vevaxelbult = sträckbult?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
anteman
GT-diggare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jun 03, 2007 10:09
Ort: Pite

vevaxelbult = sträckbult?

Inlägg av anteman »

tjatja

snabb fråga...någon som vet om bulten till vevaxeln (350nm) är en sträckbult? går denna att använda igen?

tacksam för snabba svar..har lite småpanik..
Rock on !
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag tror att den ska bytas ut, men jag återanvände den och satte dit ny loctite. ifs sitter den med loctite orginal så då kanske den inte ska bytas ut ::
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det är en sträckbult och rekomendationerna är att man byter ut den.
Men det funkar även att återanvända den.
Det har jag gjort på flera bilar.
T.om verkstäderna struntar iatt byta ut den många gånger.

Hade jag varit idina kläder med en sån fin och dyr nybyggdmotor så skulle jag dock inte chansa. :D
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Hörru anteman när får vi hör fågeln vissla då? Jag har oxå använt den flera gånger. ta lite ny gäng låsning bara så ska det gå bra. Det är kryss kilen man ska vara rädd för. finns att byta ut mot en bättre. *yes*
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Intressant :D Tänkte jag lånar tråden lite slipper jag skapa ny när det ändå handlar om samma bult :D Jag håller på o byter kamremm på urquattron jag köpte mig för 3 veckor sen :lol: Grejen är den att den har stått sen 95 *hehe* så remmarna är inte såå fräscha kan jag säga, men då till frågan, hur gör ni när ni tar bort just denna grova bult som sitter på veven?? Den sitter ju ganska hårt, jag brukar sätta på ett dragskaft som sen ligger mot backen o så kör jag med start motorn, men denna är envis, så tänkte kolla om ni har nåt bra tips :D

//Audimannen2
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

tror att det ska gå att låsa svänghjulet på något vis. ska finnas något hål där. är en pinne man kan sätta in i svänghjulet och låsa den.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jaha, och var är bilderna på urisen?!?! :D

Jag byggde ett specialverktyg som passar i remhjulet, verktyget var "ihåligt" så att jag kunde få igenom den "lilla" hylsnyckeln vi använde. Jag och brorsan slet som tusan, med förlängare och annat, så det kändes nästan lönlöst... Men efter att ha värmt runt bulten med en liten gasoltändare så mjuknade gänglåsningen förra ägaren hade använt upp sig och till slut fick vi loss den. Det satt helt galet hårt iallafall.

Kolla här:
http://audi200.se/bilder/verktyg.jpg
och här:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... ber=960015
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

evil.tweety: vart sitter det hålet?? strax under fördelaren där man ställer tändingen elr under bilen??
Edis: Bilder kommer *yes* Om jag ska va ärlig så har jag inte tagit en ända bild än :/ ingen ordning alls. Just nu är den ganska rensad i fronten *hehe* Får prova med nåt drag skaft imorgon för uppfinningsrik är man ju inte så tillverka nåt verktyg är ju bara glömma :(
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Problemet löst *yes* Jag fick hjälp av brorsan igår med bulten, vi värmde satan, slog på den, värmde ännu mer sen satte vi dit ett grovt dragskaft som låg mot backen sen körde jag en snabbis på starten bara sen va den loss *hehe* allting är rostigt men det lossnar till slut :D Så nu ska jag gå ut o byta lite grejer på bettan.
Skriv svar