Förmodat bränsleproblem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Förmodat bränsleproblem

Inlägg av ettan9 »

Plockat ihop det sista på motorn nu efter lite tid isär och vid uppstart så ville den inte riktigt vara med i leken. (Den startar inte :P)
Eftersom jag rengjorde luft/bränslevågen så plockat jag isär hela huvudet där alla bränsleslangar går in och fick lite fundering om det är något jag missat?

Är det behövligt med någon sorts luftning av bränslesystemet efter att det varit isär? Pumpen går ju som vanligt hör man ju iallafall.

Hade lite problem förra sommaren när jag plockade ner insugssidan med ett luftläckage som betedde sig på samma sätt, dock hoppade den igång och varvade som fan med gas alá insugsläcka-style.


Då jag lutar åt den skaran människor som tycker att K-Jet är häxkonst så var jag redan lite tveksam innan jag började riva :P
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

nej nån luftning behövs inte. Funkar pumpen? hör du om den går när du sätter på tändningen? den ska surra en snabbis för att bygga tryck. kan vara ett jordfel till pumpen helt enkelt. men lossa en bränsleledning till en spridar så du ser om det finns nåt tryck där.
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

Pumpen går, inga problem. Tryck finns då det vart lite fontän under huven vid första starten (En banjoskruv till soppahuvudet som jag inte hade dragit åt :D )

Ska ta mig en närmare titt imorgon då jag inte hann klart riktigt tidigare ikväll, tror det kan vara någon slang som inte sitter rätt, hur jag nu skulle kunna ha satt dom fel vet jag inte.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

det är inte så enkelt att mätplattan har fastnat bara? har hänt mig...
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

Verkar inte som mätplattan är felet, den rör på sig obehindrat.
Dock märkte jag nu att tändstiften är helt ner kolsvarta och nerdränkta i bensin, måtte den ha blivit dränkt?

Dubbelkollat alla slangar runt insuget osv men allt sitter som det ska. Någon som haft liknande problem?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

angående att pumpen ska gå igång på tändningen är lite tveksamt. inte på alla GT's som den gör det. t.ex. på min så går pumpen först när startmotorn går igång. verkar vara lite från bil till bil, men funkar lika bra båda 2 :)

det låter inte som ett problem med bensintillförseln iaf. kolla på insugssidan. sitter allting som det ska? insuget är inte igensatt med ett papper (har hänt att man glömt allt möjligt i insug och diverse :P ), hela vågmekanismen fungerar som den ska? jag är inte så hemma i k-jet, men det ska väl finnas en blandningskruv eller pinne som vågen trycker på eller bestämmer flödet med undertill? den sitter som den ska?

men om stiften är dränkta i bensin så bör det ju vara brist på luft som är bekymret. sen kan en motor behöva lite startgas för att hosta igång efter en viss tids vila utan bensin.

förresten, bensinen är fräsch?

MVH
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

kolla så du har satt tryck sidan på rätt ingång på bränsle huvudet. lätt hänt att man tappar bort vilken som är vilken slang. har hänt mig. ang slangarna till spridarna så spelar det inge roll hur dom sitter. dom sprutar linjärt. alla på samma gång. sen ska en slang gå till kallstarten TROR det är den som sitter i mitten åvan på bränslehuvudet som går till kallstarten och två stycken ska gå till bränsletrycksregulator den som sitter på sidan av motorn mot kylaren. sen har du en ställskruv till co halten i ett litet hål mellan luftvågen och bränsle huvudet. RÖR INTE DEN. ett jävla mikel att ställa in det igen om du inte har en co mätare i garaget. prova även att koppla ur kallstarten och prova starta med full gas. kan vara lite griniga att få i gång i bland.iaf om du har en luft läckage. Eller så kan du googla på k-jet och titta hur allt ska sitta. finns lite förklarings bilder här och där på nätet.
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

1. Pumpen går som den ska och tryck finns fram till bränslehuvud. Finns inte div. bös i insuget och allt annat sitter rätt.

2.1 Behöver inte nödvändigtvis vara brist på luft (se nedan)

2.2 Prövat med startgas och inte ens en tillstymmelse till att gå igång.

3. Soppan är sedan i höstas, lär knappast vara problemet då jag hade igång bilen innan jag plockade ner allting.

4. Ang. pinnen som vågen sitter mot ska jag kontrollera då dessa kan ha en förmåga att fastna om bilen stått länge, varför den skulle ha fastnat just nu kan man ju fråga sig men det lär ju knappast skada att kolla.
Är lite tveksam till att lossa på den dock, läst en hel del att dom är apkänsliga mot både smuts och repor.

Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

För det första har jag sett bilder på ett isärplockat bränslehuvud någonstans i forumet och det jag tror de flesta tänkte var att plocka f-n inte isär det. Har för mig att det var en massa fjädrar och grejer som inte såg så lätt ut att få ihop igen. Hur bra gick det för dig och hur mycket skruvade du isär?

För det andra, har du kollat så du har gnista?
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

1. Har inte skruvat isär det ÄN, blir illa tvungen nu dock. Drar mig för att göra det då jag också sett lite bilder på det, dock verkar det rätt vanligt att den här "pinnen" kan strula.

2. Ja, gnista finns.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

jag har Bosch K-jetronic boken på PDF om det är något intressant? var till mycket användning för mig
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

föressten har du tagot bort en banjokoppling till en spridare och ser om du får ut soppa där ur? det vill säga lossa spridar ledningen på bränslefördelaren? sitter membranstryckskontakten inkopplad rätt med kontakt och vacum slang?
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

Scorpio: Vore jäkligt nice om du kan ladda upp en PDF, tack! Har bara lossat "kallstartsspridarn", flödar ju på ganska bra, dock kan ju detta vara problemet med närmare eftertanke dvs att den är på hela tiden.

Hann inte med mycket annat idag då far min fyllde år, uppskattar all hjälp väldigt mycket och återkommer på fredag då fanskapet ska igång!
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

skicka din mail på PM så mailar jag den på en gång
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

Framgång!

Har pillat som satan idag, hittade en vakumslang som var lite trött, bytte ut den och flåsade på med startgas så vips så vill den hoppa igång.
Dock spottar och fräser den som satan, går endast på fullgas och då ligger den runt 1.200-1.500 varv.

Fortfarande helt nersölade stift, har dubbelkontrollerat allt i hela insugssidan efter läckage och hittat nada. Börjar tro att det är någon packning någonstans som har sagt upp sig.
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

Kan ju lägga ett slut på denna tråd, bytte ut packningen mellan bränslehuvud och luftfilterhus samt en trött vakumslang så startade den utan problem!
Skriv svar