Bränsle problem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Bränsle problem

Inlägg av Nicke-audi »

Hej jag har lite problem med bränsle förbrukingen och avgasvärdet den vräker in bränsle har provat att ställa ner bränslet men då går den bara dåligt på tomgång bluddrar och så tänningen står rätt och har även kollat om den drar tjuvluft och de gör den inte

Någon som har en fundering på vad de kan va? vakum problem?
Audi GT -83
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

vad ligger bränsleförbrukningen på?
när går den dåligt? är det vid kall, varm eller både kall och varm motor?

det var i någon tråd som någon tipsade om att rengöra en slang eller ett rör som är till vevhusventilationen. var tydligen ett vanligt bekymmer att den blev fylld med klet.
kontrollera även luftfiltret. hur ser det ut?
min audi drog runt en liter milen blandad körning innan jag gjorde en service. luftfiltret var väldigt kletigt tack vare vevhusventilationen (olja och vatten som hade kletat igen i princip hela luftfiltret).
efter byte av bl.a. luftfilter så drog den 0,7-0,8 blandad körning och var betydligt piggare.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

den går dåligt när den är kall och går bra när den är varm med upp skruvat bränsle och när jag ställer ner bränslet så går den dåligt på tomgång och jag upp lever den slöare.. luftfiltret kan de inte va för jag har öppet filter på som har en väldigt bra funktion hela insuget är kallt när man kör på landsväg så frisk och kall luft får den ju i allafall. det luktar bensin och ryker när man drar på.. jag har inget vacum inkopplat till EGR ventilen pga att den går skit när när jag kopplar in den då går den verkligen dåligt bara bluddrar och både på tomgång och i övrigt..
Audi GT -83
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Nicke-audi skrev:den går dåligt när den är kall och går bra när den är varm med upp skruvat bränsle och när jag ställer ner bränslet så går den dåligt på tomgång och jag upp lever den slöare.. luftfiltret kan de inte va för jag har öppet filter på som har en väldigt bra funktion hela insuget är kallt när man kör på landsväg så frisk och kall luft får den ju i allafall. det luktar bensin och ryker när man drar på.. jag har inget vacum inkopplat till EGR ventilen pga att den går skit när när jag kopplar in den då går den verkligen dåligt bara bluddrar och både på tomgång och i övrigt..

öppet filter? hur har du löst det med luftvågen och hela den biten?
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

phille_hbg skrev:
Nicke-audi skrev:den går dåligt när den är kall och går bra när den är varm med upp skruvat bränsle och när jag ställer ner bränslet så går den dåligt på tomgång och jag upp lever den slöare.. luftfiltret kan de inte va för jag har öppet filter på som har en väldigt bra funktion hela insuget är kallt när man kör på landsväg så frisk och kall luft får den ju i allafall. det luktar bensin och ryker när man drar på.. jag har inget vacum inkopplat till EGR ventilen pga att den går skit när när jag kopplar in den då går den verkligen dåligt bara bluddrar och både på tomgång och i övrigt..

öppet filter? hur har du löst det med luftvågen och hela den biten?
Hur menar du funkar det inte med öppet filter? får den fel luftblandning då?
om de är så kan de ju vara en orsak till att den måste ha mer bränsle
Audi GT -83
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

du har väl ett sånt där insatts filter för du lär ju knappast ha ett koniskt filter på k-jet? fast det är ju klart. Tar man hållaren från 240 gle tror jag det var så kan man montera ett öppet. :lol:
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

evil.tweety skrev:du har väl ett sånt där insatts filter för du lär ju knappast ha ett koniskt filter på k-jet? fast det är ju klart. Tar man hållaren från 240 gle tror jag det var så kan man montera ett öppet. :lol:
Nä det är öppet koniskt filter..och jag tycker de funkar men sen vet man ju inte hur bilen påverkas av de.. jaghar kvar luftburken och satt igen det ena hålet i burken sen har jag tagit en rörlig slang och satt filtret neråt mot maken och även byggt en skyddande låda av alu med öppen sida framåt så nu får den frisk luft från gallret i kofångaren jag tycket jag hade tänk till lite iaf..
Audi GT -83
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Nicke-audi skrev:
evil.tweety skrev:du har väl ett sånt där insatts filter för du lär ju knappast ha ett koniskt filter på k-jet? fast det är ju klart. Tar man hållaren från 240 gle tror jag det var så kan man montera ett öppet. :lol:
Nä det är öppet koniskt filter..och jag tycker de funkar men sen vet man ju inte hur bilen påverkas av de.. jaghar kvar luftburken och satt igen det ena hålet i burken sen har jag tagit en rörlig slang och satt filtret neråt mot maken och även byggt en skyddande låda av alu med öppen sida framåt så nu får den frisk luft från gallret i kofångaren jag tycket jag hade tänk till lite iaf..
jag hänger inte riktigt med i din beskrivning på hur du har byggt det hela. har du möjligtvis en bild på det? låter ju lite som att det skulle kunna komma in fel mängd luft i boxen så att luftvågen inte riktigt arbetar som den ska...
det är ganska känsligt system för modifieringar som sitter i våra bilar. en väldigt enkel konstruktion, men blir det bekymmer med det så är det inte jättetrevligt att pilla med :P
Skriv svar