Sida 1 av 1
Byta ventiler
Postat: lör mar 05, 2011 22:13
av chrlin05
Hej!
Stolt ägare till en Audi coupe quattro -85, 136 glada hästkrafter!
Börjar bli leds på tickandet och det är inte vaacum-förstärkaren. Har även provat en del "mirakelkurer" samt täta oljebyten utan större framgång.
Hur är det med att byta ventilerna? materialkostnaderna verkar ju överkomliga. Men måste man lyfta av toppen? eller räcker det med att ta bort ventilkåpan osv.?
Någon som bytt ventiler?
Grymt tacksam för svar!
Postat: sön mar 06, 2011 00:46
av blueman83
Ventilerna i dessa motorerna är i stort sett odödliga.
Det som kan bli är frätskador på ventilskålen.
Om inte tickandet kommer från Vaccumförstärkaren så kommer det från någon hydraullyftare.
Dessa är enkla att byta på dom här gamla motorerna.
Köp 10st lyftare och en ny ventilkåpspackning.
Släpp remspänningen på servopumpen.
Haka av remen och vinka upp pumpen.
Ta sedan bort övrekamremskåpan.
Bort med ventilkåpan.
Sätt en svetstång eller liknande på kamremen och över kamdrevet.
Använd en trasa mellan så det inte bli några skador på kamremens gummi.
Lossa på kamdrevs bulten, lås kamdrevet med en träklots eller något annat lämpligt som inte skadar.
Dra sedan bort kamdrevet, sen skruvar du bort kamaxelöverfallen.
Plocka bort kamaxeln och dra sedan ur ventillyftarna och ersätt med nya.
Sen sätter du ihop allt isamma ordning.
Kan inte misslyckas och du behöver inte ens tänka på att shimsa in ventilspel.

Postat: sön mar 06, 2011 11:47
av Erre
Är det SÅ enkelt att byta ventillyftare?! Hade jag vetat det tidigare hade jag gjort det på min GT för längesen

Då vet jag vad som ska köpas härnäst

Postat: sön mar 06, 2011 15:53
av blueman83
Ja, det är relativt enkelt.
Fördelaren måste oxå plockas bort.
Markera upp vridningen på den om du inte har en tändinställningslampa.
Ett tips är att byta kamaxelns packbox när man ändå är bort med kamaxeln.
Postat: sön mar 06, 2011 21:35
av evil.tweety
vad kör du med för olja? kör du för tunn olja så då tickar dom men du kan smeta i lite tjockare olja. jag kör med 50% 15w 40 50%20w40 funkar fin fint i min.
Postat: mån mar 07, 2011 17:27
av Scorpio86
hur mår generatorn? det är inte säkert att det är ventiler som tickar kan lika väl vara generator lagret som har gett sig. Been There Done That
Postat: mån mar 07, 2011 19:24
av blueman83
Så är det på min bruksbil. A6 2.3
Låter som vattenpumpen är jättesliten.
Men det är generatorn som låter lite illa.
Ska köpa en till beggad generator och renovera.
Så är det bara att skifta lite snabbt nån kväll på jobbet.

Tack!
Postat: mån mar 07, 2011 22:02
av chrlin05
Detta låter ju jättebra, skönt att slippa lyfta av toppen! Mycket tacksam för alla svar.
Känns som att det är dags att unna motorn detta och angående vilken olja jag kör så är det mineralolja som gäller, som jag förstår mår dessa motorer bra av tjock olja. Om man däremot har turbo lär det vara fördel med tunnare olja.
Var inne idag på Audi och kollade vad lyftarna skulle kosta. Sammanlagt kring 3200 för alla. Låter detta rimligt eller finns det andra alternativ som är bättre/sämre/dyrare/billigare osv.?
Postat: tis mar 08, 2011 15:28
av chrlin05
quattro.se bäst! 1900:- för 10 st. lyftare
Postat: tis mar 08, 2011 18:13
av phille_hbg
jag betalade ca 1200:- för mina lyftare på mekonomen, men då hade dom någon slags rabatt den helgen eller hur det var (ca 20% rabatt om jag minns rätt). nu hittar jag dom tyvärr inte på mekonomens hemsida, så jag vet inte om dom fortfarande säljer såna..?
MVH
Postat: ons mar 09, 2011 13:16
av chrlin05
Oj! det var billigt. Men jag hittar inte heller på mekonomen, så det får bli quattro.se
Postat: ons mar 09, 2011 17:19
av Edis
Den kan löna sig att prata med de på mekonomen, de brukar kunna plocka fram delar som inte finns på webben.
Kolla här:
http://www.sdekatalog.se
Där verkar de kosta 99kr/st
Här kostar de 165kr/st
http://catalog.meca.se/
Har inte en aning om kvalitén, men det verkar vara värt att snoka runt lite

Postat: sön mar 13, 2011 01:51
av chrlin05
Oj, vilka prisskillnader! Intressant... men som du säger kan man ju ställa sig frågan vilken kvalité grejerna har. Nu har jag i alla fall beställt H&R fjädrar och koni dämpare runt om från quattro.se Fick bra pris! Sparade kring 1500:- mot ordinarie pris, kanon!
Men en ännu intressantare prisskillnad var det med verkstadskostnaderna för att byta ventiler. Där jag bor (Malmberget) fick jag offert kring 3000:- på två firmor.
På Audi skulle de ha 7000:-

Detta är ju sjukt! Lite goodwill borde Audi syssla med för deras gamla kärror.
Tycker i alla fall jag...

Postat: sön mar 13, 2011 08:24
av Erre
Jag var och kollade pris på ventillyftare hos VAG och Mekonomen, och det skiljde inte så mycket i pris. Hos VAG kostade de 258,75 kr/st och hos Mekonomen 229 kr/st. Så quattro.se är fortfarande billigast
Postat: sön mar 13, 2011 13:34
av evil.tweety
Ring till autopart i lidköping han säljer samma grejer som mekonomen och det är under halva priset på delarna.