Drivlina.. Audi 100 Quattro...

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Drivlina.. Audi 100 Quattro...

Inlägg av Dompers »

Hmm, kollade på en "sprängskiss" över 100'ans drivlina, slutväxeln ser inte ut att vara densamma som på 80, 90, UrQ, Spq mm.
Yrar jag eller har jag sett rätt?
Trevligt att få höra åsikter om detta pga att jag kommer att ha en "donator" bil av just serien 100!
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Spelar det så stor roll? Huvudsaken är ju att diffen i lådan har samma utväxling som i bakklumpen, annars blir nog bilen väldigt över- eller understyrd... :roll:

Men du kanske funderade på drivaxelsplines och sånt..? Ganska stor skillnad i spårvidd mellan en 100 och en GT, det kanske iof är ett plus om man inte vill köra med 9" fälgar eller större för att fylla ut hjulhusen vid en spq breddning? "Bara" att flytta ut fjäderbenen istället! ::

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

drivlina...

Inlägg av Dompers »

Tack för svar :)

Tänkte först och främst på "utformningen" av slutväxeln,(ej samma som 80, 90 coupe, UrQ), bryggan verkar inte finnas... :?
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
90tq
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: fre mar 31, 2006 15:12
Ort: sunnansj

Inlägg av 90tq »

nej det är inte samma, helt annan konstruktion, har både komplett
drivlina till -83 80quattro,och-87ans 100 quattro liggandes , men lådorna är lika!
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Quattro...

Inlägg av Dompers »

Ok, då är det utklarat, thanx!
:)
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Skriv svar