Oljetryck vid tomgång

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Oljetryck vid tomgång

Inlägg av Nicke-audi »

Har fått ett liten problem med min GT dom senase dagarna.
När jag startar bilen när den är kall så går inte oljetrycket upp direkt men gör man ett litet gasande så går den upp till 5 bar men det hörs när oljetrycket kommer för den knackar som tusan innan.. jag vet att de är kritiska sekunder men jag måste komma unifull med vad detta kan va... oljelampan lyser innan trycket kommer givetvis. Men det är bara de att jag tycker det är lite konstigt att de skulle bli fullt oljetryck om nåt av detta är fel.

Kan det va att pumpen gett upp eller kanske silen som är tät..

Någon som haft samma problem eller har en lösning på problemet
Audi GT -83
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

En teori kan vara att något ram/vevlager är dåligt.
När motorn är kall så är spelet stort för att sedan svälla och täta bättre vid varm motor och då ökar även oljetrycket mellan lager och vevaxel.

Du kan även kolla upp att ventilen och fjädern löper fint inuti oljepumpen.
Ta bort oljetempgivaren på pumpen så kan du dra ur fjädern och ventilen sedan.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

Kan vara en teori :( men när motorn är kall så tar de ju som sagt några sekunder samt ett liten gasande så går ju trycket upp men när den är varm så tycker jag att oljetrycket inte är den samma som innan.. jag tycker det ligger lite för lågt.. på tomgång mätaren visar ett ½ kg men jag vet inte hur mycket man kan lite på den mätaren.. för när trycket sjunker så börjar ventilerna att rassla och de är ju förståligt.. men dom började ju ticka redan innan detta problemet uppstod vid vissa tillfällen. Vilken olja är rekomenderad till våra audi 5or då? detta har ju blivit efter jag bytte olja denna säsong. Men jag ska kolla på fjädern och se om de kan vara nåt fel där! Är den fjädern till för att hålla uppe till rätt tryck?
Audi GT -83
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Jag skulle rekommendera att köra med 15w/40 eller 50 olja eller 20/40 det kör jag på min audi 2,6 innan rasslade ventilertryckarna som fan men efter det så är det hur tyst och fint som helst. kör inte med syntet olja vad du än gör det är som att kasta pengar i sjön. om du nu inte har en helt ny byggd motor med allt nytt. vet på flera motorer då det har varit så när grejerna börjar bli slitna att olje trycket sjunker. jag tror det har med pumpen att göra som inte orkar bygga upp tryck. och ju varmare motorn blir ju tunnare blir oljan.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Nicke-audi skrev:Kan vara en teori :( men när motorn är kall så tar de ju som sagt några sekunder samt ett liten gasande så går ju trycket upp men när den är varm så tycker jag att oljetrycket inte är den samma som innan.. jag tycker det ligger lite för lågt.. på tomgång mätaren visar ett ½ kg men jag vet inte hur mycket man kan lite på den mätaren.. för när trycket sjunker så börjar ventilerna att rassla och de är ju förståligt.. men dom började ju ticka redan innan detta problemet uppstod vid vissa tillfällen. Vilken olja är rekomenderad till våra audi 5or då? detta har ju blivit efter jag bytte olja denna säsong. Men jag ska kolla på fjädern och se om de kan vara nåt fel där! Är den fjädern till för att hålla uppe till rätt tryck?
Ja, den fjädern påverkar en kolv som ska löpa lätt men kan imånga fall kärva.

Om detta har blivit efter oljebytet, vad kör du med för oljefilter?
Ett defekt oljefilter kan ställa till med olika symptomer med.
Allt från dåligt oljetryck till missljud imotorn.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

jag kör med 15W/40 mineralolja för jag antar att de va de som gällde på den tiden som motorn byggdes.. Jag vet inte vad filtret heter men det är ett vanligt fliter som är köpt på mekonomen..
jag vet inte vad de var för olja innan de här är andra säsongen som jag kör med bilen efter att ha ägt den i 8år jag vet att men jag vet att förra ägaren precis bytt olja och filter när jag köpte den så jag brydde mig inteo om att byta olja föränn i år.. men när jag bytte olja så va den jäkligt tunn eftersom den fick lite för mycket bränsle innan jag ställde ner den.
så jag antar att överflödigt bränsle gick ner i oljan.. så jag får väl riva ner motorn och renovera?! Men nu har jag även fått tag på en turbomotor som jag ev tänkt att stoppa i men jag vet ju inte vad som gäller vid effektökning eller motorbyte? jag har läst lite men jag tycker att det är aldeles för mycket olika svar på den frågan så man skulle ha tag på nån som har gjort de och höra sig för den vägen.
Vet inte om det är mycket jobb och ombyggnation men det kanske är värd besväret?
Audi GT -83
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

ok ja det är mycket möjligt att motorn har slitit ner sig om han körde med "fel" olja.turbo motorn passar rakt i utan bekymmer men du får inte ha den motorn monterad om du inte registrerar om bilen. 10% effekt ökning 20% vrid och turbo motorn är för mycket av det goda så att säga. om du ska regga med den motorn måste du få tag på avgas intygen från audi och det är svårt på vissa ställen och på andra lätt. verkar vara lite si o så med det. men klart allt går ju med vilja.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

vilken motor är det du har fått tag i? från vilken bil och fick du styrsystemet med?
Skriv svar