Bilen rycker vid jämn fart....???

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Miss Nordin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 16, 2011 21:56
Ort: T
Kontakt:

Bilen rycker vid jämn fart....???

Inlägg av Miss Nordin »

Hej :D
Jag är en nybliven stolt ägare av en GT Coupé -86 som tyvärr har lite skönhetsfläckar som ska fixas till!!
Dock är det ett problem som jag inte kan lösa riktigt....
Vid jämn körning, tex. på 50 väg (då bilen beteér sig som mest konstigt) så rycker den till. Liksom hoppar...
Inte alls när man drar på bara vid jämn hastighet.
Har provat att byta EGR Vakuumförstärkaren samt en vakuumslang som var trasig men det har inte blivit bättre...

Är det någon som känner till detta problem som kan hjälpa mig lösa detta....
Vill ju att min älskling ska må bra :wink:
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Låter för mig som ett bränslerelaterat fel.
Är t.ex. CO värdet snålt ställt så går den magert och betér sig som du beskriver.
Ta en 3mm insex nyckel modell längre och skruva insexskruven som sitter på bränslefördelaren.
Skruva ett par millimeter medsols så kommer den att gå lite fetare.
Åk gärna till nån som har avgastestmätare så du kan ställa in COn precis på gränsen vad det får vara för besiktningen. Det max värdet står i bes. papprena.
Det kan variera lite från bil till bil.. Skulle gissa på 4.5 :D

När du startar den kall, puffar och smäller det i gummibälgen då mellan luftburken och insuget.?
Miss Nordin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 16, 2011 21:56
Ort: T
Kontakt:

Inlägg av Miss Nordin »

Jag har justerat insexskruven lite nu och jag upplever en förbättring men det är fortfarande inte 100% :( Jag har inte mätt med nån avgasmätare men det kanske vore värt att göra det?
Borde man köra med nån tillsats i bensinen eller ska jag låta bli det?

Ang. puffande i gummibälgen ska jag kolla upp imorgon då bilen är riktigt kall, återkommer med svar då.
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jun 12, 2006 18:15

Re: Bilen rycker vid jämn fart....???

Inlägg av frasseaudi »

Miss Nordin skrev:Hej :D
Jag är en nybliven stolt ägare av en GT Coupé -86 som tyvärr har lite skönhetsfläckar som ska fixas till!!
Dock är det ett problem som jag inte kan lösa riktigt....
Vid jämn körning, tex. på 50 väg (då bilen beteér sig som mest konstigt) så rycker den till. Liksom hoppar...
Inte alls när man drar på bara vid jämn hastighet.
Har provat att byta EGR Vakuumförstärkaren samt en vakuumslang som var trasig men det har inte blivit bättre...

Är det någon som känner till detta problem som kan hjälpa mig lösa detta....
Vill ju att min älskling ska må bra :wink:
Hej!

Den här frågan har varit uppe innan om ryckande i jämn fart. J
Jag la ganska mycket tid på detta problem på min tidigare coupé, och kom fram till följande för min del, o som också andra sa när dom fått tipset, dels så ska man nog emellanåt hälla i lite tvåtaktsolja i bensinen, sen när detta fenomen dyker upp så kan du ta o knacka på bränslehuvudet, för det kan kärva inne i huvudet där, så några rediga knack så brukade detsläppa o förhoppningvis blir du hjälpt.
K-jettronic var väl inte det bästa insprutningssystemet, det var svårt att få dom hundraprocentiga, men o andra sidan så har jag aldrig blivit stående nån gång på grund av strejkande insprutning, bilarna startar o går i regel men finliret med hundraprocentig fin gång verkar vara ett bekymmer med dom.
Ett tips som kan vara värt att testa.

Mvh Frasseaudi
Miss Nordin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 16, 2011 21:56
Ort: T
Kontakt:

Inlägg av Miss Nordin »

Ja men då provar jag med lite tvåtaktsolja och ett par slag om inte de funkar med oljan. Tack för tipset!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ja det är alltid ett åter kommande problem på våra gamla kära bilar. i dagens bensin är det så mycket etanol så det blir kondens vatten i bränsle systemet och därför blir det lite rost i bränslehuvudet och i spridarna. tipset jag kan ge är att köra med 2 takts olja 2-3 dl på 10 liter. och sen tanka 98 oktan i stället det ska innehålla mindre etanol. blir tydligare till sommaren då dom späder ut det mer än på vintern. annars är ju k-jet det som är driftsäkrast efter som man bara behöver en pump. ett annat tips äär att plock ur spridarna och lägga dom i ett diesel bad över en kväll och byta oringarna till dom medans du ändå har dom borta.
Miss Nordin
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 16, 2011 21:56
Ort: T
Kontakt:

Inlägg av Miss Nordin »

Nu är bensinfiltret bytt och så tvåtaktsolja är köpt, dock inte ihällt ännu :P
Jag tycker ju att bilen går bra mycket bättre men inte 100%.... men som jag har förstått det så kanske den aldrig kommer gå 100% bra heller :/

evil.tweety: du skriver att det kan bli rost i bränslehuvudet och spridarna, därför de kärvar....finns det nya sådana att köpa så det går att byta ut dessa??

Snart är det dags att laga lite rosthål.... sen ska jag försöka få upp en bild på pärlan men först måste den tvättas :D

Tack för hjälpen alla!!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Att byta bränslefiltret är ingen dålig idé.
Då dessa insprutningarna är känsla för just lort/skräp.
Troligen sitter det ett förfilter med i plast.

Om du misstänker att reglerkolven kärvar så istället för att bruka våld så
tabort gummibälgen mellan bränslehuvudet och gasspjället.
Sen drar du upp luftmängdsskivan och släpper ner den igen.
Upprepa det flera gånger. Då motionerar du reglerkolven.

Anledningen till att jag inte skulle bruka våld på en bränslefördelare är just det att
inuti den sitter det membran och ventilfjädrar till varje spridare.

En liten översikt på hur det ser ut så du vet vad du ska göra. :D

Reglerkolv med medbran, ventilfjäder och trycket ut i spridarna
Bild

Luftmängsskiva och mätskiva är samma sak..:D
Bild[/img]
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

vist finns det att köpa någonstans men det är inte billigt.det ska räcka med att rengöra det lite. ta los dom och lägg spridarna i diesel bad över en natt och skölj dom med etanol sen dränk in dom i lite olja innan montering. spridar huvudet brukar jag öppna spridarslangarna medans motorn är i gång för att kolla vilken som är dålig. då hör man skillnaden på motorns gång.och allt skräp åker ut på samma gång typ rost vatten med mera.
Basake
Inlägg: 7
Blev medlem: lör apr 16, 2011 18:26
Ort: Kristianstad

Inlägg av Basake »

Ta inte för givet att det är bränslerelaterat fel.Höjer du bensintillförsel och det inte blir någon större förändring inspektera tändsystemet. Mät resistansen i tändkablarna.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

ja det är sant det med på dom där kan det räcka med att fördelaren är kass så låter det precis som om den får för dåligt med soppa. så byt ut alla tänddelar först kablar rotor fördelare stift. framför allt stift på min coupe var det två stift som var i hjäl och jag fel sökte som fan på bränsle sidan. utan resultat då förstås.
Almen
GT-diggare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis mar 08, 2011 21:36
Ort: LKPG
Kontakt:

Inlägg av Almen »

Jag har liknande fel på min, den liksom skuttar fram, men det är inte just i 50km/h utan det är mest mellan ett bestämt varvtal 1000-2000rpm. Men om bilen har stått still över helgen så går han bra och utan problem första gången man kör med den. (efter att den har stått alltså) Jag förmodade att det var spridar-tätningarna eftersom dom var dåliga på 2 spridare, så jag bytte dom men problemet kvarstod. Kan tillägga att jag har bytt alla tändstift, rotor, fördelarlock samt tändkablar. Jag tänkte prova med att ställa om CO-halten bara litegrann som blueman skrev, kanske lika bra att byta bränslefilter när man ändå håller på också.

Men det ligger lite i vad frasseaudi säger, det är gamla bilar, så man kanske inte kan räkna med att dom ska gå helt hundraprocentigt, men kan ju vara roligt om man får de att gå någolunda bra.

Hoppas du hittar felet och delar med dig så andra som har liknande fel också lyckas lösa det (till exemple jag ^^ ) det finns säkert fler än vi som har samma problem, men det är ju bara att hänga i! :)

Mvh / Lucas
Skriv svar