Handbromsproblem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Handbromsproblem

Inlägg av Erre »

Har hållit på som en galning nu flera kvällar och försökt få rätt på handbromsen. Vänster bak tar nästan ingenting, går inte att låsa det hjulet med handbromsen. Inga problem med färdbromsen, men handbromsen låser bara högerhjulet.. :evil:

Finns det någon justering på oket för handbromsens verkan? Oket är nytt så det borde inte vara trasigt tycker jag...
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ja det finns. som du ser
finns det två hål eller ur fräsningar i kolven. om du skruvar kolven med ett special verktyg åt vänster så skruvar du ut kolven. Du ska ha det ligga så tajt som möjligt mot skivan utan att det bromsar så att säga. Det går lika bra med en pollygrip men ta det försiktigt då det är lätt att dra sönder packningen.det sista tror jag du kan justera inne i bilen på dom muttrarna som sitter vid handbromsspaken. om det nu sitter det kommer jag inte i håg. gör lika dant på andra sidan så ska du se att du får en bra handbroms. se till bara så att glidstiften"pinnarna" är insmorda och går lätt.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Hmm.. Bromoken bak är självjusterande.
Är nog oket som är trasigt och bör bytas ut.

När man byter ok bak så ska man börja med att trycka på färdbromsen.
Då vandrar kolvarna utåt mot skivorna.
Sen drar man i handbromsen för att föra justeringen.
Glappar då handbromsarmen för mkt så sträcker man vajrarna till man får
några millometers glabb mellan armen och vajern.

Men nu verkar det som att justerings funktionen är urfuntkion på ditt ok.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har du köpt det på Biltema?

Läs isåfall detta:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1519
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

bluemann det är rätt som du säger. kom på det är ju audi vi snackar om här. men på hundai och pegot måste man skruva ut dom lite annars tar dom inte.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Jag provade att göra så som blueman skriver, men helt utan resultat :?

På Biltema köper jag bara delar till bruksbilen (rostig, sliten Saab) så tyvärr kan jag ju inte skylla på dem heller.. :roll:


Jag har bokat tid på verkstad så någon som vet vad dom håller på med får kolla på det. Tyvärr kunde de inte förrän på fredag, så jag har en lång veckas väntan framför mig...
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Skriv svar