Hjälp! Motorn beter sig konstigt mellan 1000-2000varv

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Hjälp! Motorn beter sig konstigt mellan 1000-2000varv

Inlägg av Almen »

Tjenare

Motorn beter sig konstigt när man håller jämn gas mellan 1000 och 2000 varv. Men det försvinner när man kommer över 2200 varv ungefär. Jag har bytt fördelarlock, rotor, tändstift och tändkablar. Har lagt ut en film som kanske förenklar bedömningen..

http://www.youtube.com/watch?v=Jouix9riu78

Mvh

/ Lucas

* Edit. Bytte rubrik till något annat än bara "Hjälp!" /Edis *
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det är svårt att säga något exakt.

Jag hade börjat med att plocka fram strobolampan och kollat tändningen.
Sen bytt bränslefilter samt spridartätningarna i toppen och samtidigt kollat efter sprickor i vaccumslangar och gummislangar runt insuget/tomgångsmotorn.

Har den varit så här sen du köpte den eller bara kom felet en dag.?
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Okej..

Den har varit såhär hela tiden, men eftersom rotorn såg helt slut ut så tänkte jag att det kanske kunde vara den som var problemet. Men det vart ingen vidare skillnad när jag bytte den.. Jga kan tillägga att när man startar bilen kall så är varvet lite över 1000rpm och då beter sig motorn inte konstigt alls mellan 1000 och 2000rpm utan det är när den har gått en stund och varvet sjunker automatiskt till lite under 1000rpm som det hela börjar..
Jag tänkte att jag skulle gå ut och rengöra tomgångsmotorn lite senare idag och se om det gör någon skillnad.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja du, det finns en massa trådar om tomgångsbekymmer och liknande bekymmer och det kan bero på en massa saker. Tyvärr är det sällan lätt att lösa och är man inte van att felsöka kan det bli riktigt svårt. Nackdelen är att man pillar på ALLT och orsakar andra bekymmer under felsökningen så man bara förvärrar saken.

En sak som kan påverka mycket är den lilla brytaren som talar om för bilen att den är i tomgångsläget. Kolla här:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1414

Hur går bilen om du drar ur sladden till tomgångmotorn?
Hur ser bälgen mellan insuget och bränslehuvudet ut? Massa hål? Det skulle ju kunna vara så att den drar in en massa tjuvluft och det märks på lägre varv, men när det blir högre flöde genom "bränslevågen" märks inte läckflödet lika mycket.

I din första tråd skrev jag att det kan vara bränslerelaterat och att det då inte är så lättlöst...
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

med den videon så låter det mycket som att det är tomgångsmotorn som bråkar. dra ur den och se om det blir nån skillnad och ställ tomgången manuellt istället. Om inte det hjälper så dra ur kallstarts ventilen och se om den lägger av. men håll dig till tomgångsmotorn i första hand. Gör rent den det kan hjälpa mycket. gör rent och smörj upp...
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Jag testade att dra ut sladden till tomgångsmotorn och då startade den inte överhuvud taget, så jag satte tillbaks den provade dra ut den när motorn var igång. Då åkte tomgången ner till ca 300rpm och var nära på att stanna. Tomgångsmotorn åker väck i helgen för rengöring och uppsmörjning. :)

Jag slängde ner en flaska Engine Total Clean nånting i tanken för ett par dagar sen. Dock har jag svårt att tänka mig att det kan hjälpa nånting men det är ju förebyggande i alla fall.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

men ställ då upp tomgången först och främst kan vara så enkelt också. skruva upp tomgången när bilen är igång sen ryck ur tomgångsmotorn och se om han fortfarande vandrar på motorvarvet
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

sån där engine clean och allt vad dom heter är mest trams. visst, det kan säkert hjälpa lite på vissa maskiner, men det är inget mirakel-medel direkt. onödiga pengar att slänga ut om du frågar mig.

det man kan göra är att göra service på bilen när det är tänkt att det ska göras, byta ut delar som krånglar och ta hand om sin bil. sen kan man ju slänga i lite diesel i tanken, 2-takts olja eller nåt liknande nångång om man tycker att man behöver det. diesel har jag haft i någon bil och även 2-takts oljan fungerade perfekt i min gamla bubbla. både diesel och 2-takts olja smörjer upp prylarna, men det räcker med en liten skvätt i tanken. t.ex. såna där STP-produkter innehåller runt 40% diesel, så istället för att köpa en 250ml flaska så kan man lika gärna köpa diesel för dom pengarna och hälla ner lite då och då. diesel är bättre än bensin helt enkelt :)

MVH
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Hmm känner igen det där har jag haft på några gamla bilar men kommer inte i håg vad det var. någonting med bränslet. tror det är att den tar tjuv luft. kan ta en flaska start gas och spruta lite här och där runt insuget och spridarna osv så märker du om motorn går upp i varv där har du en läcka. *yes* ang det där engine cleaner är bara skräp för dom gamla motorerna. köp en flaska 2 takts olja och släng ner i tanken så ska du se att det blir bra på den fronten. hörde oxå att din motor tickar i tryckarna. ett tips om du inte redan gör det är att köra med 15w/40 50% och 20w/40 50% så ska du se att det blir tyst blir det inte det är det inget att göra åt utan att byta tryckare..
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Testade att dra ut tomgångsmotorkabeln idag, ingen skillnad förutom att bilen nästan dör, ställde upp tomgången också men det hjälpte inte.. Men jag ska ändå ta bort den och kolla samt rengöra om smörja upp 8) :)

Ofan, jag visste inte att Diesel renade på det sättet, får väl slänga i en skvätt i tanken när jag tankar nästa gång :)

Jag kanske ska ta bort hela insuget då och ta en titt så att det inte läcker in någonstans. På nått sätt känns det som att det är typ ett spjäl som öppnas vi högre varvtal, och då kommer luften strömmandes som den ska, men sen på låga varv så är ett annat spjäll öppet, så att den tjyvar luft eller nått som Edis och evil.tweety snackat om.. Men som sagt, i helgen blir det en rejäl check på alla de grejer som kan vara orsaken! *yes*


Off topic; Jag har en dålig list på min taklucka, MEN! En polare till mig sa att Swedol hade gummilister som liknade den som sitter på original. Dock är det inte tyg-aktigt på undersidan men det kanske inte spelar någon vidare roll. Jag ska köpa en sån list imorgon och se om den passar.. Kanske kommer upp nån tråd i den karrosrelaterade delen ;)

/ Lucas
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

skruvade med en audi 100 för några veckor sen och den betede sig lika som din och det var att den drog tjuv luft i slangen mellan tomgångs motorn och insuget.. så kolla tjuvlufts grejen som dom andra säger innan du gör några större insatser.
Audi GT -83
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Jag tycker det hörs som tjuvluft jag med i någon slang eller spridartätning..
Men det skrev jag iförsta inlägget uppe här.
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Jag kände på dom där metallslangarna som går in i motorn från luftburken (antar att det är spridarna) och 2 av dom satt löst (!) dock kommer man inte åt att skruva åt dom utan att skruva bort hela insuget... men jag ska kolla på det imorgon..

Mvh / Lucas
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Almen skrev:Jag kände på dom där metallslangarna som går in i motorn från luftburken (antar att det är spridarna) och 2 av dom satt löst (!) dock kommer man inte åt att skruva åt dom utan att skruva bort hela insuget... men jag ska kolla på det imorgon..

Mvh / Lucas
dom där stålomspunna slangarna som det finns 5 st av till motorn ifrån insuget (bränslehuvudet (metallklumpen på luftfilterboxen)) är bensinslangar och går till spridarna. spridarna har en mutter-liknande form, men är endast nerstuckna. anledningen till att dina sitter löst eller känns lösa är för att packningarna (sitter 3 o-ringar på varje spridare i en hylsa om jag minns rätt) är dåliga. spridarna ska bara dras ut, men det kan krävas en hel del styrka och en del våld för att dom ska komma ut. du ska inte behöva skruva av hela insuget för det. jag behövde däremot skruva av ventilkåpan för att kunna bända av mina spridare utan att förstöra nånting.

MVH
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

precis som phille säger så är det bränsle slangar som går till spridarna. om du kan juka spridarna fram och tillbaka så är packningarna upptorkade. med andra ord otäta. finns att köpa på vag än så länge. tror dom kostade 12kr stycket. sitter 2st oringar på spridarna och en som är rätt tjock som sitter i ovan kant mot spridar slangen och en som sitter längre ner. en liten krake. Men var försiktig när du bänder ur dom för du kan gå av så försök att bända så rakt upp som möjligt. jag byggde ju en mojäng av ett gammalt spridarslang där jag tog mutter och svetsa på en metall pinne så jag kunde bryta ut den. typ som en sån där däckventils stång"pinne" som man har när man trycker ut nya ventiler i fälgar. Men prova att spruta med start gas runt spridarna då ser du eller rättare sagt hör du om det tar tjuv luft. då går motorn upp i varv. inga 17000rpm utan ökar några hundra i nån sekund. kan du gör lika över allt så märker du det.
Skriv svar