Turbo

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Audi Gt
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:11
Ort: Emmaboda

Turbo

Inlägg av Audi Gt »

Tja

undrar om de finns någon som kan en del om turbo jag har ett litet fenomen, bilen går fint upp till ca 4000rpm sen känns det nästan som att den missar på en cylinder men när man kommit upp till 5000 rpm ja då går den bra igen vad kan de bero på? jag själv har vissa teorier som tex att stiften börjar bli kass eller för fet/mager blandning ev tändspole eller de värsta att turbon börjar ge sig?


tacksam för svar/ tips
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Jag är inte jätte kunnig men låter det inte som en spikning? att motorn inte får ordentligt med soppa. Är det orginal motor eller trimmat? När kommer laddtrycket?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Audi Gt
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:11
Ort: Emmaboda

Inlägg av Audi Gt »

ne den spikar inte utan mer vad ska man säga blurrar om du förstår vad jag menar?

det är en turbo konverterad HY motor...dock har jag ju inte haft de problemet innan
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Audi Gt skrev:ne den spikar inte utan mer vad ska man säga blurrar om du förstår vad jag menar?

det är en turbo konverterad HY motor...dock har jag ju inte haft de problemet innan
jag är heller inte så värst kunnig, men att turbon börjar ge sig är det inte. det första tecknet på att turbon börjar ge sig är att det kommer blårök vid växlingar, sen blir det bara mer och mer att oljan läcker från turbon och/eller in i turbon. man kan även känna på impellern ifall axeln glappar mycket. lite glapp är normalt, men då är det lite glapp vi snackar om. precis att man kan känna det i princip.

jag tycker att det låter som ett problem i tändning eller bränsletillförsel. vad sitter det för styrsystem på den?
ett liknande problem var det på en audi S3, och då var det en tändspole som började bli dålig.
du kan ju även kolla kompet i cylindrarna. om oljeringar börjar bli dåliga så kan det läcka upp olja i cylindern och då blir inte tändstiften så värst glada.

MVH Phille
Användarvisningsbild
Audi Gt
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:11
Ort: Emmaboda

Inlägg av Audi Gt »

ne turbon kollade jag idag och det var normalt glapp i den...och tändningen har jag kollat med men de är inga problem med den heller så jag börjar misstänka soppa pumpen...men tycker ändå att de är konstigt att den "blurrar" vid 4000/rpm men när man väl kommit över till ca 4500 ja då går den bra igen...jag tycker ju de att är det pumpen så borde den väl gå dåligt på alla höga varv eller har jag fel?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Audi Gt skrev:ne turbon kollade jag idag och det var normalt glapp i den...och tändningen har jag kollat med men de är inga problem med den heller så jag börjar misstänka soppa pumpen...men tycker ändå att de är konstigt att den "blurrar" vid 4000/rpm men när man väl kommit över till ca 4500 ja då går den bra igen...jag tycker ju de att är det pumpen så borde den väl gå dåligt på alla höga varv eller har jag fel?
om det är bränslepumpen hade den inte gått dåligt på ett visst varvtal, för jag antar att du har en elektrisk pump och dom pumpar lika mycket hela tiden, oavsett vilket varvtal du än har på motorn. hade den inte orkat pumpa tillräckligt så hade den kanske gått dåligt vid 4000 rpm och sen inte orkat gå längre upp i varvtal.
vad kör du för styrsystem? har du kollat så du inte har nån läcka i någon vakum- eller luft-slang eller nån koppling nånstans?
ingen givare som börjar bli dålig?

MVH Phille
Användarvisningsbild
Audi Gt
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:11
Ort: Emmaboda

Inlägg av Audi Gt »

problemet är löst :)

det visade sig att kammen stog lite fel jag hade inte fått den i rigtigt läge när jag bytte topp packningen så den stog några kugg fel men nu är det fixat så nu går den riktigt bra igen :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Den bakgrundsinformationen att du hade haft isär motorn hade ju varit rätt schysst att ge redan från början :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Audi Gt
GT-intresserad
Inlägg: 19
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:11
Ort: Emmaboda

Inlägg av Audi Gt »

Edis: jo jag kom med på de sen :D men de vart längesen jag bytte topp packningen de var 06 sen har den bara stått still tills nu

så jag hade väl inte riktigt de i tankarna att en sån liten detalj som att kammen stog lite fel jag fick för mig att de kunde va pumpen för den har jag bytt nyligen till en bättre begagnad :D
Skriv svar