googla :)
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

hitta vi googel att det ska vara 18 grader fast det var på en 20v turbo. stog på na forumet.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hittade detta:
Hi,

Sorry to hear about your problem.
I'm not familiar with the 3B engine, but when I rebuilt my 7A engine I had a similar problem.
If the 3B engine has a distributor, rather than 5 separate coils, you might check that it's alignment is correct - the engine tdc sender on the flywheel needs to make it's transition within a 'window' set by the hall effect sender on the distributor. I had forgotten to mark the *exact* distributor position before removing it.
This web site explains better: http://www.picotech.com/auto/audi.html
The alignment is set by putting the crank to TDC on compression for cyl 1 (exactly!!!), then rotating the dist. until the rotor arm points *exactly* to the mark on the inside of the dist. body. It took me a couple of attempts to get it right.

Här:
http://www.audifans.net/ftopic-2164-0-d ... rasc-.html
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Edis skrev:Hittade detta:
Hi,

Sorry to hear about your problem.
I'm not familiar with the 3B engine, but when I rebuilt my 7A engine I had a similar problem.
If the 3B engine has a distributor, rather than 5 separate coils, you might check that it's alignment is correct - the engine tdc sender on the flywheel needs to make it's transition within a 'window' set by the hall effect sender on the distributor. I had forgotten to mark the *exact* distributor position before removing it.
This web site explains better: http://www.picotech.com/auto/audi.html
The alignment is set by putting the crank to TDC on compression for cyl 1 (exactly!!!), then rotating the dist. until the rotor arm points *exactly* to the mark on the inside of the dist. body. It took me a couple of attempts to get it right.

Här:
http://www.audifans.net/ftopic-2164-0-d ... rasc-.html

Tackar och bugar edis tror det löste mitt problem och tack till er andra oxå
spanade inlite påden sidan och fick se detta....
På denna motor du inte justera timing med motorn i gång - allt görs före start. Se till att motorn roterar för hand först och sedan ställa # 1 till TDC och säkerställa svänghjul varumärken, kam täcka varumärket och distributör markera alla linje upp .

Antar den ska stå på 0an sen sköter boxen resten?

blir att spana in det idag gjorde ett test igår med tändningen och den stod på 12 ändrade den lite till runt 15 och när jag skulle åka hem i går kväll så vägrade den starta

Har nu beställt ny tändkabelsats,fördelarlock,rotor samt tändstift va inte det billigase gick på 2565:-
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Edis skrev:Glömde bort att leta igår, men i en Haynesbok jag har stod det "TDC Static" på 7A-motorn, men vad det innebär har jag inte en aning om ::
TDC = Top Dead Center eller nått liknande. övre dödpunkt bör det bli på svenska.
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

NipO skrev:
Edis skrev:Glömde bort att leta igår, men i en Haynesbok jag har stod det "TDC Static" på 7A-motorn, men vad det innebär har jag inte en aning om ::
TDC = Top Dead Center eller nått liknande. övre dödpunkt bör det bli på svenska.
Jo, men Static hade jag aldrig hört talas om tidigare, men med inläggen ovan är den frågan utredd *yes*
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

va ute i garaget igår och testade,ställde veven kamdrevet samt rotorn satte tillbaka allt igen och den startade direkt riktigt komiskt
så nu blir det att hämta ut lite grejor ska bli intressant o se om det hjälper
snacka om att man är seg kom hem kvart i 6 och lillgrabben vaknade kl7 har lackat Evo 3an får se om det blev bra när man kommer ut
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Gött att den startade direkt :D

Inte bara sena nätter när du byter motor låter det som, dags att varva ner lite kanske :wink: :lol:
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

hehe det blir säkert sent ikväll med,han kommer och hämtar bilen i morgon förhoppningsvis. sen blir det "nog" lite lugnare...
monterade allt ihop igår nya kablar,tändstift,fördelarlock,rotorn kan bara tala om att det va en grym skillnad,går som ett skollat troll,jävligt nöjd
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Fasiken vad roligt! Ska bli kul att höra den nästa gång, de låter ju ruggigt gott de där motorerna :D
Skriv svar