Problem med tomgången vid kallstart

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
ViktorGT
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 26, 2010 18:45
Ort: Gnosj

Problem med tomgången vid kallstart

Inlägg av ViktorGT »

Tjena.
Jag har lite problem med tomgången på min GT-86. Det är nämligen så att han är en aning svårstartad när motorn är kall.
Detta fel har jag dragits med sedan jag köpte den för cirka ett år sedan.
Jag har kollat igenom kallstartsystemet och ventilen sprutar på som den ska.
Tomgången är precis som den ska vara när bilen är varmkörd, då varvet ligger på ca 900 varv. När motorn är kall hoppar varvtalet upp och ner mellan 900 upp till 1100 och brukar kräva två startförsök innan den hoppar igång.
Om någon har haft liknande problem eller om ni vet ett enkelt sätt att lösa detta på vore jag väldigt tacksam om Ni kunde dela med Er av Er kunskap.

Tack på förhand
//Viktor
Audi GT-86
Volvo Amazon -70
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

Inlägg av anteman »

Tja mannen !

vevhusventen som kläggat igen kanske..? sitter en liten slangstump som brukar vara alldeles mjuk å full i kletikladd : P rengör denna slangstump

en del får detta symtom pga detta..

annars så äre väll de vanliga..har du bytt filter, stift etc etc ?
Rock on !
ViktorGT
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 26, 2010 18:45
Ort: Gnosj

Inlägg av ViktorGT »

Tack för tipset:)
Jag har kollat filtret och det var friskt. Stiften har jag däremot inte kollat, tur att du påminde mig!

Mvh Viktor
Audi GT-86
Volvo Amazon -70
ViktorGT
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 26, 2010 18:45
Ort: Gnosj

Uppdatering

Inlägg av ViktorGT »

Jag har nu i eftermiddags rengjort vevhusventilationen och blåst igenom det med tryckluft. Hemskt vad kletigt det var där.
Men nu är det rengjort och jag kollade även stiften, vilka var i bra skick.
Nu går motorn bättre och jämnare, men det är fortfarande inte riktigt som det ska.
Det gick lätt idag, men det är ganska varmt idag så jag får la se hur den uppför sig vid lägre temperaturer. Återigen, tack för tipset:)
Audi GT-86
Volvo Amazon -70
Skriv svar