Tänka på vid motorbyte

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
AtteGt
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån maj 03, 2010 23:08

Tänka på vid motorbyte

Inlägg av AtteGt »

Holabandola.

Jag håller på att köpa en 10v 200 motor från 89.
Den tänkte jag då knö ner i min Gt.
För att slippa bygga om en relativt fräsch Gt så använder jag den gammla växellådan och fortsätter med grävlingsdrift.

Vad ska jag då tänka på vid monteringen? Förutom att ett motorbyte tar lång tid, man blir ledsen, osv. osv.

*yes*
/Atte
/Atte
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

är det turbo eller ingen turbo. om det är turbo finns det två olika grenrör beroende på vart wg sitter. på ena sorten blir det väldigt trångt mellan wg och styrstaget.och det andra är att jag rekomenderar till att byta till uris luftburk då den är i alu annars finns det risk att det smälter.ett tips bara eller två.
AtteGt
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån maj 03, 2010 23:08

Inlägg av AtteGt »

evil.tweety skrev:är det turbo eller ingen turbo. om det är turbo finns det två olika grenrör beroende på vart wg sitter. på ena sorten blir det väldigt trångt mellan wg och styrstaget.och det andra är att jag rekomenderar till att byta till uris luftburk då den är i alu annars finns det risk att det smälter.ett tips bara eller två.
Tackar =)
Jo det är turbo, du syftar väll på 20v motorn då det kan bli trångt?
Ur luftburkar, ja precis. en sån vill jag ha *hehe*
/Atte
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

ska du hinka i en 10v turbo med separat wg så måste du svetsa om styrstaget med. 20V så är det inga problem men 10V turbo så måste du vända på styrstaget. been there done that
AtteGt
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån maj 03, 2010 23:08

Inlägg av AtteGt »

Scorpio86 skrev:ska du hinka i en 10v turbo med separat wg så måste du svetsa om styrstaget med. 20V så är det inga problem men 10V turbo så måste du vända på styrstaget. been there done that
Jasså det var som fan jag trodde det var tvärtom :P

200 motor gick det åt pipan pga. Säljaren i detta fall inte var seriös :C.
Det hade ju varit roligare att få en 20v motor för allt pulver man kan hitta.
/Atte
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Med 10v motorn behöver man inte svetsa om styrstaget eller vända på det gjorde inte jag i min gt quattro iaf.dock finns det 2st olika utformningar av grenrör till 10v turbo motorn. där wg sitter på olika ställen. jag hade den bra varianten då jag inte behövde byta styrstag.kommer tyvärr inte i håg vart mitt grenrör kom i från.Det andra mindre bra är att du måste få tag på uris styrstag eller svetsa om det befintliga. Bild
nu syns det ju tyvärr inte där och det var den enda bild jag hade.lycka till :D
Skriv svar