Hej!
Det här med sänkningssats har ju varit uppe på tapeten förut. Dock har jag en GT quattro, vilket komplicerar läget. Har bytt stötdämpare bak för något år sedan och vill därför inte byta dämparna bak. Stötdämparna fram vill jag byta i sammanband med sänkningen. Jag undrar egentligen två saker:
1. Kan man köra med orginal stötdämpare och ändå sänka bilen? Har hört att det finns risk för att "spränga" stötdämparna" pga. att de inte är avstämda för sänkningen?
2. Vars finns det att köpa fjädersatser till quattro typ 85?
Har hittat följande än så länge: http://www.bilmodecenter.se/hr-sankning ... c-381.aspx
Underbart forum det här föresten...
//Christofer
Sänksats till quattro
Sänksats till quattro
quattro-Chrille
Vad är det för dämpare du har?
Mina teorier är att det är lugnt med oljedämpare, men värre med gasdämpare. Men det finns ju en massa olika konstruktioner på dämpare, så det bästa är att försöka snoka upp hur de är konstruerade.
Jag har sänkt bilar utan att byta dämpare, det har aldrig varit några bekymmer, körde ändå långt med dessa. Hade faktiskt gasdämpare på Audi 100:an med sänkfjädrar och den var stenhård, men de höll de åren jag hade den. Kan dock tänka mig att de får jobba hårdare än de borde.
Mina teorier är att det är lugnt med oljedämpare, men värre med gasdämpare. Men det finns ju en massa olika konstruktioner på dämpare, så det bästa är att försöka snoka upp hur de är konstruerade.
Jag har sänkt bilar utan att byta dämpare, det har aldrig varit några bekymmer, körde ändå långt med dessa. Hade faktiskt gasdämpare på Audi 100:an med sänkfjädrar och den var stenhård, men de höll de åren jag hade den. Kan dock tänka mig att de får jobba hårdare än de borde.
Jag håller inte riktigt med Blueman på den punkten, för köper du fjädrar som sänker så mycket får man ju förutsätta att dessa är hårdare så att de inte slår igenom.
En annan sak som sällan eller aldrig stämmer är sänkningsmåtten man anger. Bilar har olika utrustning och det innebär olika vikt vilket innebär olika höjder. Det kan även vara så att de var utrustade med olika chassiesatser från fabrik också, vilket gör det omöjligt att kunna ange rätt sänkningsmått.
Förresten, kolla på ebay.de efter sänkningsatser, vi köpte ett kit till lillebrorsans Coupé typ89 från en firma där och det var billigt som tusan. Frakten var inte alls dyr därifrån heller. Finns mycket att välja mellan där nere i våra bilars hemrike
En annan sak som sällan eller aldrig stämmer är sänkningsmåtten man anger. Bilar har olika utrustning och det innebär olika vikt vilket innebär olika höjder. Det kan även vara så att de var utrustade med olika chassiesatser från fabrik också, vilket gör det omöjligt att kunna ange rätt sänkningsmått.
Förresten, kolla på ebay.de efter sänkningsatser, vi köpte ett kit till lillebrorsans Coupé typ89 från en firma där och det var billigt som tusan. Frakten var inte alls dyr därifrån heller. Finns mycket att välja mellan där nere i våra bilars hemrike
När jag jagade sänkningsatser till GTn så var fjädertillverkarnas rekomendationer att man även skulle byta till kortslagigare stötdämpare fram på fjädersatser från 60mm sänkning och mer.Edis skrev:Jag håller inte riktigt med Blueman på den punkten, för köper du fjädrar som sänker så mycket får man ju förutsätta att dessa är hårdare så att de inte slår igenom.
Eftersom jag har istort sett nya SACHS std. dämpare fram så fick det bli 40/40.
På gymnaiset tiden 8-9årsedan var det populärt att åka iden nya Coupé karossen.
89 och framåt. Så jag köpte en sån att åka till skolan med.
Den var fabrikssänkt med kortslagiga fjädrar.
Fick byta genomslags gummina på den ibland då vägarna här har endel gropar isig.
Till dom fjäderbenen behövde man knappt något fjäderverktyg då man demonterade fjädrarna fram.
Dom här har jag handlat lite specialverktyg osv. av.
Kan vara värt ett besök.
http://www.vwcustomspeed.com/vattenkylt ... hassi.html
Jag har gasdämpare bak, dyra och jobbiga att byta på quattro (tyckte jag)Edis skrev:Vad är det för dämpare du har?
Mina teorier är att det är lugnt med oljedämpare, men värre med gasdämpare. Men det finns ju en massa olika konstruktioner på dämpare, så det bästa är att försöka snoka upp hur de är konstruerade.
Jag har sänkt bilar utan att byta dämpare, det har aldrig varit några bekymmer, körde ändå långt med dessa. Hade faktiskt gasdämpare på Audi 100:an med sänkfjädrar och den var stenhård, men de höll de åren jag hade den. Kan dock tänka mig att de får jobba hårdare än de borde.
Men det låter rimligt som du säger... Är det korkat att bara sänka fram, byta fjädrar och dämpare? Som många GT:s ser min ut som den är alldeles för hög fram till skillnad mot bak.
quattro-Chrille
Föresten vad härligt att ni svarar så snabbt och kunnigt, det uppskattas
Jag skall försöka hitta dämpare och fjädrar fram som passar bra ihop. Baktill får det bli 40mm sänkning och behålla orginaldämparna, de var dyra (orginal).
Är det lämpligt med 60mm sänkning fram eller blir det väldigt lågt/risk för att skrapa i skärmarna? Någon som har erfarenhet av detta?
Jag skall försöka hitta dämpare och fjädrar fram som passar bra ihop. Baktill får det bli 40mm sänkning och behålla orginaldämparna, de var dyra (orginal).
Är det lämpligt med 60mm sänkning fram eller blir det väldigt lågt/risk för att skrapa i skärmarna? Någon som har erfarenhet av detta?
quattro-Chrille
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
att dämparna sprängs låter lite konstigt tycker jag. däremot kan dom bottna snabbare än hårdare dämpare. men jag är ingen expert på området heller...
som någon skrev ovan så kan det skilja väldigt mycket mellan bil och bil. 40 mm bak kan göra lite, absolut inget eller mycket. har du orginal-fjädrar som sjunkit ihop så kanske du inte ser någon som helst skillnad alls, men däremot känna skillnad i väghållning. har du fräscha fjädrar i bak så kan du märka en ganska rejäl skillnad åtminstone i utseendet.
60mm sänkning i fram har en tendens att göra att bilen ser ganska jämn ut, d.v.s. inte så hög ut i fram. däremot så kan jag tänka mig att du kanske får ställa upp ljusbilden en aning eftersom bilen sjunker ner såpass annorlunda i fram och bak.
hur det går med däck, fälgar och skärmkanter är olika. har du orginal fälgar med orginal däckdimensioner så märker du säkert inget som helst. har du däremot 17", annan ET och lite såna saker så kan det skrapa. jag överlåter det där med hjuldimensioner, ET och liknande till någon som är insatt i det hela.
personligen så hade jag nog försökt att byta fjädrar och dämpare samtidigt. varför? jo, för att jag tänker såhär att dom prylarna är säkert avstämda med varandra och man slipper byta den ena prylen tidigare än den andra på det viset
men du gör som du själv vill helt klart. sachs-dämparna lär nog inte bottna så värst lätt med styvare 40mm-fjädrar i bak ändå
MVH
som någon skrev ovan så kan det skilja väldigt mycket mellan bil och bil. 40 mm bak kan göra lite, absolut inget eller mycket. har du orginal-fjädrar som sjunkit ihop så kanske du inte ser någon som helst skillnad alls, men däremot känna skillnad i väghållning. har du fräscha fjädrar i bak så kan du märka en ganska rejäl skillnad åtminstone i utseendet.
60mm sänkning i fram har en tendens att göra att bilen ser ganska jämn ut, d.v.s. inte så hög ut i fram. däremot så kan jag tänka mig att du kanske får ställa upp ljusbilden en aning eftersom bilen sjunker ner såpass annorlunda i fram och bak.
hur det går med däck, fälgar och skärmkanter är olika. har du orginal fälgar med orginal däckdimensioner så märker du säkert inget som helst. har du däremot 17", annan ET och lite såna saker så kan det skrapa. jag överlåter det där med hjuldimensioner, ET och liknande till någon som är insatt i det hela.
personligen så hade jag nog försökt att byta fjädrar och dämpare samtidigt. varför? jo, för att jag tänker såhär att dom prylarna är säkert avstämda med varandra och man slipper byta den ena prylen tidigare än den andra på det viset
men du gör som du själv vill helt klart. sachs-dämparna lär nog inte bottna så värst lätt med styvare 40mm-fjädrar i bak ändå
MVH