Sida 1 av 1
tändningen
Postat: ons jul 21, 2010 13:05
av rallytobbe
Någon som vet vad tändningen ska stå på en 20v 7a motor,är det mellan 16-18 som på ng motorn elr??
Postat: tor jul 22, 2010 00:56
av rallytobbe
Är det inte någon som har den blekaste aning om hur det ska vara

Postat: tor jul 22, 2010 01:10
av blueman83
rallytobbe skrev:Är det inte någon som har den blekaste aning om hur det ska vara

Det står en heldel här men det kanske inte hjälper dig speciellt mkt.?
http://freespace.virgin.net/carmechanic ... 0Code%207A
Postat: tor jul 22, 2010 05:34
av Edis
Glömde bort att leta igår, men i en Haynesbok jag har stod det "TDC Static" på 7A-motorn, men vad det innebär har jag inte en aning om

Postat: tor jul 22, 2010 06:23
av evil.tweety
Kommer inte i håg men en del motorer har ju att det ska stå på noll och sen sköter databoxen resten. annars får du googla

Postat: tor jul 22, 2010 06:24
av evil.tweety
hitta vi googel att det ska vara 18 grader fast det var på en 20v turbo. stog på na forumet.
Postat: tor jul 22, 2010 11:44
av Edis
Hittade detta:
Hi,
Sorry to hear about your problem.
I'm not familiar with the 3B engine, but when I rebuilt my 7A engine I had a similar problem.
If the 3B engine has a distributor, rather than 5 separate coils, you might check that it's alignment is correct - the engine tdc sender on the flywheel needs to make it's transition within a 'window' set by the hall effect sender on the distributor. I had forgotten to mark the *exact* distributor position before removing it.
This web site explains better:
http://www.picotech.com/auto/audi.html
The alignment is set by putting the crank to TDC on compression for cyl 1 (exactly!!!), then rotating the dist. until the rotor arm points *exactly* to the mark on the inside of the dist. body. It took me a couple of attempts to get it right.
Här:
http://www.audifans.net/ftopic-2164-0-d ... rasc-.html
Postat: tor jul 22, 2010 13:28
av rallytobbe
Edis skrev:Hittade detta:
Hi,
Sorry to hear about your problem.
I'm not familiar with the 3B engine, but when I rebuilt my 7A engine I had a similar problem.
If the 3B engine has a distributor, rather than 5 separate coils, you might check that it's alignment is correct - the engine tdc sender on the flywheel needs to make it's transition within a 'window' set by the hall effect sender on the distributor. I had forgotten to mark the *exact* distributor position before removing it.
This web site explains better:
http://www.picotech.com/auto/audi.html
The alignment is set by putting the crank to TDC on compression for cyl 1 (exactly!!!), then rotating the dist. until the rotor arm points *exactly* to the mark on the inside of the dist. body. It took me a couple of attempts to get it right.
Här:
http://www.audifans.net/ftopic-2164-0-d ... rasc-.html
Tackar och bugar edis tror det löste mitt problem och tack till er andra oxå
spanade inlite påden sidan och fick se detta....
På denna motor du inte justera timing med motorn i gång - allt görs före start. Se till att motorn roterar för hand först och sedan ställa # 1 till TDC och säkerställa svänghjul varumärken, kam täcka varumärket och distributör markera alla linje upp .
Antar den ska stå på 0an sen sköter boxen resten?
blir att spana in det idag gjorde ett test igår med tändningen och den stod på 12 ändrade den lite till runt 15 och när jag skulle åka hem i går kväll så vägrade den starta
Har nu beställt ny tändkabelsats,fördelarlock,rotor samt tändstift va inte det billigase gick på 2565:-
Postat: tor jul 22, 2010 21:00
av NipO
Edis skrev:Glömde bort att leta igår, men i en Haynesbok jag har stod det "TDC Static" på 7A-motorn, men vad det innebär har jag inte en aning om

TDC = Top Dead Center eller nått liknande. övre dödpunkt bör det bli på svenska.
Postat: tor jul 22, 2010 21:32
av Edis
NipO skrev:Edis skrev:Glömde bort att leta igår, men i en Haynesbok jag har stod det "TDC Static" på 7A-motorn, men vad det innebär har jag inte en aning om

TDC = Top Dead Center eller nått liknande. övre dödpunkt bör det bli på svenska.
Jo, men
Static hade jag aldrig hört talas om tidigare, men med inläggen ovan är den frågan utredd

Postat: fre jul 23, 2010 09:14
av rallytobbe
va ute i garaget igår och testade,ställde veven kamdrevet samt rotorn satte tillbaka allt igen och den startade direkt riktigt komiskt
så nu blir det att hämta ut lite grejor ska bli intressant o se om det hjälper
snacka om att man är seg kom hem kvart i 6 och lillgrabben vaknade kl7 har lackat Evo 3an får se om det blev bra när man kommer ut
Postat: fre jul 23, 2010 15:22
av Edis
Gött att den startade direkt
Inte bara sena nätter när du byter motor låter det som, dags att varva ner lite kanske

Postat: lör jul 24, 2010 19:05
av rallytobbe
hehe det blir säkert sent ikväll med,han kommer och hämtar bilen i morgon förhoppningsvis. sen blir det "nog" lite lugnare...
monterade allt ihop igår nya kablar,tändstift,fördelarlock,rotorn kan bara tala om att det va en grym skillnad,går som ett skollat troll,jävligt nöjd
Postat: lör jul 24, 2010 20:47
av Edis
Fasiken vad roligt! Ska bli kul att höra den nästa gång, de låter ju ruggigt gott de där motorerna
